logo

Soạn Anh 10 Unit 4: Our planet (Sách mới Friends Global Chân trời sáng tạo)

Hướng dẫn Soạn Anh 10 Unit 4: Our planet (Sách mới Friends Global Chân trời sáng tạo) bám sát nội dung SGK Tiếng Anh 10 bộ Chân trời sáng tạo theo chương trình sách mới. Hi vọng, qua bài viết này các em học sinh có thể nắm vững nội dung bài và hiểu bài tốt hơn.

Unit 4: Our planet


Unit 4A. Vocabulary

1. Do the weather quiz in pairs. (Làm câu đố về thời tiết theo cặp.)

Soạn Anh 10 Soạn Anh 10 Unit 4: Our planet (Sách mới Friends Global Chân trời sáng tạo)

Lời giải:

1.a

2. c

3. a

4. a

5. b

6. b

7. d

8. b

2. VOCABULARY Complete the table with the highlighted words from the quiz in exercise 1. What do you notice about the way the adjectives are formed? (TỪ VỰNG. Hoàn thành bảng với các từ được in đậm trong câu đố ở bài tập 1. Bạn có nhận xét gì về cách hình thành các tính từ?)

Weather

Noun

Adjective

Verb

Related words and phrases

(1)

cloudy

 

Rain clouds

(2)

fog

(3)

 

 

frost

frosty

 

frostbite

(4)

 

hail

hail storm

Ice

icy

 

 

(5)

 

 

flash of lighting

mist

misty

 

 

(6)

(7)

rain

(8)

shower

showery

 

rain shower

snow

snowy

snow

(9)

(10)

stormy

 

thunderstorm

(11)

sunny

(the sun) shines

(12)

(13)

thundery

to thunder

clap/ crash of thunder

(14)

(15)

(the wind)  blows

 

Lời giải:

Weather

Noun Adjective Verb Related words and phrases
(1)  Cloud Cloudy   Rain clouds (2) storm clouds
Fog (3)       foggy    
Frost Frosty   Frostbite
(4) hail   Hail Hail storm
Ice Icy    
(5) lightning     Flash of lightning
Mist Misty    
(6)  rain (7) rainy rain (8) raindrop 
Shower Showery   Rain shower
snow Snowy Snow (9) snowflake
(10) storm Stormy   Thunderstorm

(11) sun

 

Sunny (the sun) shines (12) sunshine
(13) thunder Thundery To thunder Clap/crash of thunder
(14) wind (15) windy (The wind) blows  

3. In pairs, ask and answer the questions (1-4) below. Use words and phrases from exercise 2 and the words below.

1. What is the weather like in your city/province in May / August/ December? (Thời tiết ở thành phổ/ tỉnh bạn sống vào tháng 5/ tháng 8/ tháng 12 như thế nào?)

2. What is your favourite weather? Why?

Lời giải:

1. The weather in my city in May is very sunny and hot. It regularly has storms in the summer. (Thời tiết ở thành phố tôi vào tháng 5 rất nhiều nắng và nóng. Nó thường xuyên có bão vào mùa hè.)

2. I like autumn. Because the weather is cloudy, not too hot or too cold. (Mình thích mùa thu. Vì bầu trời nhiều mây, thời tiết không quá lạnh cũng không quá nóng.)

4. Listen to three weather reports (1-3). Match them with the photos (A-C) (Nghe ba bản tin thời tiết (1-3). Ghép chúng với các bức ảnh (A-C))

Nội dung bài nghe:

1. It’s minus ten degrees Celsius and there’s a lot of ice everywhere – on cars, on trees, on houses. The ice is 10 cm thick in some places! In a strange way, it’s beautiful to look at. But icy roads are dangerous for drivers and pedestrians. And there are many homes in the area without electricity. We’re expecting a little snow this afternoon.

2. There is some snow on the ground, and already, it’s impossible to see more than a few metres ahead. There isn’t any fog, but the wind is blowing the snow into my face. It’s difficult just to open my eyes! It’s very cold, it’s very windy and this reporter is very glad to be going inside now.

3. It began this morning. The sky became very cloudy and the air felt stormy. There were a few showers and it was windy too. Everyone knew what was happening, and many people left their homes and went inland, away from the coast. Now there’s a lot of rain and the wind is extremely strong. Nobody is outside; it isn’t safe.

Lời giải:

1 - C

2 - A

3 - B

5. Read the Recycle! box. Then listen again and complete these sentences from the weather reports.

(Đọc hộp Ôn tập! Sau đó nghe lại và hoàn thành các câu trong bản báo cáo thời tiết.)

RECYCLE (Ôn tập) a few, a little, not much / many, a lot of

Remember: we use a few, not many or a lot of with plural (countable) nouns. (Nhớ rằng: chúng ta dùng a few, not many hoặc a lot of với danh từ đếm được số nhiều.)

a few thunderstorm (một vài cơn bão)

We use a little, not much or a lot of with uncountable nouns. (Ta dùng a little, not much hoặc a lot of với danh từ không đếm được.)

a little snow (một ít tuyết)

Report 1

1. lt's -10°C and there's _____ everywhere.

2. We're expecting _____ this afternoon.

Report 2

3. There is _____ on the ground.

4. There isn't _____ but the wind is blowing the snow into my face.

Report 3

5. There were _____ and it was windy too.

6. Now there's _____ and the wind is extremely strong.

Lời giải:

Report 1

1. It's -10°C and there's a lot of ice every where.

2. We're expecting a little snow this afternoon.

Report 2

3. There is some snow on the ground

4. There isn't any fog but the wind is blowing the snow into my face.

Report 3

5. There were a few showers and it was windy too.

6. Now there's a lot of rain and the wind is extremely strong.

6. SPEAKING Work in pairs. Make a weather report for yesterday, today, and tomorrow. Present it to the class. (NÓI. Làm việc theo cặp. Lập báo cáo thời tiết cho ngày hôm qua, hôm nay và ngày mai. Trình bày trước lớp.)

Lời giải:

Gợi ý:

Yesterday:

The weather was very sunny and hot.

Today:

The weather is cloudy.

Tomorrow:

The weather is expected to rain and there is no sunshine.


Unit 4B. Grammar

1. Read part 1 of the text. What is a shooting star? (Đọc phần 1 của văn bản. Sao băng là gì?)

Part 1

On a clear night, you can often see meteors - space rocks - as they fall towards the Earth. Each rock is smaller than an apple, but they look as bright as stars in the night sky, so people call them shooting stars: Larger meteors are much rarer, but their effects are far more spectacular. In 2013, a meteor exploded in the sky above the city of Chelyabinsk in Russia. The explosion was more powerful than the 1945 Hiroshima atomic bomb, but its effect was not as devastating as the bomb because the meteor exploded much further from the ground. Scientists compared the Chelyabinsk meteor to an earlier - and far bigger - explosion: the Tunguska Event.

Phần 1

Vào một đêm quang đãng, bạn thường có thể nhìn thấy các thiên thạch - những tảng đá không gian - khi chúng rơi về phía Trái đất. Mỗi tảng đá nhỏ hơn quả táo, nhưng chúng sáng như những ngôi sao trên bầu trời đêm, nên người ta gọi chúng là những ngôi sao băng: Những thiên thạch lớn hơn hiếm hơn nhiều, nhưng hiệu ứng của chúng thì ngoạn mục hơn rất nhiều. Vào năm 2013, một thiên thạch đã phát nổ trên bầu trời thành phố Chelyabinsk ở Nga. Vụ nổ mạnh hơn quả bom nguyên tử ném xuống Hiroshima năm 1945, nhưng tác động của nó không tàn khốc bằng quả bom vì thiên thạch nổ xa hơn nhiều so với mặt đất. Các nhà khoa học đã so sánh thiên thạch Chelyabinsk với một vụ nổ sớm hơn - và lớn hơn rất nhiều -: Sự kiện Tunguska.

Lời giải:

A shooting star is space rock which fall towards the Earth.

2. Complete the table with comparative adjectives from part 1 of the text. (Hoàn thành bảng với các tính từ so sánh trong phần 1 của văn bản.)

Soạn Anh 10 Soạn Anh 10 Unit 4: Our planet (Sách mới Friends Global Chân trời sáng tạo)

Lời giải:

Short adj (tính từ ngắn)

Comparative (so sánh)

Rule (quy luật)

small (nhỏ)

smaller

+ -er

large (lớn)

larger

+ -r

early (sớm)

earlier

-y -> -ier

big (to)

bigger

double consonant + -er (nhân đôi phụ âm)

Long adj (tính từ dài)

Comparative (so sánh)

Rule (quy luật)

powerful (quyền lực)

more powerful

more +adj

Irregular adj (tính từ bất quy tắc)

Comparative (so sánh)

Rule (quy luật)

far (xa)

further

no rules (không có quy luật)

good (tốt)

better

bad (xấu)

worse

3. Read the Learn this! box. Then find examples of each rule (a-d) in part 1 of the text. (Đọc phần Learn this! Sau đó, tìm ví dụ về từng quy tắc (a-d) trong phần 1 của văn bản.)

Soạn Anh 10 Soạn Anh 10 Unit 4: Our planet (Sách mới Friends Global Chân trời sáng tạo)

Lời giải:

a. Each rock is smaller than an apple. (Mỗi viên đá thì nhỏ hơn một quả táo)

The explosion was more powerful than the 1945 Hiroshima atomic bomb. (Vụ nổ lớn hơn quả bom nguyên tử Hiroshima năm 1945.)

b. ... but its effect was not as devastating as the bomb... 

c. ... but they look as bright as stars in the night sky... 

d. Larger meteors are much rarer ... (Những viên thiên thạch to hơn thì hiếm hơn nhiều)

... but their effects are far more spectacular ... (nhưng tác động của chúng thì đáng chú ý hơn nhiều.)

... because the meteor exploded much further from the ground.... (vì thiên thạch nổ ở khoảng cách khá xa mặt đất,) 

and far bigger ... (và lớn hơn nhiều…)

4. PRONUNCIATION Listen to the examples. What do you notice about the pronunciation of than and as? Practise saying the sentences. (PHÁT ÂM. Nghe các ví dụ. Bạn nhận thấy gì về cách phát âm của than và as? Thực hành nói các câu)

Lời giải:

Cách phát âm:             than /ðən/                as /əz/

5. Read the Look out! box. Complete part 2 of the text with the comparative form of the words in brackets. (Đọc phần Look out! Hoàn thành phần 2 của bài văn với dạng so sánh của các từ trong ngoặc)

Soạn Anh 10 Soạn Anh 10 Unit 4: Our planet (Sách mới Friends Global Chân trời sáng tạo)

Lời giải:

1. farther (xa hơn)

2. fewer (ít hơn)

3. more powerful (mạnh hơn)

4. closer (gần hơn)

5. brighter (sáng hơn)

6. more unusual (bất thường hơn)

6. Work in pair. Ask and answer questions beginning Which .. ? Use the comparative form of the adjectives.

(Làm việc theo cặp. Hỏi và trả lời các câu hỏi bắt đầu bằng Which…? Sử dụng dạng so sánh hơn của tính từ.)

1. dangerous/ a blizzard/ a thunderstorm/?

Which is more dangerous, a blizzard or a thunderstorm?

2. beautiful/ snowflake/ rainbow/?

3. holiday venue/ good /the mountains /the beach/?

4. city/ have/ many seasons/ Ha Noi/ Ho Chi Minh City/?

5. for you personally/ temperature/ bad/ -5°C/ 35°C/?

6. Ha Noi/ month/ hot/ June/ August?

Lời giải:

1 dangerous / a blizzard / a thunderstorm / ?

=> - Which is more danaerous, a blizzard or a thunderetorm?

     - I think a blizzard is more dangerous.

2 beautiful / snowflake / rainbow /?

=> - Which is more beautiful, a snowflake or a rainbow?

     - I think rainbow is more beautiful.

3 holiday venue / good / the mountains / the beach / ?

=> - Which holiday venue is better, the mountains or the beach?

     - For me, the beach is better.

4 city / have / many seasons / Ha Noi / Ho Chỉ Minh City / ?

=> - Which city has more seasons, Ha Noi or Ho Chi Minh City?

     - Ha Noi has more seasons.

5 for you personally / ternperature / bad / -5°C / 35°C / ?

=> - Which temperature is worse for you personally, -5°C or 35°C?

     - -5°C  is worse.

6 Ha Noi / month / hot / June / August / ?

=> - Which month in Ha Noi is hotter, June or August? 

     - June is hotter.


Unit 4C. Listening

1. SPEAKING How observant are you? Look at the photo for 30 seconds and remember as much detail as you can. Then listen to the description. What mistakes do you notice in the description? (NÓI. Bạn là người tinh ý như thế nào? Nhìn vào bức ảnh trong 30 giây và nhớ càng nhiều chi tiết càng tốt. Sau đó, nghe mô tả. Bạn nhận thấy những sai lầm nào trong phần mô tả?)

Lời giải:

There are (1) two people in the doorway of a house. They are cleaning up after a flood. (2) They are wearing trousers and hoodies. The boy on the left has a blue T-shirt and (3) red shorts. He’s (4) crying. Next to him there’s a man with a (5) blue bucket. He is emptying the water (6) into a container. The water in the street is brown and muddy. Behind them, there is a woman. She looks very (7) unhappy.

Sửa lỗi:

1. three

2. The boy is wearing trousers and a hoodie. The man is wearing shorts and a jacket.

3. blue trousers.

4. He isn’t crying.

5. silver bucket.

6. onto the street.

7. happy.

2. Read the Listening Strategy. Then listen to three dialogues and answer questions 1-3 below for each one. Give reasons for your answers.

(Đọc Chiến thuật Nghe. Sau đó nghe ba đoạn hội thoại và trả lời các câu hỏi 1 – 3 bên dưới cho mỗi đoạn hội thoại, Đưa ra giải thích cho em.)

1. Who is speaking? (Ai đang nói?)

2. When are they speaking? (Họ đang nói khi nào?)

3. Where are they? (Họ là những ai?)

Listening Strategy (Chiến thuật nghe)

Listen carefully for clues to help you identify the context of the listening: (Hãy lắng nghe cẩn thận các gợi ý để có thể nhận ra nội dung bài nghe:)

- who is speaking. (ai đang nói.)

- where and when they are speaking. (họ đang nói ở đâu và khi nào.)

- what the situation is. (tính huống là gì?)

Lời giải:

Đang cập nhật

3. Listen and match each dialogue with a photo of a natural disaster (A-D). (Nghe và nối từng đoạn hội thoại với ảnh về thảm họa thiên nhiên (A-D).)

Lời giải:

Đang cập nhật

4. Listen again and circle the correct option (a-c).

(Lắng nghe và khoanh tròn vào lựa chọn đúng.)

1 The interview is taking place (Cuộc phỏng vấn diễn ra ở)

a. in the man's house. (ở nhà người đàn ông.)

b. in the street outside the man's house. (ở trên đường ngoài nhà người đàn ông.)

c. in a church hall. (ở hội trường nhà thờ.)

2. The speaker (Người nói)

a. works for a charity. (làm việc cho một tổ chức từ thiện.)

b. is a politician. (Là chính trị gia)

c. raises funds for a charity. (gây quỹ cho một tổ chức từ thiện)

3. The people who started the fire (Những người bắt đầu đám cháy.)

a. did it intentionally. (thực hiện một cách có chủ đích.)

b. were cooking. (đang nấu ăn.)

c. left without phoning the fire service. (rời đi mà không gọi cứu hỏa.)

4. The volcanic eruption (Vụ núi lửa phun trào)

a. happened last year. (xảy ra năm ngoái.)

b. has just finished. (vừa mới xong.)

c. is still happening now. (bây giờ vẫn đang xảy ra.)

5. When the wave reached the boat the boat was (Khi mà cơn sóng tiến sát con thuyền thì con thuyền.)

a. close to the shore. (đã gần bờ.)

b. moving away from the shore. (đang ra khỏi bờ.)

c. in the port. (ở trong cảng,)

Lời giải:

Đang cập nhật

5. Speaking. Work in pairs. Write a dialogue between a journalist and a witness to a natural disaster (real or imaginary). Include some of this information. Act out your dialogue to the class. (Nói. Làm việc theo cặp. Viết một cuộc đối thoại giữa nhà báo và một nhân chứng trong một thảm họa thiên nhiên (thực hoặc tưởng tượng). Bao gồm các thông tin này. Thực hành đối thoại trước lớp.)

Lời giải:

Gợi ý:

1. Where was the witness? (at home, in the street, in a car)

→ He was at a church.

2. What did they see and do? (helped children / old people, found family members, ran away, phoned the emergency services)

→ He saw a storm damaging his village, a flood swept away all trees and houses. He became homeless and lost everything.

3. How did they feel? (terrified, upset, shocked, worried, helpless)

→ He was terrified and upset.

4. Was anyone injured? (people died / were injured / were taken to hospital, doctors helped people)

→ There were some people got lost in the flood.


Unit 4D. Grammar 

1. SPEAKING Describe the photo. What do you think happened? Use the words below to help you. (LỜI NÓI. Mô tả bức ảnh. bạn nghĩ chuyện gì đã xảy ra? Sử dụng những từ dưới đây để giúp bạn.)

Soạn Anh 10 Soạn Anh 10 Unit 4: Our planet (Sách mới Friends Global Chân trời sáng tạo)

carry     dry land     leave     lift (v)     tsunami     wave (n)

Lời giải:

The picture show a city was affected by a tsunami. The wave carried a boat into the dryland and destroyed all the houses. 

2. Read the text and check your answers from exercise 1. (Đọc văn bản và kiểm tra câu trả lời của bạn từ bài tập 1)

The Tohoku earthquake in 2011 was the most powerful earthquake ever in Japan and the fifth most powerful in the world. The earthquake happened 70 km from the coast, but it caused one of the biggest tsunamis ever

recorded. The wave was over 40 m high and was large enough to travel 10 km in land in some places. The worst damage was in coastal towns where the land was flat.

Some people managed to go to places high enough to be safe, but others weren't so lucky and didn't have enough time to escape. More than 18.000 people lost their lives. The wave also damaged the nuclear power station at Fukushima. Some people say that the power station was too close to the sea. The Prime Minister of Japan said, "In the 65 years since the end of World War II", this is the toughest and the most difficult crisis for Japan."

Trận động đất Tohoku năm 2011 là trận động đất mạnh nhất từ trước đến nay ở Nhật Bản và mạnh thứ năm trên thế giới. Trận động đất xảy ra cách bờ biển 70 km, nhưng nó đã gây ra một trong những trận sóng thần lớn nhất từ trước đến nay

được ghi lại. Con sóng cao hơn 40 m và đủ lớn để di chuyển 10 km trong đất liền ở một số nơi. Thiệt hại nặng nề nhất là ở các thị trấn ven biển, nơi đất bằng phẳng.

Một số người đã cố gắng đi đến những nơi đủ cao để an toàn, nhưng những người khác lại không may mắn như vậy và không có đủ thời gian để trốn thoát. Hơn 18.000 người đã mất mạng. Sóng cũng làm hỏng nhà máy điện hạt nhân ở Fukushima. Một số người nói rằng nhà máy điện quá gần biển. Thủ tướng Nhật Bản cho biết “Trong 65 năm kể từ khi Thế chiến thứ hai kết thúc”, đây là cuộc khủng hoảng gay go và khó khăn nhất đối với Nhật Bản ”.

3. Read the Learn this! box. Then study the highlighted superlative forms in the text and match them with the rules. (Đọc Learn this! Sau đó, nghiên cứu các dạng so sánh nhất được đánh dấu trong văn bản và so sánh với các quy tắc.)

Soạn Anh 10 Soạn Anh 10 Unit 4: Our planet (Sách mới Friends Global Chân trời sáng tạo)

Lời giải:

the most powerful - c;         the biggest - a;         the worst - d;        the toughest - a;         the most difficult - c

4. Complete these earthquake facts using the superlative form of the adjectives in brackets. (Hoàn thành các dữ kiện về sự kiện động đất này bằng cách sử dụng dạng so sánh nhất của các tính từ trong ngoặc.)

1. The largest (large) earthquake ever recorded was in Chile in 1960 (magnitude 9.5)

2. _____ (deadly) earthquake happened in 2004 in Indian Ocean. About 230,000 people died.

3. _____ (deep) earthquake recorded occurred 450 km below the surface of the Earth.

4. Antarctica is the continent with (small) _____number of earthquakes.

5. The (destructive) _____ earthquake ever recorded was in 1906 in San Francisco.

Lời giải:

1.the largest

2. the deadliest

3. the deepest

4. the smallest

5. most destructive

5. Study the underlined examples of too and enough in the text in exercise 2. Complete the Learn this! box with after and before. (Nghiên cứu các ví dụ được gạch chân về too và enough trong văn bản ở bài tập 2. Hoàn thành phần Learn this? với After và Before)

Lời giải:

LEARN THIS! too and enough

a too comes (1)_____before_____ an adjective. too small

b enough comes (2)_____after____ an adjective. not small enough

c enough comes (3)____before____ a noun. (not) enough money

d We often use an infinitive with fo after foo + adjective or adjective + enough.

He too youna / old enouah to join the arrny. 

6. Rewrite the sentences using the adjective in brackets and too or enough. (Viết lại các câu sử dụng tính từ trong ngoặc và quá hoặc đủ.)

Lời giải:

1. He isn’t tall enough to reach the shelf. (short)

→ He is too short to reach the shelf.

2. Skiing holidays aren’t cheap enough for me. (expensive)

→ Skiing holidays are too expensive for me.

3. My dad’s old car is too dangerous to drive (safe)

→ My dad’s old car isn’t safe enough to drive.

4. The storm was too weak to cause much damage. (strong)

→ The storm wasn’t strong enough to cause much damage.

5. My shoes aren’t clean enough to wear to the party. (dirty)

→ My shoes are too dirty to wear to the party.

7. Work in pairs. Ask and answer questions using superlative form of the adjectives

1. what/ interesting subject/ at school/?

What's the most interesting subject at school?

2. who/ attractive actor/ in the world/?

3. what/ funny comedy/ on TV/?

4. what/ interesting city/ in your country/?

5. which/ good film/ you’ve seen/?

Lời giải:

1. What's the most interesting subject at school? - English is the most interesting subject at school.

(Môn học thú vị nhất ở trường là môn nào? – Tiếng Anh là môn học thú vị nhất ở trường.)

2. Who's the most attractive actor in the world? - Tom Holland is the most attractive actor.

(Ai là diễn viên thu hút nhất thế giới? – Tom Holland là diễn viên thu hút nhất thế giới.)

3. What's the funniest comedy on TV? - Mr. Bean is the funniest comedy.

(Kịch nào vui nhất trên TV? – Mr. Bean là kịch vui nhất.)

4. What's the most interesting city in your country? - Ho Chi Minh City is the most interesting city.

(Thành phố thú vị nhất ở đất nước của bạn là thành phố nào? – Thành phố Hồ Chí Minh là nơi thú vị nhất.)

5. Which's the best film you've seen? - "The amazing spiderman" is the best film.

(Bộ phim nào là phim hay nhất bạn từng coi – “Người Nhện: Siêu nhện tái xuất” là phim hay nhất.)


Unit 4E. Word Skills

1. SPEAKING Describe the photo. Use the words below to help you. (NÓI. Mô tả bức ảnh. Sử dụng những từ dưới đây có thể giúp bạn.)

nouns        chimney     factory     pollution     smoke

verbs         breathe     pollute     pour out

Lời giải:

- The picture shows a factory with many chimneys which are pouring out much smoke.

2. Complete the compound nouns in the fact file with the words below. Use a dictionary to help you. Then listen and check. (Hoàn thành các danh từ ghép trong tệp dữ kiện với các từ dưới đây. Sử dụng từ điển để giúp bạn. Sau đó, nghe và kiểm tra.)

Soạn Anh 10 Soạn Anh 10 Unit 4: Our planet (Sách mới Friends Global Chân trời sáng tạo)

Climate (khí hậu)

Fossil (hóa thạch)

Global (toàn cầu)

Greenhouse (nhà kính)

Ice (băng)

Rain (mưa)

Renewable (có thể làm mới)

Sea (biển)

Surface (bề mặt)

Lời giải:

1. surface temperature (nhiệt độ bề mặt)

2. fossil fuels (nhiên liệu hóa thạch)

3. greenhouse gases (khí nhà kình)

4. global warming (nóng lên toàn cầu)

5. rain forest (rừng mưa nhiệt đới)

6.  climate change (biến đổi khí hâu)

7. sea level (mực nước biển)

8. polar ice cap (chỏm băng)

9. renewable energy (năng lượng tái tạo)

3. Read the Learn this! box. Find five phrasal verbs in the fact file. Which have a similar meaning to the main verb and which have a completely different meaning? (Đọc phần Learn this! Tìm năm cụm động từ trong tệp dữ kiện. Cái nào có nghĩa tương tự với động từ chính và cái nào có nghĩa hoàn toàn khác?)

Soạn Anh 10 Soạn Anh 10 Unit 4: Our planet (Sách mới Friends Global Chân trời sáng tạo)

Lời giải:

- Phrasal verbs have a similar meaning to the main verb: heat up, cut down, die out

- Phrasal verbs have a completely different meaning: give off, run out

4. Read what two students say about global warming and climate change. Who is more worried about the situation?

Soạn Anh 10 Soạn Anh 10 Unit 4: Our planet (Sách mới Friends Global Chân trời sáng tạo)

Lời giải:

- Thoa is more worried about the situation.

5. Find nine phrasal verbs in the texts in exercise 4. Match five of them with the definitions below. Check the meaning of the others in the dictionary. Are the meanings similar to the main verbs or different? (Tìm chín cụm động từ trong các đoạn văn ở bài tập 4. Ghép năm cụm động từ với định nghĩa bên dưới. Kiểm tra ý nghĩa của những từ khác trong từ điển. Ý nghĩa giống với các động từ chính hay khác nhau?)

1. continue _____

2. delay _____

3. stop using or doing sth _____

4. take care of _____

5. think of _____

Lời giải:

1. continue carry on (different) (tiếp tục = carry on (khác))

2. delay put off (different)

3. stop using or doing sth give up (different)

4. take care of look after (different)

5. think of come up with (different)

use up (similar); wake up (similar); close down (similar); rely on (similar)

6. Complete the phrasal verbs in the sentences with the words below. (Hoàn thành các cụm động từ trong câu với các từ bên dưới.)

Lời giải:

1 Internet cafés are dying _out _ because people use smartphones instead.

2 My dad __cut__ down the tree in the front garden.

3 Jo gave__up__ sugar because she wants to be healthier.

4 Supermarkets are causing smaill shops to close___down ____

5 We've ___used___ up all the bread. Can you buy some more?

6 I __looked__ after my little brother while Mum was out


Unit 4F. Reading

1. SPEAKING Work in pairs. Look at the title and the photos, read the I can ... statement for this lesson and predict what happens in the text. Tell the class your ideas.(NÓI. Làm việc theo cặp. Nhìn vào tiêu đề và các bức ảnh, đọc câu lệnh I can ... cho bài học này và dự đoán điều gì xảy ra trong văn bản. Cho cả lớp biết ý kiến của bạn.)

Lời giải:

The text maybe about something became difficult because of bad weather. (Bài đọc có thể về điều gì đó trở nên khó khăn vì thời tiết xấu.)

2. Read the text, ignoring the gaps. How accurate were your predictions? (Đọc văn bản, bỏ qua những khoảng trống. Dự đoán của bạn chính xác như thế nào?)

Soạn Anh 10 Soạn Anh 10 Unit 4: Our planet (Sách mới Friends Global Chân trời sáng tạo)
Soạn Anh 10 Soạn Anh 10 Unit 4: Our planet (Sách mới Friends Global Chân trời sáng tạo)

Lời giải:

The text is about a paraglider was stuck in a storm and luckily survived. (Bài đọc nói về một người nhảy dù bị kẹt trong cơn bão và may mắn sống sót..)

3. Read the Reading Strategy. Then look at the gaps in the text. Which gaps begin with a verb in the past simple? (Đọc Chiến lược Đọc. Sau đó, nhìn vào các khoảng trống trong văn bản. Những khoảng trống nào bắt đầu bằng một động từ ở quá khứ đơn?)

Soạn Anh 10 Soạn Anh 10 Unit 4: Our planet (Sách mới Friends Global Chân trời sáng tạo)

Lời giải:

Gaps begin with a verb in the past simple are 1, 3, 4, 5.

4. Match the phrases (A-H) with gaps 1-8 in the text. Use your answers to exercise 3 to help you.

(Nối các cụm (A – H) với các chỗ trống từ 1 – 8 trong bài đọc. Sử dụng câu trả lời trong bài 3 của bạn để giúp bạn.)

A. flew higher and higher

B. to keep away from some dark clouds

C. which was spinning above her head

D. seemed certain

E. where she took off

F. were getting ready to take off

G. she survived

H. lost consciousness

A bumpy ride

In February 2007, Ewa Wisnierska, a German paraglider, was in Australia with other paragliders preparing for the World Championships. One morning, as they (1) _____, they noticed a thunderstorm approaching. However, they decided to carry on. As the best paragliders, they were skillful enough (2) _____. Unfortunately, as the competitors took off, the weather quickly got worse. Despite Ewa's attempt to escape, two enormous clouds came together and trapped her. They pulled her up inside the storm like a leaf in the wind. She (3) _____. "It was dark and I could hear lightning all around me." She reached nearly 10,000 m, higher than the top of Mount Everest, and then (4) _____.

At that height, the temperature was about -40°C and there was very little oxygen. Death (5) _____. For forty minutes, Ewa was unconscious. Waking up, she was still inside the storm. It was dark, and hailstones as big as tennis balls were flying past. But fortunately, her glider, (6) _____, was still in one piece. Eventually, Ewa came out of the storm cloud and landed safely near a small farm. When her team reached her, she was 60 km away from the place (7) _____. She was weak and covered in ice - but alive! Ewa was the luckiest woman in the world. There's no logical reason why (8) _____. Ewa had frostbite on her ears and legs, but a few days later, she competed in the World Championships.

Lời giải:

1.F

2. B

3. H

4. A

5. D

6. C

7. E

8. G

5. Read the text again. Are the sentences true or false. Write T or F. (Đọc lại văn bản. Nhưng câu sau đung hay sai. Viết T hoặc F.)

Lời giải:

1 The paragliders decided not to practise because the weather was so bad. _ F

2 The weather got worse during the morning. _ T

3 The storm damaged one of the wings of her glider. _ T

4 Ewa was still able to cormpete in the World Charmpionships. _ T

6. Vocabulary. Match the five highlighted verbs of movement in the text with the definitions below. Write the infinitives. (Từ vựng. Nối năm động từ được in đậm trong đoạn văn với nghĩa của chúng. Viết dạng nguyên thể của động từ)

Verbs of movement (Động từ chỉ sự chuyển động)

1. to go round and round quickly (quay tròn nhanh)

2. to go up from the ground (bay lên từ mặt đất)

3. to come down to the ground (hạ cánh)

4. to move nearer (tiến đến gần hơn)

5. to arrive at a certain place (đến một địa điểm nhất định)

Lời giải:

1. spinning – spin

2. took off – take off

3. landed – land

4. approaching – approach

5. reached – reach

7. SPEAKING Work in pairs. Prepare an interview with Ewa. Then act out your interview. (NÓI. Làm việc theo cặp. Chuẩn bị một cuộc phỏng vấn với Ewa. Sau đó, thực hiện cuộc phỏng vấn của bạn.)

Student A: You are the interviewer. Prepare six questions using the prompts below and/or your own ideas.

(Bạn là người phỏng vấn. Chuẩn bị sáu câu hỏi bằng cách sử dụng lời nhắc bên dưới và / hoặc ý tưởng của riêng bạn.)

Student B: You are Ewa. Prepare your answers to Student A's questions. Use as much information from the text as you can.

(Bạn là Ewa. Chuẩn bị câu trả lời của bạn cho các câu hỏi của Học sinh A. Sử dụng càng nhiều thông tin từ văn bản càng tốt.)

Lời giải:

1 what  / you / do / in Australia?

=> What did you do in Australia?

2 what / weather / like / that morning?

=> What was the weather like in that morning?

3 why / you / take off?

=> Why did you took off?

4 what / can / remember / about the storm?

=> What can you remember about the storm?

5 what / most terrifying part / experience?

=> What was the most terrifying part of the experien?

6 how / you / feel / afterwards?

=> How did you feel afterwards?


Unit 4G. Speaking

1. Look at the photos. Match them with the events below. (Nhìn vào các bức ảnh. Kết hợp chúng với các sự kiện bên dưới.)

Soạn Anh 10 Soạn Anh 10 Unit 4: Our planet (Sách mới Friends Global Chân trời sáng tạo)

parade     river     market     street     market

Lời giải:

Picture A - street market

Picture B - river market

Picture C - parade

2. VOCABULARY Find four of the things in the list below in photo C. (TỪ VỰNG. Tìm bốn thứ trong danh sách dưới đây trong ảnh C.)

In the street                 bus stop                lamp post            pedestrian crossing

                                     road sign               shop sign              traffic lights           pavement

Soạn Anh 10 Soạn Anh 10 Unit 4: Our planet (Sách mới Friends Global Chân trời sáng tạo)

Lời giải:

Four things in photo C: lamp post; shop sign; pedestrian crossing; traffic lights.

3. Read the Speaking Strategy. Then listen to two candidates comparing the photos. Answer the questions. (Đọc Chiến lược Nói. Sau đó, nghe hai ứng viên so sánh các bức ảnh. Trả lời các câu hỏi.)

Soạn Anh 10 Soạn Anh 10 Unit 4: Our planet (Sách mới Friends Global Chân trời sáng tạo)

1 Which two photos does each student compare?

2 Do they both follow all of the advice?

Lời giải:

1. Which two photos does each student compare? (Họ so sánh những bức tranh nào với nhau)

→ 1. A vs B

     2. B vs C

2. Do they both follow all of the advice? (Họ có làm theo lời khuyên không)

→ Yes, they do (Có, họ có)

4. Read the Learn this! box. Then listen again to the first candidate and complete the deductions he makes.

1. It can't be in Britain because _____. (Nơi đó không phải ở Anh vì _____.)

2. It must be a rainy day because _____. (Đó chắc hản là một ngày mưa vì _____.)

3. It must be a cold night because _____. (Đó chắc chắn là một đêm lạnh vì _____.)

Lời giải:

1. It can't be in Britain because some of the shop signs aren’t in English.

2. It must be quite warm because some people are wearing T-shirts.

3. It must be a cold night because the people are wearing winter coats and scarves.

5. KEY PHRASES Read and check the meaning of all the phrases. (CÁC CỤM TỪ CHÍNH. Đọc và kiểm tra nghĩa của tất cả các cụm từ.)

Comparing and contrasting

Similarities (Sự tương đồng)

- The common theme in the photos is ... : Chủ đề chung trong các bức ảnh là...

- | /You can see ... in both photos: Tôi/bạn có thể thấy ..... trong cả hai bức ảnh.

- Both photos show...: Cả hai bức ảnh cho thấy....

- ... looks / seems quite similar in both photos: ...có vẻ khá giống nhau trong cả hai bức ảnh.

Differences (Sự khác biệt)

- The first photo shows... , but the second photo shows...: Bức ảnh đầu tiên cho thấy ..., nhưng bức ảnh thứ hai cho thấy ...

- In the first photo ..., whereas in the second photo... : Trong bức ảnh đầu tiên ..., trong khi trong bức ảnh thứ hai ...

- One obvious difference is (that) ...: Một sự khác biệt rõ ràng là .....

- The main difference between the photos is (that)...: Sự khác biệt chính giữa các bức ảnh là.....

- Unlike the first photo, the second photo shows... : Không giống như bức ảnh đầu tiên, bức ảnh thứ hai cho thấy ...

- In the first photo ... In contrast, in the second photo...: Trong bức ảnh đầu tiên ... Ngược lại, trong bức ảnh thứ hai ...

6. Listen to the second candidate again. Which phrases from exercise 5 did she use? (Nghe lại ứng viên thứ hai. Cô ấy đã sử dụng những cụm từ nào trong bài tập 5?)

Lời giải:

- The second photo shows lots of people in boat at a river market.  

- The main difference between the photos is that the people in the first photo …

- Whereas in the second photo, the people are walking.

- In contrast, in the second photo, the people are walking …

7. Work in pairs. Take turns to compare and contrast photos A and C in exercise 1. Follow the steps in the Speaking Strategy. (Làm việc theo cặp. Lần lượt so sánh và đối chiếu ảnh A và C trong bài tập 1. Thực hiện theo các bước trong Chiến lược nói.)

Lời giải:

Gợi ý:

- The picture A shows a kind of market, but the picture C shows a celebration day.

- The main difference between two picture is about the number of people:

+ In the picture A, there are fewer people and they are walking on the street to look some shop.

+ While in the picture C, there are a lot of people and they are parading to celebrate the event.


Unit 4H. Writing

1. Read the article. Do you agree with Ben? (Đọc bài báo. Bạn có đồng ý với Ben không?)

littleleaƒ1998 Moderator

“Most people do not take global warming seriously enough."

Do you agree?

Join the debate. A prize for the best article!

Người điều hành littleleaƒ1998

“Hầu hết mọi người không coi trọng sự nóng lên toàn cầu”.

Bạn có đồng ý không?

Tham gia cuộc tranh luận. Một giải thưởng cho bài báo hay nhất!

ben_the_climber

Global warming is probably the most serious threat we face, and we should all be worried about it. And indeed, it seems to me that most people take the issue very seriously. These days, people take a lot of care to recycle plastic, paper, glass and other materials. lf recycling bins are available, they use them. What is more, they often choose to walk or cycle somewhere in order to reduce carbon

emissions.

There are some people who believe that it is normal for the temperature of the Earth to go up and down. They don”t believe that humans are causing global warming, so they don't believe that humans need to alter their behaviour. Other people may just be too selfish to lead a green lifestyle. Nevertheless, the majority of people believe the evidence and do whatever they can to combat climate change.

Ben

ben_the_climber

Sự nóng lên toàn cầu có lẽ là mối đe dọa nghiêm trọng nhất mà chúng ta phải đối mặt và tất cả chúng ta nên lo lắng về nó. Và thực sự, đối với tôi, dường như hầu hết mọi người đều rất coi trọng vấn đề này. Ngày nay, mọi người quan tâm nhiều đến vấn đề tái chế nhựa, giấy, thủy tinh và các vật liệu khác. Nếu có sẵn các thùng tái chế, họ sẽ sử dụng chúng. Hơn nữa, họ thường chọn đi bộ hoặc đạp xe đến đâu đó để giảm lượng carbon

khí thải.

Có một số người cho rằng nhiệt độ Trái đất lên xuống là chuyện bình thường. Họ không tin rằng con người đang gây ra sự nóng lên toàn cầu, vì vậy họ không tin rằng con người cần phải thay đổi hành vi của mình. Những người khác có thể quá ích kỷ để có một lối sống xanh. Tuy nhiên, đa số người dân tin vào các bằng chứng và làm bất cứ điều gì có thể để chống lại biến đổi khí hậu.

Ben

Lời giải:

I agree with Ben. (Tôi đồng ý với Ben.)

2. Read the Writing Strategy and answer the questions. (Đọc Chiến lược Viết và trả lời các câu hỏi.)

Soạn Anh 10 Soạn Anh 10 Unit 4: Our planet (Sách mới Friends Global Chân trời sáng tạo)

Lời giải:

1. In paragraph 1 of Ben’s artice, now mamy arguments does he give in support of his opinion?

→ He gives two arguments to support his opinion.

2. In paragraph 2, how many arguments does he give in support of the opposing view?

→ He gives two arguments to support his opinion.

3. Does he give a counter-argument?

→ Yes, he does in paragraph 2.

3. VOCABULARY Complete the collocations from the text with the words below. (TỪ VỰNG. Hoàn thành các cụm từ trong văn bản với các từ bên dưới.)

Lời giải:

Climate change

alter cause combat lead recycle reduce

1 ____recycle_____ plastic / paper / glass

2 ____reduce_____ carbon emissions

3 ____cause_____ global warming

4 ____alter_____ your behaviour

5 ____lead____ agreen lifestyle

6 ____combat____ climate change

4. KEY PHRASES Read the phrases below. Add the highlighted phrases in Ben's post to the correct group (A-D). (CÁC CỤM TỪ CHÍNH. Đọc các cụm từ bên dưới. Thêm các cụm từ được đánh dấu trong bài đăng của Ben vào đúng nhóm (A-D).)

Soạn Anh 10 Soạn Anh 10 Unit 4: Our planet (Sách mới Friends Global Chân trời sáng tạo)

Lời giải:

A. Expressing an opinion (Nêu quan điểm)

- I think / I don’t think that … (Tôi nghĩ / không nghĩ là)

- To be honest … (Thành thật mà nói)

- As I see it, … (Như tôi thấy)

- In my opinion, … (Theo tôi)

- I believe / don’t believe that … (Tôi tin / không tin rằng)

- It seems to me that … (Đối với tôi)

B. Presenting an opposing opinion (phản bác quan điểm)

- Having said that, … On the other hand, … (Đã được nhắc đến rằng… nhưng mặt khác…)

- There are some people who believe that … (Có nhiều người tin rằng…)

- C. Presentting a counter-argument

- However (tuy nhiên)

- In spite of this (Mặc dù vậy)

- Nevertheless (Tuy nhiên)

D. Making an additional point (Bổ sung ý)

- Moreover / Furthermore / What is more, … (Ngoài ra)

- In fact (sự thật là)

5. Work in pairs. Read the statement and decide if you agree or disagree. Prepare arguments for and against it. Use the ideas below to help you.

(Làm việc theo cặp. Đọc khẳng định bên dưới và quyết định xem bạn đồng ý hay không đồng ý. Chuẩn bị luận cứ ủng hộ và phản đối nó. Dùng các ý tưởng bên dưới để giúp bạn.)

"Global warming is the most important problem facing us today." Do you agree? 

(“Sự nóng lên toàn cầu là vấn đề quan trọng nhất chúng ta đang đối mặt hiện nay.” Bạn có đồng ý không?

For: We need to protect the planet / prevent climate change / save endangered species. 

(Ủng hộ: Chúng ta cần phải bảo vệ hành tinh/ ngăn cản biến đổi khí hậu/ cứu lấy những giống loài sắp bị tuyệt chủng.)

Against: There are other problems such as poverty, disease, nuclear war, etc. / Millions of people die every year because of ... / A nuclear war could destroy ...

(Phản đối: Có rất nhiều những vấn đề khác như nạn đói, dịch bệnh, chiến tranh hạt nhân, etc./ Hàng triệu người chết mỗi năm vì…/ Một cuộc chiến tranh hạt nhân có thể phá hủy…)

Lời giải:

For:

- In my opinion, we need to protect the planet. (Theo quan điểm của tôi, chúng ta cần phải bảo vệ hành tinh.)

- Therefore, we can prevent climate change. (Do đó chúng ta có thể ngăn cản biến đổi khí hậu.)

- Moreover, we can save endangered species. (Hơn nữa chúng ta có thể cứu lấy những giống loài sắp bị tuyệt chủng.)

Against:

- On the other hand, there are other problems such as poverty, disease, nuclear was, etc.

(Mặt khác, có rất nhiều những vấn đề khác như nạn đói, dịch bệnh, chiến tranh hạt nhân, v.v

- In fact, millions of people die every year because of disease.

(Thực tế thì, hàng triệu người chết mỗi năm vì dịch bệnh.)

- Furthermore, a nuclear war could destroy both of human lives and the environment.

(Hơn nữa, một cuộc chiến tranh hạt nhân có thể phá hủy cuộc sống của con người và môi trường.)

6. Write your article (120-150 words). Use phrases from exercise 4 and your ideas from exercise 5 to help you. Follow the structure suggested in the Writing Strategy. (Viết bài của bạn (120-150 từ). Sử dụng các cụm từ từ bài tập 4 và ý tưởng của bạn từ bài tập 5. Làm theo cấu trúc được gợi ý trong Chiến lược Viết.)

Lời giải:

Bài viết tham khảo:

Global warming is the most important problem facing us today, and we should be worried about it.

In my opinion, we need to protect the planet from global warming. If global warming can reduce, we can prevent climate change. Moreover, we can also save endangered species.

On the other hand, there are other problems such as poverty, disease, nuclear war, ect. In fact, millions of people die every year because of disease. Furthermore, a nuclear was could destroy both of human lives and the environment.


Unit 4I. Culture

1. Read the webpage about El Niño. What is it and what effects can it have? (Đọc trang web về El Niño. Nó là gì và nó có thể gây ra những tác động gì?)

El Niño

What is it?

El Niño is part of a phenomenon called El Niño-Southern Oscillation (ENSO).

El Niño happens when the strong ocean winds decrease and the temperature of the ocean becomes unusually warm. The name comes from the Spanish for "child” and refers to the baby Jesus, because it often happens around Christmas. El Niño has occurred for at least the last 300 years, and it lasts between 9 months and 2 years. They occur approximately every 2-7 years.

Causes and effects

Scientists are not sure what causes El Niño, but there are various theories. One theory is that strong Pacific winds create a big area of warm water in the west. lf the winds suddenly disappear, the warm water quickly moves to the east and causes El Niño. Another theory is that volcanic activity in the tropics causes it. El Niño has a big impact on the Pacific region and affects weather all over the word. It can cause floods in some countries (such as Peru and Ecuador), but very dry conditions, forest fires and drought in  others (south-east Asia and Australia). El Niño can cause typhoons and hurricanes. El Niño also affects marine ecosystems because the warm water is poor in nutrients and cannot sustain big fish populations. This causes problems for the Pacific fishing industry.

El Niño

Nó là gì?

El Niño là một phần của hiện tượng có tên El Niño-Southern Oscillation (ENSO).

El Niño xảy ra khi gió biển mạnh giảm và nhiệt độ đại dương trở nên ấm bất thường. Cái tên này xuất phát từ tiếng Tây Ban Nha có nghĩa là "đứa trẻ" và có ý nói đến Chúa Giêsu Hài đồng, vì nó thường xảy ra vào khoảng Giáng sinh. El Niño đã xảy ra ít nhất trong 300 năm qua và nó kéo dài từ 9 tháng đến 2 năm. Chúng xảy ra khoảng mỗi 2-7 năm.

 Nguyên nhân và tác động

Các nhà khoa học không chắc chắn nguyên nhân gây ra El Niño, nhưng có nhiều giả thuyết khác nhau. Một giả thuyết cho rằng gió Thái Bình Dương mạnh tạo ra một vùng nước ấm lớn ở phía tây. Nếu gió đột ngột biến mất, nước ấm sẽ nhanh chóng di chuyển về phía đông và gây ra El Niño. Một giả thuyết khác cho rằng hoạt động núi lửa ở các vùng nhiệt đới gây ra điều đó. El Niño đã ảnh hưởng đến khu vực Thái Bình Dương và ảnh hưởng đến thời tiết trên toàn thế giới. Nó có thể gây ra lũ lụt ở một số quốc gia (như Peru và Ecuador), nhưng điều kiện rất khô hạn, cháy rừng và hạn hán ở những quốc gia khác (Đông Nam Á và Australia). El Niño có thể gây ra bão và cuồng phong. El Niño cũng ảnh hưởng đến hệ sinh thái biển vì nước ấm nghèo chất dinh dưỡng và không thể duy trì các quần thể cá lớn. Điều này gây ra nhiều vấn đề cho ngành đánh bắt cá ở Thái Bình Dương.

Lời giải:

El Niño is a weather phenomenon which happens when the strong ocean winds decrease and the temperature of the ocean becomes unsually warm. (El Nino là một hiện tượng thời tiết xảy ra khi lượng gió mạnh ở đại dương giảm và nhiệt độ tại đại dương trở nên ấm một cách bất thường)

Its effects: (Hiệu ứng)

- cause floods in some countries (such as Peru and Ecuador) (gây ra lũ lụt ở một vài quốc gia (như Peru và Ecuador))

- cause dry conditions, forest fires and drought in others (south-east Asia and Australia) (gây ra khí hậu rất khô hạn, cháy rừng và hạn hán ở những nơi khác (Đông Nam Á và Úc)

- cause typhoons and hurricanes (gây ra bão)

- affect marine ecosystems because the warm water is poor in nutrients and cannot sustain big fish populations. (cũng gây ảnh hưởng đến hệ sinh thái dưới biển vì dòng nước ấm nghèo dinh dưỡng và không thể chịu đựng số lượng cá lớn.)

- cause problems for the Pacific fishing industry (gây ra vấn đề cho ngành đánh bắt cá ở biển Thái Bình Dương.)

2. True or False? Write T or F. Correct the false sentences. (Đúng hay Sai? Viết T hoặc F. Sửa các câu sai.)

Lời giải:

1 ENSO occurs in the Mediterranean. => F (occurs in the Pacific Ocean)

2 ENSO happens when the ocean termperature becomes unusually cold. => F (becomes unusually warm)

3 ENSO lasts between 2 and 7 years. => F (between 9 months and 2 years)

4 Volcanic activity is a possible cause of El Niño. => T

5 El Niño only affects the weather in the Pacific. => F (it also affects marine ecosystems and fishing industry)

6 ENSO is problematic for Pacific fish populations. => T

3. Listen to an interview about El Niño. Choose the correct words to complete the statements.

(Lắng nghe bài phỏng vấn về El Nino. Chọn các từ đúng để hoàn thành các khẳng định.)

1. El Nino events are getting more / less severe. 

2. It's likely / unlikely that global warming will have an impact on future El Nino events. 

3. Scientists think that El Nino events won't / may get more frequent. 

4 Scientists can / can't predict when an El Nino event is going to happen.

Lời giải:

1. more

2. likely

3. may

4. can

4. Listen again. Use the following numbers to complete the paragraph.

(Nghe lại. Sử dụng các số để hoàn thành đoạn văn.)

El Nino events have been getting more severe over the last (1) _____ years. In (2) _____ there were (3) _____ typhoons in the Central Pacific. It's possible that more than (4) _____ million people suffered from hunger and malnutrition in (5) _____ as a consequence.

Lời giải:

1. 25

2. 2015

3. 16

4. 60

5. 2016

5. SPEAKING Work in groups. Ask and answer the questions about extreme weather in Viet Nam. (NÓI. Làm việc theo nhóm. Hỏi và trả lời các câu hỏi về thời tiết khắc nghiệt ở Việt Nam.)

Lời giải:

1 What type of extreme weather is common?

=> Typhoons and tropical storms affect Vietnam every year.

2 When was the last typhoon?

=> It was the no.9 typhoon which occured on December 2021.

3 In which region do typhoons normally occur?

=> The central region was affected the most.

4 What do the people usually do to prepare for typhoons?

=> People are evacuated from the at-risk area.


Review Unit 4 

1. Read the following passage. Are the sentences true or false? Write T or F. (Đọc đoạn văn sau. Nhưng câu sau đúng hay sai? Viết T hoặc F.)

Soạn Anh 10 Soạn Anh 10 Unit 4: Our planet (Sách mới Friends Global Chân trời sáng tạo)

1. The writer used to live in Jamaica.

2. Her parents are always positive about their home country.

3. The writer was worried about going to Jamaica this time.

4. Most hurricanes in Jamaica take place at the end of the year.

5. The storm surprised the writer and her family.

6. The writer was afraid for the whole time.

7. The rain flooded their house.

8. The hurricane lasted for less than a week.

Lời giải:

1 The writer used to live in Jamaica. _ F 

2 Her parents are always positive about their home country. _ T 

3 The writer was worried about going to Jamaica this time. _ F 

4 Most hurricanes in Jamaica take place at the end of the year. _ T

5 The storm surprised the writer and her family. _ F  

6 The writer was afraid for the whole time. _ F

7 The rain flooded their house. _ F

8 The hurricane lasted for less than a week. _ T

2. Listen to the text. Circle the correct option (a-c). (Nghe đoạn văn. Khoanh tròn vào phương án đúng (a-c))

1 When the writer was a child, her parents

a taught her the names of all the stars.

b bought her books about space.

c spent time listening to her talk abour the planets.

2 What is true about the writer at school?

a She liked science best.

b She imagined being a musician one day.

c She was talented at maths.

3 When did she decide to be a space scientist?

a After a lesson at school about meteoroids

b After she saw a shooting star

c After she watched a film about space travel

4 What did she do when she first finished her education?

a She worked abroad.

b She went travelling.

c She stayed in Britain.

5 What is her advice to people who want to be space scientists?

a Work hard at university

b Get a good science degree

c Study different subjects

Lời giải:

1. C

2. B

3. B

4. A

5. B

3. Work in pairs. Compare and contrast the two photos. Use the following phrases to talk about similarities, differences and speculation. (Làm việc theo cặp. So sánh và đối chiếu hai bức ảnh. Sử dụng các cụm từ sau để nói về sự giống nhau, khác biệt và suy đoán.)

1 The common theme in the photos is ...

2 It must be ...

3 Both photos show ...

4 One obvious difference is ...

5 Another difference is ...

6 There may be ...

Soạn Anh 10 Soạn Anh 10 Unit 4: Our planet (Sách mới Friends Global Chân trời sáng tạo)

Lời giải:

Gợi ý:

Similaries:

- The common theme in the photos is about pollution.

-  It must be occuring in the sea.

3 Both photos show there are much rubbish in the ocean and on the beach.

Differences:

4 One obvious difference is the picture A shows the consequence of pollution.

5 Another difference is the picture B shows how to reduce the pollution. 

4. Write an article (120-150 words) expressing your opinion on the following statement. (Viết một bài văn (120-150 từ) bày tỏ ý kiến của anh / chị về nhận định sau.)

"Climate change cannot be reversed at all."  (“Biến đổi khí hậu hoàn toàn không thể đảo ngược”.)

Lời giải:

Bài viết tham khảo:

Climate change is one of the most important issues that people face nowadays. There's an opinion that climate change cannot be reversed at all.

In my opinion, climate change is somehow a natural phenomenon. Millions of years ago, the earth went through many periods of climate change for example the Ice Age - the time when the whole earth was covered with ice. Therefore, climate change is almost a must-happen phenomenon.

On the other hand, people activities are factored that make climate change happens faster. Activities such as transportation, manufacturing... releases a lot of CO2 into the environment, leading to greenhouse effect and climate change. So that, the things that contribute to limiting carbon emission into the environment such as reducing plastic bags, recycling waste... will help slow down the climate change process and save human lives.

>>> Xem toàn bộ: Soạn Anh 10 Chân trời sáng tạo

-----------------------------

Trên đây Toploigiai đã cùng các bạn Soạn Anh 10 Unit 4: Our planet - Friends Global CTST trong bộ SGK Chân trời sáng tạo theo chương trình sách mới. Chúng tôi hi vọng các bạn đã có kiến thức hữu ích khi đọc bài viết này. Toploigiai đã có đầy đủ các bài soạn cho các môn học trong các bộ sách mới Cánh Diều, Chân trời sáng tạo, Kết nối tri thức. Mời các bạn hãy click ngay vào trang chủ Toploigiai để tham khảo và chuẩn bị bài cho năm học mới nhé. Chúc các bạn học tốt!

icon-date
Xuất bản : 13/09/2022 - Cập nhật : 13/09/2022
/* */ /* */
/*
*/