logo

Soạn Anh 10 Unit 2: Adventure (Sách mới Friends Global Chân trời sáng tạo)

Hướng dẫn Soạn Anh 10 Unit 2: Adventure (Sách mới Friends Global Chân trời sáng tạo) bám sát nội dung SGK Tiếng Anh 10 bộ Chân trời sáng tạo theo chương trình sách mới. Hi vọng, qua bài viết này các em học sinh có thể nắm vững nội dung bài và hiểu bài tốt hơn.

Unit 2: Adventure


Unit 2A. Vocabulary 

1. Look at the photos (A-E). Would you enjoy these activities? Why? /Why not? (Nhìn vào các bức ảnh (A-E). Bạn có thích những hoạt động này không? Vì sao?)

Soạn Anh 10 Soạn Anh 10 Unit 2: Adventure (Sách mới Friends Global Chân trời sáng tạo)

Lời giải:

- Yes. I love extreme sports and I want to experience them.

- No. These activities are too dangerous.

2. Match two or more of the nouns below with each photo {A-E). Then listen to the descriptions and check your answers.

Landscape: features cave cliff desert forest hill lake mountain ocean river rocks shore stream
valley volcano waterfall

A. ___

B. ___

C. ___

D. ___

E. ___

Lời giải:

A. forest(rừng), river (sông), rocks (đá), waterfall (thác nước)

B. hill (đồi), rocks (đá), valley (thung lũng)

C. cliff (vách đá), ocean (đại dương), rocks (đá)

D. cave (hang động), ocean (đại dương), rocks (đá)

E. lake (hồ), mountain (núi), shore (bờ biển)

3. Check the meanings of the adjectives below. Find three pairs of opposites. (Kiểm tra ý nghĩa của các tính từ dưới đây. Tìm ba cặp đối lập.)

Landscape: adjectives      dark        deep        icy        low      narrow

rocky    shallow    steep       tall        wide

Lời giải:

Cặp đối lập: deep – shallow, narrow – wide, low – tall.

4. Work in pairs. Match each adjective in exercise 3 with two or more nouns from exercise 2. (Làm việc theo cặp. Nối mỗi tính từ trong bài tập 3 với hai hoặc nhiều danh từ ở bài tập 2.)

Lời giải:

Gợi ý:

dark

forest / cave / valley / ocean

deep

lake / ocean / river

icy

lake / ocean / river

low

hill / mountain / waterfall

narrow

river / shore / stream / volcano

rocky

rocks / cliff / cave

shallow

lake / ocean / river / stream

steep

cliff / rocks / mountain

tall

hill / mountain / waterfall

wide

cave / river / desert

5. Listen to four adverts. Match three of them with photos A-E. (Nghe bốn quảng cáo. Ghép ba người trong số họ với ảnh A-E.)

Lời giải:

1 - E

2 - D

4 - A

6. Listen again. Complete the extracts (1-6) from the adverts using the prepositions below, nouns from exercise 2 and adjectives from exercise 3. (Nghe lại. Hoàn thành phần cắt (1-6) từ các trạng từ sử dụng giới từ bên dưới, danh từ từ bài tập 2 và tính từ từ bài tập 3.)

across       along        behind       beside      inside    through

1 Kayak across icy lakes and shallow rivers.

2 Journey _____ _____ mountains and deep ________

3 Explore the ________ caves ________the coast of Mexico.

4 Stand ________ Lake Pinatubo, a lake ______a______.

5 A ________lake formed, which soon became ________.

6 Find dark _________ ________ tall ________.

Lời giải:

Đang cập nhật

7. Work in pairs. Describe a typical landscape in your country. Use as much vocabulary from this lesson as you can. Your partner guesses the landscape you are describing. (Làm việc theo cặp. Mô tả một phong cảnh tiêu biểu ở đất nước của bạn. Sử dụng càng nhiều từ vựng từ bài học này càng tốt. Đối tác của bạn đoán phong cảnh mà bạn đang mô tả.)

Lời giải:

Ví dụ:

There are many small and large islands which are surrounded by blue ocean waves. A lot of beautiful caves have interesting shaped rocks. It's Ha Long Bay.


Unit 2B. Grammar

1. Read the opening paragraph of a story. Why does the narrator notice the tall man? (Đọc đoạn mở đầu của một câu chuyện. Tại sao người kể lại chú ý đến người đàn ông cao lớn?)

With my backpack in my hands, I stepped off the train onto the crowded platform. It was 7.30 in the evening. People were hurrying home. A mother and her two young children were sitting on a bench. The mother was talking to the boy, but he wasn't looking at her. The girl was singing quietly and playing with a toy. Around them, travellers were shouting greetings, waving goodbye, carrying heavy bags or running to catch trains. A very tall man was standing completely still near the exit. Why was he wearing summer clothes in this weather? And why was he looking straight at me? Với ba lô trên tay, tôi bước xuống tàu lên sân ga đông đúc. Lúc đó là 7h30 tối. Mọi người đang hối hả về nhà. Một người mẹ và hai đứa con nhỏ của cô ấy đang ngồi trên một chiếc ghế dài. Người mẹ đang nói chuyện với cậu bé, nhưng cậu không nhìn bà. Cô bé đang hát khẽ và chơi với một món đồ chơi. Xung quanh họ, du khách đang hò hét chào hỏi, vẫy tay chào tạm biệt, mang theo những chiếc túi nặng hoặc chạy để bắt tàu. Một người đàn ông rất cao đang hoàn toàn đứng yên gần lối ra. Tại sao anh ấy lại mặc quần áo mùa hè trong thời tiết này? Và tại sao anh ấy lại nhìn thẳng vào tôi?

Lời giải:

Because the man is standing very still, wearing summer clothes and staring at the narrator. (Vì người đàn ông đang đứng yên, mặc đồ mùa hè và nhìn chằm chằm vào người kể chuyện.)

2. Read the Learn this! box. Then find all the examples of the past continuous in the text in exercise 1. (Đọc mục Learn this! Sau đó tìm tất cả các ví dụ về thì quá khứ tiếp diễn trong văn bản ở bài tập 1.)

Soạn Anh 10 Soạn Anh 10 Unit 2: Adventure (Sách mới Friends Global Chân trời sáng tạo)

Lời giải:

The examples of the past continuous in the text in exercise 1:

- "People were hurrying home."

- "...were sitting on a bench."

- "...was talking to the boy..."

- "...he wasn't looking at her."

- "...was singing quietly and playing with a toy."

- "...travellers were shouting greetings, waving goodbye, carrying heavy bags or running to catch trains."

- "A very tall man was standing..."

- "Why was he wearing summer clothes...?"

- "...why was he looking straight at me?"

3. Complete the paragraph below with the past continuous form of the verbs in brackets. (Hoàn thành đoạn văn dưới đây với dạng quá khứ tiếp diễn của các động từ trong ngoặc.)

| left the hotel early the next morning. Already, the sun (1) ________ (shine) brightly and the temperature (2) _______ (rise). In the square, café owners (3)_______ (carry) tables outside. A dog (4) ______ (lie) on the pavement nearby, but it (5)_________ (not sleep). Two teenage girls (5)_________ (sit) on a bench (7)______ (share) headphones. What (8)__________ (they / listen) to?

Lời giải:

1. was shining

2. was rising

3. were carrying

4. was lying

5. was not sleeping

6. were sitting

7. sharing

8. were they listening

Hướng dẫn dịch:

Tôi rời khách sạn vào sáng sớm hôm sau. Mặt trời đã đang tỏa sáng rực rỡ và nhiệt độ đang tăng. Trong quảng trường, các chủ quán cà phê đang mang bàn ra bên ngoài. Một con chó đang nằm trên vỉa hè gần đó, nhưng nó không ngủ. Hai cô gái tuổi teen đang ngồi trên băng ghế và dùng chung tai nghe. Họ đang nghe gì nhỉ?       

4. Work in pairs. Ask and answer questions about the characters in the texts in exercises 1and 3. (Làm việc theo cặp. Hỏi và trả lời các câu hỏi về các nhân vật trong văn bản ở bài tập 1 và 3.)

What were they doing?

1 the mother                                5 the tall man

2 the boy                                      6 the cafe owners

3 the girl                                       7 the dog

4 the other travellers                    8 the teenage girls

Lời giải:

1 - What was the mother doing?

   - She was sitting on a bench and talking to the boy.

2 - What was the boy doing?

   - He was sitting on a bench and was not looking at his mother.

3 - What was the girl doing?

   - She was singing quietly and playing with a toy.

4 - What were the other travellers doing?

   - They were shouting greetings, waving goodbye, carrying heavy bags or running to catch trains.

5 - What was the tall man doing?

   - He was standing near the exit and looking straight at the narrator.

6 - What were the cafe owners doing?

   - They were carrying tables outside.

7 - What was the dog doing?

   - He was lying on the pavement nearby.

8 - What were teenage girls doing?

   - They were sitting on a bench and sharing headphones.

5. Imagine that yesterday you arrived in the centre of a new city. Write sentences in the past continuous to describe the scene. Use the words below or your own ideas. (Hãy tưởng tượng rằng ngày hôm qua bạn đã đến trung tâm của một thành phố mới. Viết các câu trong quá khứ tiếp diễn để tả cảnh. Sử dụng các từ dưới đây hoặc ý tưởng của riêng bạn.)

Soạn Anh 10 Soạn Anh 10 Unit 2: Adventure (Sách mới Friends Global Chân trời sáng tạo)

Lời giải:

Gợi ý:

Some birds were singing. (Vài con chim đang hót).

Some schoolchildren were arguing. (Vài đứa học sinh đang cãi nhau.)

A police officer was walking on the street. (Một sĩ quan cảnh sát đang đi bộ trên đường.)

6. Work in pairs. Swap the sentences you wrote in exercise 5. (Làm việc theo cặp. Trao đổi các câu bạn đã viết trong bài tập 5.)

Choose three of your partner's sentences and write a question about each one using the past continuous. (Chọn ba trong số các câu của đối tác của bạn và viết một câu hỏi cho mỗi câu bằng cách sử dụng thì quá khứ tiếp diễn.)

Lời giải:

Gợi ý:

A tourist was reading a book

→ What book was the tourist reading? (Người khách du lịch đọc loại sách gì?)

Two taxi drivers were arguing.

→ What was two taxi drivers arguing about? (Hai bác tài xế đang cãi nhau chuyện gì?

A shop owner was drinking juice.

→ What kind of juice was the shop owner drinking? (Người chủ cửa hàng uống loại nước ép gì?

7. Work in pairs. Ask and answer the questions you wrote in exercise 6. (Làm việc theo cặp. Hỏi và trả lời các câu hỏi bạn đã viết trong bài tập 6.)

Lời giải:

Gợi ý:

- A: Which kind of birds were singing?

- B: They are sparrow.

 

- B: Which topics were the schoolchildren arguing about?

- A: They were arguing about how airplane can fly.

 

- A: Can you guess where was the police officer going to?

- B: He completed his shift and was going back to the office.

8. Write the opening paragraph of a story. Use your ideas from exercise 5 and include the extra information from exercise 7. (Viết đoạn mở đầu của một câu chuyện. Sử dụng ý tưởng của bạn từ bài tập 5 và thêm thông tin bổ sung từ bài tập 7.)

Lời giải:

Yesterday, I visited my friend in the centre of the neighboring city. It was very animated and there were a lot of people on the street. I heard some sparrows were singing. I saw some schools children were coming back home together and they were arguing about how airplane can fly. There was a police walking on the street and I guessed he completed his shift and was going back to the office.


Unit 2C. Listening

1. VOCABULARY Put the adjectives below into three groups describing: a) people, b) extreme sports and c) landscapes. Some adjectives can go into more than one group. (TỪ VỰNG. Xếp các tính từ dưới đây thành ba nhóm mô tả: a) con người, b) các môn thể thao mạo hiểm và c) phong cảnh. Một số tính từ có thể xếp vào nhiều hơn một nhóm.)

Adjectives to describe adventure    athletic     brave      impressive      remote        risky

spectacular       strong       terrifying       thrilling

Lời giải:

a) People: brave, strong

b) Extreme sports: athletic, risky, terrifying, thrilling

c) Landscapes: impressive, remote, spectacular

2. SPEAKING Describe the photos above. Where are the people? What are they doing? What kind of people do you think they are? Use adjectives from exercise 1 and words from lesson 2A on page 22. (NÓI. Mô tả các bức ảnh trên. Những người này đang ở đâu? Họ đang làm gì? Bạn nghĩ họ là người như thế nào? Sử dụng các tính từ trong bài tập 1 và các từ ở bài 2A trang 22.)

Soạn Anh 10 Soạn Anh 10 Unit 2: Adventure (Sách mới Friends Global Chân trời sáng tạo)

Lời giải:

Gợi ý:

Where are the people?

→ They are on a very tall mountains. (Họ đang ở trên những ngọn núi rất cao)

What are they doing?

→ They are jump off from the mountain. (Họ nhảy ra từ đỉnh núi)

What kind of people do you think they are?

→ They are brave and strong people who like risky and terrifying activities. (Họ là những người dũng cảm và khoẻ mạnh, họ yêu thích những trò mạo hiểm)

3. Read the Listening Strategy. Then listen to six people talking about BASE jumping. Write the synonyms or antonyms that they use for the underlined words. (Đọc Chiến lược Nghe. Sau đó, hãy nghe sáu người nói về BASE jump. Viết các từ đồng nghĩa hoặc trái nghĩa mà họ sử dụng cho các từ được gạch dưới.)

1 Fred loves being in wild, far-away places. remote 

2 Sally says BASE jumping isn't popular with older people . _______

3 Chris doesn't consider himself a courageous person. ________

4 Celina says people who arerït strong and fit shouldn't try BASE jumping. _______

5 For Shelley, the appeal of BASE jumping is the breathtaking landscapes where you do it.______ 

6 Martin really didn't enjoy BASE jumping. ________

Lời giải:

Đang cập nhật

4. Read the sentences. Can you think of synonyms for any of the underlined words? Write them in your notebook. (Đọc các câu. Bạn có thể nghĩ ra từ đồng nghĩa cho từ được gạch dưới nào không? Viết chúng vào sổ tay của bạn)

1 Tanya likes extreme sports because they're dangerous.

=> - like: love, (be) keen on, enjoy,...

     - dangerous: risky, serious, threatening,...

2 A friend told Tanya to try BASE jumping.

=> told (tell): say, speak,...

3 Tanya didn't enjoy her first experience of BASE jumping.

=> didn't enjoy: hate, dislike,...

4 The cliffs in Tonsai, Thailand are the perfect venue for BASE jumping, in Tanya's opinion.

=> venue: place, location, site,...

5 Tanya thinks the dangers of BASE jumping make women unwilling to try it.

=> danger: risk, threat, insecurity,...

6 Tanya thinks Roberta Mancino is a great sportswoman.

=> - great: good, wonderful, awesome,...

     - sportswoman: athlete,...

5. Listen. Are the sentences in exercise 4 true or false? Write Tor F. (Lắng nghe. Các câu trong bài tập 4 đúng hay sai? Viết T or F.)

Lời giải:

1. T

2. T

3. F

4. F

5. F

6. T

6. Work in pairs. Explain why you would or would not like to try BASE jumping. Give three reasons. Use the adjectives in exercise 1 and ideas from exercise 3 to help you.

(Làm việc theo cặp. Giải thích tại sao bạn muốn hoặc không muốn thử môn nhảy dù mạo hiểm. Đưa ra ba lý do. Sử dụng các tính từ ở bài tập 1 và ý tưởng ở bài tập 3 để giúp bạn.)

Lời giải:

Gợi ý:

I would not like to try BASE jumping, because:

+ Firstly, It's a risky sport.

+ Secondly, I'm afraid of heights.

+ Thirdly, I'm not strong enough. 


Unit 2D. Grammar

1. Read a short extract from a story. Where is Harry at the start of the paragraph? Where is he at the end? (Đọc một đoạn trích ngắn từ một câu chuyện. Ở đầu đoạn văn Harry ở đâu? Cuối cùng thì anh ta ở đâu?)

Soạn Anh 10 Soạn Anh 10 Unit 2: Adventure (Sách mới Friends Global Chân trời sáng tạo)
(1)A cold wind was blowing and large dark clouds were moving across the sky. (2) A hundred metres from the cliffs, the boat was rising and falling with the waves. (3) Harry took off his jacket and his jeans and put them behind a rock. (4) Then he climbed down into the water and began to swim. (5) As he was getting near the boat, he heard a shout. (6) “He held his breath and dived under the waves." (1) Một cơn gió lạnh thổi qua và những đám mây đen lớn đang di chuyển trên bầu trời. (2) Cách vách đá trăm mét, con thuyền đang tung tăng theo sóng biển. (3) Harry cởi áo khoác và quần jean của mình và đặt chúng sau một tảng đá. (4) Sau đó anh ta trèo xuống nước và bắt đầu bơi. (5) Khi đang đến gần thuyền, anh ta nghe thấy tiếng hét. (6) “Anh ấy nín thở và lặn xuống dưới sóng biển”.

Lời giải:

- At the start of paragraph, Harry was on the cliffs, and at the end, he was under the water.

2. Read the Learn this! box. Match sentences 1-6 from the extract in exercise 1 with rules a-c. (Đọc phần Learn this! Ghép các câu 1-6 từ đoạn trích trong bài tập 1 với quy tắc a-c.)

Soạn Anh 10 Soạn Anh 10 Unit 2: Adventure (Sách mới Friends Global Chân trời sáng tạo)

Trả lời:

 1.b

 2.b

3.a 

4.a

 5.c

 6.a

3. Complete the sentences. Use the past continuous or past simple form of the verbs in brackets. (Hoàn thành các câu. Sử dụng dạng quá khứ tiếp diễn hoặc quá khứ đơn của động từ trong ngoặc.)

a. While he _______ (listen) to their argument, the boat's engines _______ (start).

b. Someone _______ (fall) into the water. Harry _______ (realise) who it was and _______ (jump) in too.

c. Still underwater, he _______ (swim) to the boat, then and _______ (come) up silently _______ (climb) aboard. Three people _______ (argue) loudly.

d. The boat _______ (begin) to move away. As he _______ (decide) what to do, he _______ (hear) a scream.

Lời giải:

a. was listening / started

b. fell / realised / jumped

c. swam / came / climbed / were arguing

d. began / was deciding / heard

4. Put the sentences from exercise 3 in the correct order to continue the story. Then listen and check. (Đặt các câu trong bài tập 3 theo đúng thứ tự để tiếp tục câu chuyện. Sau đó, lắng nghe và kiểm tra.)

Lời giải:

The correct order to continue the story: c -> a -> d -> b

5. Choose an interruption from box B for each activity in box A. Then write five sentences using the past simple and past continuous. Use while / as or when. (Chọn một đoạn từ ở ô B cho mỗi hoạt động trong ô A. Sau đó viết năm câu sử dụng thì quá khứ đơn và quá khứ tiếp diễn. Sử dụng while / as hoặc when.)

A activities

fight    climn back onto the boat        help       hide

put on dry clothes           swim to the shore        talk

B interruption

call for help      see a shark        find a case of money

hear gunshots    hear/see a helicopter

Lời giải:

While Harry was climbing back onto the boat, he remembered something. (Khi mà Harry đang leo trở lại thuyền thì anh ta nhớ ra gì đó.)

When Harry found a case of money, he was swimming to the shore. (Khi Harry tìm thấy cặp đựng tiền thì anh ta đang bơi vào bờ.)

While Harry were fighting with three people, he heard gunshots. (Khi mà Harry đang đánh nhau với ba người kia, anh ta nghe thấy tiếng súng nổ.)

While Harry was helping the person in the sea, he saw a shark. (Khi mà Harry đang giúp người đó ở dưới nước, anh ta thấy một con cá mập.)

While Harry was putting on dry clothes, he saw a helicopter. (Khi mà Harry đang mặc đồ khô lên người thì anh ta thấy một chiếc trực thăng.)

6. SPEAKING Work in pairs. What do you think happened next in Harry's story? Discuss your ideas and make notes. Use the questions below and your sentences from exercise 5 to help you. (NÓI. Làm việc theo cặp. Bạn nghĩ điều gì sẽ xảy ra tiếp theo trong câu chuyện của Harry? Thảo luận về ý tưởng của bạn và ghi chú. Sử dụng các câu hỏi dưới đây và các câu của bạn từ bài tập 5)

1 Did Harry know the person who fell into the water?

=> Maybe that was a friend of Harry.

2 Did they fight or help each other?

=> They was fighting.

3 What happened to the boat?

=> The board stopped moving

4 Did Harry return to the shore or get on the boat?

=> He got on the boat.

5 What happened next?

=> Harry saved the person who fell into the water.

7. Listen to the end of the story. Compare it with your ideas from exercise 6. How is it different? (Nghe đến cuối câu chuyện. So sánh với ý tưởng của bạn từ bài tập 6. Nó khác nhau như thế nào?)

Lời giải:

Gợi ý:

- In my ending, the woman was Harry’s old friend but in the actual story she was a police officer like him.

- In my ending, the boat went far away, headed for the sea but in the actual story it turned round.

- In my ending, Harry and the woman found way to get back onto the boat but in the actual story they looked the boat turning round.


Unit 2E Word Skills

1. Read the text. Find the name of the person in the photo. Do you agree with the theory at the end? Why? / Why not? (Đọc văn bản. Tìm tên của người trong ảnh. Bạn có đồng ý với lý thuyết ở phần cuối không? Vì sao?)

exploration

Yesterday, sixteen-year-old Hector Turner began his attempt to become the youngest Briton to complete a 242 km “ultra-marathon” across the Sahara Desert. On the same day, Geordie Stewart, a twenty-year-old university student, set off for Everest. He wanted to be the youngest Briton to achieve the “Seven Summits” challenge — climbing the highest mountain on each continent. Last year, Mike Perham circumnavigated the world alone by boat at the age of seventeen. Why do todays teenagers feel this need for exploration and adventure? Why do they want to have wild experiences? Mike Perham has a theory: “Kids dream more than adults.”

Thám hiểm

Hôm qua, Hector Turner, mười sáu tuổi, đã bắt đầu nỗ lực trở thành người Anh trẻ tuổi nhất hoàn thành "cuộc đua siêu marathon" dài 242 km qua sa mạc Sahara. Cùng ngày, Geordie Stewart, một sinh viên đại học hai mươi tuổi, lên đường đến Everest. Anh ấy muốn trở thành người Anh trẻ tuổi nhất đạt được thử thách “Bảy kỳ đỉnh” - leo lên đỉnh núi cao nhất trên mỗi lục địa. Năm ngoái, Mike Perham đã đi vòng quanh thế giới một mình bằng thuyền khi mới mười bảy tuổi. Tại sao thanh thiếu niên ngày nay cảm thấy cần khám phá và phiêu lưu? Tại sao họ muốn có những trải nghiệm hoang dã? Mike Perham có một lý thuyết: "Trẻ em mơ ước nhiều hơn người lớn."

Lời giải:

- The name of the person in photo is Mike Perham.

- I agree with the theory at the end, because children are more carefree than adults, they do not have to be worry about earning money and other responsibilities.

2. Complete the table with words from the text in exercise 1. (Hoàn thành bảng với các từ trong bài tập 1.)

Soạn Anh 10 Soạn Anh 10 Unit 2: Adventure (Sách mới Friends Global Chân trời sáng tạo)

Lời giải:

Noun

Verb

attempt (sự cố gắng)

attempt (cố gắng)

completion (sự hoàn thành)

complete (hoàn thành)

achievement (thành tựu)

achieve (đạt được)

need (nhu cầu)

need (cần)

exploration (sự khám phá)

explore (khám phá)

experience (sự trải nghiệm)

experience (trải nghiệm)

dream (giấc mơ)

dream (mơ)

3. Read the Learn this! box. Which different noun suffixes can you find in the text in exercise 1? Which nouns do not have a suffix? (Đọc phần Learn this! Bạn có thể tìm thấy những hậu tố khác nhau nào của danh từ trong văn bản ở bài tập 1? Những danh từ nào không có hậu tố?)

Soạn Anh 10 Soạn Anh 10 Unit 2: Adventure (Sách mới Friends Global Chân trời sáng tạo)

Lời giải:

-tion: exploration

-ure: adventure

Không có hậu tố: attempt, need, experience, dream

4. DICTIONARY WORK Work in pairs. Using a dictionary, find the nouns related to the verbs below. Check their meanings. (Làm việc theo cặp. Sử dụng từ điển, tìm các danh từ liên quan đến các động từ bên dưới. Kiểm tra ý nghĩa của chúng.)

Lời giải:

enterain =>  entertainment               motivate => motivation

erupt =>  eruption                             relax => relaxation

examine => examination                  rescue => rescue           

5. PRONUNCIATION Listen to the words and underline the stress. Then work in pairs. Take it in turns to say a word and say the form. (Nghe các từ và gạch chân trọng âm. Sau đó làm việc theo cặp. Lần lượt nói một từ và nói theo mẫu.)

Lời giải:

 1. accomplishments

 2. employment

 3. preparation

 4. development

 5. dream

6. Complete sentence b in each pair with the correct noun formed from the underlined verb in sentence a. Use a dictionary to help you if necessary. (Hoàn thành mỗi cặp câu b với danh từ đúng được tạo thành từ động từ gạch chân trong câu a. Sử dụng từ điển nếu cần thiết.)

1. a. Teenagers who go on adventures should be proud of what they accomplish,

    b. Teenagers who go on adventures should be proud of their _______.

2. a. Companies will want to employ them.

    b. Companies will want to offer them _______.

3. a. Preparing for the trips is the most difficult part.

    b. The most difficult part of the trips is the _______.

4. a. These trips are a great way to develop personal skills.

    b. These trips are great for the _______ of personal skills.

5. a. Most teenagers dream of becoming famous.

    b. The _______ of most teenagers is to become famous.

Lời giải:

1. accoplishment (thành tựu)

2. employment (việc làm)

3. preparation (sự chuẩn bị)

4. development (sụ phát triển)

5. dream (mơ ước)

7. SPEAKING Work in pairs. Check your answers to exercise 6. Then discuss whether you agree or disagree with the sentences. (NÓI. Làm việc theo cặp. Kiểm tra câu trả lời của bạn cho bài tập 6. Sau đó thảo luận xem bạn đồng ý hay không đồng ý với các câu đó.)

Lời giải:

Gợi ý:

1 I agree with this sentence because going on adventures takes a lot of efforts and they need to be proud of that.

2 I agree with this sentence because adventures give people lots of knowledge and practical experience, and that is what companies are looking for in an employee.

3 I agree with this sentence because well preparation will help people can easily deal with any problems coming up.

4 I agree with this sentence because impoving personal skills such as planning, flexibility, confidence,...

5 I disagree with this sentence because many teenagers don't want to become famous. They just want to study well, experience new things with their family or friends.


Unit 2F. Reading

1. Work in pairs. Look at the photos. What do you think the text is about? Choose from headlines a, b and c. (Làm việc theo cặp. Nhìn vào những bức ảnh. Bạn nghĩ văn bản nói về điều gì? Chọn từ các tiêu đề a, b và c.)

a Tourist's fishing trip disaster

b How to protect sea cultures

c Fish recues sailors

Lời giải:

Chọn tiêu đề a. 

I think the text is about tourist's fishing trip disaster. 

2. Read the first paragraph of the text. Did you choose correctly in exercise 1? How do you know? (Đọc đoạn đầu của văn bản. Bạn đã chọn đúng trong bài tập 1? Vì sao bạn biết?)

Lời giải:

The first paragraph introduces about Dan and Kate's nightmare during a fishing trip. (Đoạn đầu tiên giới thiệu về ác mộng của Dan và Kate trong chuyến đi câu cá.)

3. Read the Reading Strategy. Then read the text, focusing on each gap and thinking about what might happen next. (Đọc Chiến lược Đọc. Sau đó, đọc văn bản, tập trung vào mỗi khoảng trống và suy nghĩ về những gì có thể xảy ra tiếp theo.)

 

Soạn Anh 10 Soạn Anh 10 Unit 2: Adventure (Sách mới Friends Global Chân trời sáng tạo)

Reading Strategy:

When you do a task with gapped sentences in a narrative text, look carefully at the sentence before each gap and think about what is likely to happen next. Then look at the options and see which of the sentences matches your ideas. Finally, check that the text reads smoothly with your chosen sentence in place.

Chiến lược đọc:

Khi bạn thực hiện một nhiệm vụ với các câu bị thiếu trong văn bản tường thuật, hãy xem xét cẩn thận câu trước mỗi khoảng trống và suy nghĩ về những gì có thể xảy ra tiếp theo. Sau đó, xem xét các tùy chọn và xem câu nào phù hợp với ý tưởng của bạn. Cuối cùng, hãy kiểm tra xem văn bản có đọc trôi chảy hay không với câu đã chọn của bạn ở đúng vị trí.

HS đọc đoạn văn bản và suy nghĩ.

4. Match sentences A-F with gaps 1-5 in the text. There is one extra sentence. Do any of the sentences match your ideas from exercise 3? (Ghép các câu A-F với khoảng trống 1-5 trong văn bản. Có một câu thừa. Có câu nào phù hợp với ý của bạn trong bài tập 3 không?)

A So Dan and Kate started to swim as fast as they could towards land.

B The captain helped them as they climbed onto dry land.

C He gave them water and food, and stayed with them until the police arrived.

D So they did, and a few minutes later, the boat disappeared under the waves.

E Out of the water at last, they lay down and rested.

F But they couldn't get out of the water here.

Lời giải:

1 - D

2 - A

3 - F

4 - E

5 - C

5. Read the text again. Are the sentences true or false? Write T or F. (Đọc lại văn bản. Những câu sau đúng hay sai? Viết T hoặc F.)

1 Dan was the first person to see that there was a problem with the boat.

2 The boat sank before Dan and Kate could jump into the water.

3 A helicopter saw Dan and Kate in the sea, but it couldn't rescue them.

4 When Dan and Kate reached land, they couldn't get out of the water at first.

5 There was nobody on the beach when Dan and Kate got out of the sea.

Lời giải:

 1.F

2.F 

3.F 

4.T 

5.T 

6. Read the Learn this! box and complete it with the adjectives below. (Đọc phần Learn this! và hoàn thành nó với các tính từ bên dưới.)

small      good      hungry      dirty

Soạn Anh 10 Soạn Anh 10 Unit 2: Adventure (Sách mới Friends Global Chân trời sáng tạo)

Lời giải:

(1) fantastic = very good;       (3)starving = very hungry 

(2) filthy = very dirty;              (4) tiny = very small

7. VOCABULARY Match the extreme adjectives highlighted in the text with the simpler adjectives below. (TỪ VỰNG. Ghép các tính từ tiêu cực được bôi đậm trong văn bản với các tính từ đơn giản hơn bên dưới.)

Soạn Anh 10 Soạn Anh 10 Unit 2: Adventure (Sách mới Friends Global Chân trời sáng tạo)

Lời giải:

Extreme adjectives:

1. very bad – awful

2. very good – brilliant (xuất sắc)

3. very big – huge (khổng lồ)

4. very sad – tragic (thê thảm)

5. very frightening – terrifying (kinh hoàng)

6. very tired – exhausted (kiệt sức)

8. Work in pairs. Prepare an interview with Dan or Kate. (Làm việc theo cặp. Chuẩn bị phỏng vấn với Dan hoặc Kate.)

Student A: You are the interviewer. Write six questions using the prompts below and/ or your own ideas.

Student B: You are Dan or Kate. Prepare your answers to Student A's questions. Use as much information from the text as you can.

1. what/ weather/ like/ that day?

2. what/ you/ doing?

3. what /happened/ boat?

4. why/ you/ start/ swimming?

5. how/ you/ feel?

6. how/ you/ reach safety?

Lời giải:

1. What did the weather like that day? 

The weather was quite dull.

2. What were you doing? 

We were on a fishing trip and I was trying to pull a huge fish onto the boat. 

3. What happened with the boat? 

The boat was sinking fast because water was coming into the cabin. 

4. Why did you start swimming? 

Because we saw some cliffs and we thought we were near the land. 

5. How did you feel? 

I was really frightened and exhausted.

6. How did you reach safety? 

We were helped by a farmer living on the land.


Unit 2G Speaking

1. VOCABULARY Match two or more of the pieces of equipment below with each photo (A-C). (Ghép hai hoặc nhiều phần của thiết bị bên dưới với mỗi ảnh (A-C).

Soạn Anh 10 Soạn Anh 10 Unit 2: Adventure (Sách mới Friends Global Chân trời sáng tạo)

Sports equipment    boots      helmet       dinghy      life jacket       

                  paddles        poles         rope        rucksack       safety harness

Lời giải:

- Picture A: boots, rucksack, poles

- Picture B: helmet, dinghy, life jacket, paddles

- Picture C: rope, safety harness

2. Read the Speaking Strategy. Then listen to two students describing photos A and B. Who follows the strategy better, in your opinion? (Đọc Chiến lược Nói. Sau đó, nghe hai học sinh mô tả các bức ảnh A và B. Theo bạn, ai thực hiện theo chiến lược tốt hơn?)

Soạn Anh 10 Soạn Anh 10 Unit 2: Adventure (Sách mới Friends Global Chân trời sáng tạo)

Lời giải:

Student 2 follows the strategy better. (Bạn học sinh số 2 đã làm theo hướng dẫn tốt hơn)

3. KEY PHRASES Complete the phrases for describing a photo with the words below. You need to use some words more than once. Then listen again and check. (CÁC CỤM TỪ CHÍNH. Hoàn thành các cụm từ để mô tả một bức ảnh với các từ bên dưới. Bạn cần sử dụng một số từ nhiều hơn một lần. Sau đó nghe lại và kiểm tra.)

         at             in         looks            on            seems             shows

Describing a photo

The photo (1) ____________...

(2) ___________ the foreground / background

(3) ___________the top left corner / bottom right† corner

(4) ___________ the top / bottom

(5) ___________ the left / right

(6) ___________ the centre

Lời giải:

The photo (1) shows(Bức tranh cho thấy)

(2) in the foreground/ background (nền)

(3) In the top left corner/ bottom right corner (ở góc trên bên trái/ góc dưới bên phải)

(4) At the top/ bottom (Ở phía trên/ phía dưới)

(5) On the left/ right (Ở bên trái/ bên phải)

(6) In the centre (Ngay chính giữa)

It (7) looks like a … (Nó trông giống như là…)

It (8) seems as if they’re … (Nó trông như thể…)

It (9) seems to be…(Nó trông như…)

4. KEY PHRASES Work in pairs. How do you think the people in photos A and B are feeling? Use the words below or other adjectives from lesson 1A on page 10. (CÁC PHRASES CHÍNH. Làm việc theo cặp. Bạn nghĩ những người trong ảnh A và B cảm thấy thế nào? Sử dụng các từ bên dưới hoặc các tính từ khác từ bài 1A trên trang 10)

angry        bored         calm          excited           nervous             relaxed

scared          shocked

Speculating about feelings

She's probably feeling... and...

| expect they re feeling ..., but maybe a bit...

Judging by her expression, l'd say...

To me, they look as if they're feeling ...

Lời giải:

- She's probably feeling relaxed and comfortable.

- To me, they look as if they're feeling delighted and excited. 

5. Listen to the second student answering the teacher's questions about photo B. Which adjectives from exercise 4 does she use? (Nghe học sinh thứ hai trả lời câu hỏi của giáo viên về bức ảnh B. Cô ấy sử dụng những tính từ nào trong bài tập 4?)

Lời giải:

Đang cập nhật

6. Listen again. Complete the phrases at the beginning of extracts 1-6. (Nghe lại. Hoàn thành các cụm từ ở đầu phần chiết 1-6)

1 Well basicaly, you can see it in their faces.

2 ________, no, | wouldn't.

3 ________, the worst thing would be that I couldn't stop.

4 ________, l went on a bike ride with a friend of mine.

5 ________, it was a really good day out.

6 ________ that's the last time I did an outdoor activity.

Lời giải:

1. Well, basically (cơ bản )

2. To be honest (thành thật thì)

3. For me (với tôi)

4. A while ago (trước đây)

5. In fact (thật ra thì)

6. I suppose (Tôi cho rằng)

7. Work in groups. Describe photo A, B or C using words and phrases from this lesson. (Làm việc theo nhóm. Mô tả ảnh A, B hoặc C bằng cách sử dụng các từ và cụm từ trong bài học này.)

Gợi ý:

Soạn Anh 10 Soạn Anh 10 Unit 2: Adventure (Sách mới Friends Global Chân trời sáng tạo)

1. Picture A: In the picture, a woman is walking in a forest. She is wearing a green jacket and taking two poles to walk through the forest.

Soạn Anh 10 Soạn Anh 10 Unit 2: Adventure (Sách mới Friends Global Chân trời sáng tạo)

2. Picture B: The picture shows a group of people are sailing through a waterfall. It looks quite dangerous but they're probably feeling delighted and excited.

Soạn Anh 10 Soạn Anh 10 Unit 2: Adventure (Sách mới Friends Global Chân trời sáng tạo)

3. Picture C: The man in the picture is jumping bungee. This is a risky sport so he should wear safety harness. However, he looks so fun and excited.


Unit 2H. Writing

1. VOCABULARY Match two of the words below with the photos. Then describe the photos. (TỪ VỰNG Ghép hai từ dưới đây với ảnh. Sau đó, mô tả các bức ảnh.)

Outdoor activities        abseiling           jet-skiing        kayaking           mountainbiking

        orienteering            paintballing               quadbiking               rockclimbing         kite surfing

Lời giải:

Outdoor activities abseiling (leo xuống vách núi)   jet-skiing (mô tô nước)   kayaking (chèo thuyền kayak)   mountain biking (đạp xe leo núi)   orienteering (thể thao định hướng)    paintballing (súng sơn)   quad biking (đua xe địa hình)   rock climbing (leo núi đá)   kite surfing (lướt ván diều)

A. orienteering 

B. quad biking

2. Answer the questions about the activities in exercise 1. (Trả lời các câu hỏi về các hoạt động trong bài tập 1.)

1 Which outdoor activities from the list would you like to do? Why?

2 Which would you dislike? Why?

Lời giải:

1. Which outdoor activities from the list would you like to do? Why?

→ I would like to try paintballing and quad biking.

2. Which would you dislike? Why?

→ I don’t like kite surfing and jet-skiing because Iam scared of falling into to the sea.

3. Read the invitation and reply. Then answer the questions. (Đọc lời mời và lời hồi đáp. Sau đó trả lời các câu hỏi.)

Hi Bess,

I'm having a party on the beach to clebrate the end of term. It's on Sunday 20 July and starts at 3 p.m.

In the afternoon, were going to try two different water sports: jet-skiing and kite surfing. It's going to be a lot of fun!

In the evening, were having a BBQ on the beach, with loads of food and music too. Please let me know if you can come.

Lisa

PS My dad is doing the BBQ, so you don't have to bring anything.

Xin chào Bess,

Tôi đang tổ chức một bữa tiệc trên bãi biển để kết thúc học kỳ. Đó là vào Chủ nhật ngày 20 tháng 7 và bắt đầu lúc 3 giờ chiều.

Vào buổi chiều, sẽ thử hai môn thể thao dưới nước khác nhau: mô tô nước và lướt ván diều. Nó sẽ rất thú vị!

Vào buổi tối, tổ chức tiệc nướng ngoài trời trên bãi biển, với vô số thức ăn và âm nhạc. Xin vui lòng cho tôi biết nếu bạn có thể đến.

Lisa

Tái bút Bố tôi đang làm tiệc nướng BBQ, vì vậy bạn không cần phải mang theo bất cứ thứ gì.

Dear Lisa,

Thank you so much for your invitation. It sounds like a great way to celebrate the start of the school holidays.

Unfortunately, I can't make it because l'm going to be in France with my parents.

We get back on 27 July. It would be nice to meet up some time. Why don't we go to the cinema? I hope you enjoy the party!

Bess

Lisa thân mến,

Cảm ơn bạn rất nhiều vì lời mời của bạn. Nghe có vẻ như là một cách tuyệt vời để kỷ niệm ngày khai giảng.

Rất tiếc, tôi không thể đến được vì tôi sẽ ở Pháp với bố mẹ tôi.

Chúng tôi quay lại vào ngày 27 tháng 7. Rất vui được gặp nhau một lúc. Tại sao chúng ta không đến rạp chiếu phim? Tôi hy vọng bạn thích bữa tiệc!

Bess

Lời giải:

1 What time does the party begin?

=>  It starts at 3 pm on 20 July.

2 What are the first activities?

=> The first activities are jet-skiing and kite surfing.

3 What does Lisa suggest?

=> She suggests let she know whether Bess can come or not. 

4. KEY PHRASES Look at the phrases below. Find two more in the reply in exercise 3. (CÁC CỤM TỪ CHÍNH. Nhìn vào các cụm từ bên dưới. Tìm thêm hai câu trả lời trong bài tập 3.)

Making suggestions

Shall we (do something)?

Lets (do something)

Do you fancy (doing something)?

How / What about (doing something)?

We could always (do something)

1___________________________

2___________________________

Lời giải:

1. It would be nice to meet up some time. (Sẽ tuyệt khi gặp nhau vào một thời gian nào đó.)

2. Why don’t we go to the cinema? (Hay mình đi xem phim đi?)

5. Read the Writing Strategy. Find these abbreviations in the invitations in exercise 3. What do they mean? Do you know any other common abbreviations? (Đọc Chiến lược Viết. Tìm những từ viết tắt này trong các lời mời trong bài tập 3. Chúng có nghĩa là gì? Bạn có biết chữ viết tắt phổ biến nào khác không?)

Soạn Anh 10 Soạn Anh 10 Unit 2: Adventure (Sách mới Friends Global Chân trời sáng tạo)

a.m.     BBQ     p.m.     e.g.     etc.

Lời giải:

a.m – ante meridiem (giờ buổi sáng)

BBQ – barbecue (đồ nướng)

p.m – post meridiem (giờ buổi chiều tối)

e.g. – exempli gratia (ví dụ)

etc. – et cetera (vân vân)

6. Write an invitation (100-120 words) to a party that includes outdoor activities. Remember to include: (Viết lời mời (100-120 từ) đến một bữa tiệc bao gồm các hoạt động ngoài trời. Hãy nhớ bao gồm:)

the reason for the party (birthday, end of exams, etc.).

the date, time and place of the party.

any instructions (what the person should bring, wear, etc.).

Lời giải:

Bài viết tham khảo:

Dear C,

I’m having a costume party to celebrate Halloween at my house. It’s on 31 October and starts at 6p.m.

We’re having a BBQ in my garden, with loads of food and music too. We’re also playing some interesting board games.

Don’t forget to dress up as a scary character to scare everyone because it’s a costume party. We’re having some great rewards for the person with the most impressive costume.

Please let me know if you can come.

7. Work in pairs. Swap your invitations from exercise 6. Then write a reply (100-120 words). In your reply, you should: (Làm việc theo cặp. Hãy hoán đổi lời mời của bạn từ bài tập 6. Sau đó viết thư trả lời (100-120 từ). Trong câu trả lời của bạn, bạn nên:)

thank your partner for the invitation.

say why you cannot come to the party.

suggest doing something another time.

Lời giải:

Gợi ý:

Dear ___,

Thank you so much for your invitation. It sounds great!

Unfortunately, I can’t make it because I’m going to be in Ho Chi Minh city with my parents.

We get back on next Sunday. It would be nice to meet up some time. Shall we go to shopping centre? I’m going to buy you a special gift for your birthday!

I hope your enjoy the party!

___


Unit 2I. Culture

 1. SPEAKING Work in pairs. Discuss and match the three famous women with their great achievements. (NÓI. Làm việc theo cặp. Thảo luận và ghép ba người phụ nữ nổi tiếng với những thành tựu to lớn của họ.)

Soạn Anh 10 Soạn Anh 10 Unit 2: Adventure (Sách mới Friends Global Chân trời sáng tạo)

Lời giải:

- Amelia Mary Earhart => The first female pilot to fly solo across the Atlantic Ocean;

- Ann Davison => The first woman who sailed solo across the Atlantic Ocean

- Sally Ride => The first US woman in space

2. Read the text and circle the correct words. Then listen and check.

(Đọc bài khóa và khoanh tròn từ đừng. Sau đó nghe và kiểm tra lại.)

Ann Davison

Margaret Ann Longstaffe was born (1) in/on 5 June 1914 in Surrey, England. As a child, she really loved adventures. When she grew up, she travelled a lot. She liked riding horses, driving fast cars and flying aeroplanes. Ann became one of the very (2) few/little women pilots in Britain in the 1930s.

In 1947 Ann and her husband, Frank Davison, also a pilot, bought an old boat "Reliance" and decided to (3) go/set sail to travel the world. However, they were caught in (4) rough/hard weather in the Irish Sea. The ship was wrecked and Frank was killed. Ann survived, washed (5) offshore/ashore at the foot of a cliff.

Lời giải:

 1. on

 2. few

 3. set

4. rough 

5. ashore 

3. Which of the following words can replace the ones in bold in the second part of the text? (Từ nào sau đây có thể thay thế từ in đậm trong phần hai của văn bản?)

left      alone      sad event      courage      very bad

Lời giải:

left – departed (rời khỏi)

sad event – tragedy (thảm kịch)

very bad – serve (khắc nghiệt)

alone – solo (một mình)

courage – bravery (dũng cảm)

4. Rearrange the following events of Ann Davison's life in the order they happened. (Sắp xếp lại các sự kiện sau đây trong cuộc đời của Ann Davison theo thứ tự chúng đã xảy ra.)

1 She started to write.

2 She bought “Reliance”.

3 Her boat arrived in Dominica.

4 She learned how to fly a plane.

5 She luckily survived a shipwreck.

6 She bought “Felicity Ann”.

7 She left Plymouth.

Lời giải:

Sắp xếp:

4 She learned how to fly a plane.

2 She bought “Reliance”.

5 She luckily survived a shipwreck.

1 She started to write.

6 She bought “Felicity Ann”.

7 She left Plymouth.

3 Her boat arrived in Dominica.

5. Read the whole text again. Are the sentences True or False? Write T or F.

(Đọc lại cả bài lần nữa. Những câu sau là đúng hay sai? Viết T hoặc F.)

1. Ann always loved adventures. 

2. There were quite a few women pilots in Britain in the 1930s. 

3. "Reliance" was caught in a tsunami and was wrecked. 

4. It took Ann 2 years to prepare "Felicity Ann". 

5. Ann was not experienced at sailing, but she was brave. 

6. Ann hardly felt lonely when she was sailing across the Atlantic.

Lời giải:

1.T

2.T

3.F

4.T

5.T

6.F

6. SPEAKING Work in groups. Talk about Sally Ride, using the following prompts. (NÓI. Làm việc theo nhóm. Nói về Sally Ride, sử dụng lời nhắc sau.)

Born / May 26, 1951

Graduate / Stanford University / 1973

Obtain / doctorate in Physics / 1978

One of six women / begin spaceflight training / 1978

Experience first flight into space / Challenger / 1983

Travel into space / 2" time / Challenger /1984

Die / 2012 / cancer

Lời giải:

Gợi ý:

Sally Ride was born on 26 May 1951. She graduated from Stanford University in 1973. She obtanied a doctorate in Physics in 1978. She was on of six women began space training in 1978 and experienced first flight into space aboarding the space shuttle Challenger in 1983. In 1984, she traveled into space for the 2nd time on a space shuttle Challenger. She died in 2012 because of cancer.


Unit 2 Review

1. Read the text. Circle the correct option (a-d). (Đọc văn bản. Khoanh tròn vào phương án đúng (a-d).)

Lost in Australia

When eighteen-year-old student Sam Woodhead left college, he decided to have a gap year and go travelling before goining the army. Sam was already a fit long-distance runner, but he thought backpacking in Australia was great training for his future.

Sam arrived in Central Queensland and found

a job on a cattle farm in the middle of the countryside. One Tuesday morning, soon after his amival, he decided to for a run. But Sam made some mistakes. He took a heavy backpack but only one bottle of water, and he didn’t pian a route. After only two hours, he finished his water and realised he was lost. The temperature was close to 40°C, and he was soon exhausted, After four or ve hours, he decided to stop and spend the night in the outback.

The next morning, Sam didn't report for work.

His employers checked his room. His backpack and running shoes were gone, but his mobile and wallet were there. They called the services and Sam's family. The rescue services sent helicopters to the area to try to find Sam, but there were a lot of trees so it was difficult for the pilots to see a person on the ground.

Mất tích ở Úc

Khi cậu sinh viên mười tám tuổi Sam Woodhead rời trường đại học, anh quyết định có một khoảng thời gian ngắn và đi du lịch trước khi nhập ngũ. Sam đã là một vận động viên chạy đường dài phù hợp, nhưng anh ấy nghĩ rằng du lịch ba lô ở Úc là sự rèn luyện tuyệt vời cho tương lai của anh ấy.

Sam đến Trung tâm Queensland và tìm thấy

một công việc trong một trang trại gia súc ở giữa vùng nông thôn. Một buổi sáng thứ Ba, ngay sau lễ kỷ niệm của mình, anh ấy quyết định chạy bộ. Nhưng Sam đã mắc một số sai lầm. Anh ta mang theo một chiếc ba lô nặng nhưng chỉ có một chai nước và anh ta không xác định được lộ trình. Chỉ sau hai giờ, anh đã uống hết nước và nhận ra mình đã bị lạc. Nhiệt độ gần 40 ° C, và anh ấy đã sớm kiệt sức, Sau bốn giờ đồng hồ, anh ấy quyết định dừng lại và nghỉ qua đêm ở vùng hẻo lánh.

Sáng hôm sau, Sam không báo cáo công việc.

Những người chủ của anh ta đã kiểm tra phòng của anh ta. Ba lô và giày chạy bộ của anh ấy đã biến mất, nhưng điện thoại di động và ví của anh ấy vẫn ở đó. Họ đã gọi cho các dịch vụ và gia đình của Sam. Các dịch vụ cứu hộ đã cử trực thăng đến khu vực để cố gắng tìm Sam, nhưng có rất nhiều cây cối nên các phi công rất khó nhìn thấy một người trên mặt đất.

1 Sam went backpacking because

a he didn't know what to do with his life.

b he didn't like being a student.

c he wanted to become fit.

d he thought it would be good for his career plans.

2 Sam got lost because

a he didn't prepare well.

b his map was incorrect.

c the weather suddenly changed.

d he wasn't well.

3 Sam employers realised Sam was lost when

a he called them from his mobile.

b they saw that all his money was gone.

c his family rang to speak to him.

d some of his things were missing.

4 The rescue services

a called Sam's family.

b started to look for Sam by helicopters.

c spent the night in the outback to look for Sam.

d set out to find Sam before Sam's employer phoned.

Lời giải:

1.d

2.a

3.d

4.b

2. You will hear three texts twice. Choose the correct option (a-d). (Bạn sẽ nghe thấy ba văn bản hai lần. Chọn phương án đúng (a-d).)

1 What is the speaker giving advice about?

a making life decisions

b studying for tests

c improving your work

d planning your time

2 What is true about Amy?

a She's leaving her family.

b She's starting work.

c She's leaving her hometown.

d She's going on holiday.

3 The presenter is asking for opinios about

a a news story.

b a holiday.

c a Charity.

d a new lottery.

Lời giải:

Đang cập nhật...

3. Work in pairs. Describe the photo below. Then discuss the questions. (Làm việc theo cặp. Mô tả bức ảnh dưới đây. Sau đó thảo luận về các câu hỏi.)

1 What are the risks of doing this?

2 What safety steps should you take?

Soạn Anh 10 Soạn Anh 10 Unit 2: Adventure (Sách mới Friends Global Chân trời sáng tạo)

Lời giải:

Gợi ý:

The picture shows a kind of extreme sports called creeking. Creeking is known as waterfall rowing.

The level of risk of this game is very high, when from the top of the waterfall let the boat fall freely with the water, the players can collide with the sharp rock or be crushed by its pressure at any time.

Kayakers need to be carefully equipped with tools and support equipment such as: protective clothing, life jackets, helmets need to have protective masks to avoid collisions, plates elbow and pillow liners, repair kits, a first aid kit, etc.

4. Write a paragraph to end the story. Use the following prompts. (Viết đoạn văn kết thúc câu chuyện. Sử dụng các gợi ý sau)

Sam /use / colorful shorts / make / SOS emergency signal.

Friday morning / Sam / hear / helicopter / flying over.

He / shout / wave / arm / but / they / not see him.

Afternoon / another helicopter / fly over / SOS signal.

Wind / helicopters engine / blow up / Sam shorts / pilot suddenly spot / them.

The pilot / search / area again / find / Sam / five kilometres / cattle farm.

Lời giải:

Bài viết tham khảo:

Sam used colorful shorts to make a SOS emergency signal. In Friday morning, Sam heard a helicopter flying over. He shouted and waved his arm but they didn't see him. In the afternoon, another helicopter flew over the SOS signal. The wind from helicopter's engine blew up Sam's shorts and the pilot suddenly spotted them. The pilot searched the area again and found Sam five kilometres far from cattle farm.

>>> Xem toàn bộ: Soạn Anh 10 Chân trời sáng tạo

-----------------------------

Trên đây Toploigiai đã cùng các bạn Soạn Anh 10 Unit 2: Adventure - Friends Global CTST trong bộ SGK Chân trời sáng tạo theo chương trình sách mới. Chúng tôi hi vọng các bạn đã có kiến thức hữu ích khi đọc bài viết này. Toploigiai đã có đầy đủ các bài soạn cho các môn học trong các bộ sách mới Cánh Diều, Chân trời sáng tạo, Kết nối tri thức. Mời các bạn hãy click ngay vào trang chủ Toploigiai để tham khảo và chuẩn bị bài cho năm học mới nhé. Chúc các bạn học tốt!

icon-date
Xuất bản : 13/09/2022 - Cập nhật : 13/09/2022