logo

Soạn Anh 10 Unit 1: Feelings (Sách mới Friends Global Chân trời sáng tạo)

Hướng dẫn Soạn Anh 10 Soạn Anh 10 Unit 1: Feelings (Sách mới Friends Global Chân trời sáng tạo) bám sát nội dung SGK Tiếng Anh 10 bộ Chân trời sáng tạo theo chương trình sách mới. Hi vọng, qua bài viết này các em học sinh có thể nắm vững nội dung bài và hiểu bài tốt hơn.

Unit 1: Feelings


Từ vựng

1A

1.

feel /fiːl/

(v): cảm thấy

I feel sorry for him.

(Tôi cảm thấy tiếc cho anh.)

2.

describe /dɪˈskraɪb/

(v): mô tả

The next section describes our findings in detail.

(Phần tiếp theo mô tả chi tiết những phát hiện của chúng tôi.)

3.

graduation /ˌɡrædʒuˈeɪʃn/

(n): tốt nghiệp

My whole family came to my graduation.

(Cả gia đình tôi đến dự lễ tốt nghiệp của tôi.)

4.

anxious /ˈæŋkʃəs/

(adj): lo lắng

The bus was late and Sue began to get anxious.

(Xe buýt bị trễ và Sue bắt đầu lo lắng.)

5.

ashamed /əˈʃeɪmd/

(adj): hổ thẹn

I feel almost ashamed that I've been so lucky.

(Tôi gần như cảm thấy xấu hổ vì tôi đã quá may mắn.)

6.

bored /bɔːd/

(adj): chán nản

There was a bored expression on her face.

(Vẻ mặt cô ấy lộ rõ vẻ chán nản.)

7.

confuse /kənˈfjuːz/

(v): nhầm lẫn

These two sets of statistics are guaranteed to confuse the public.

(Hai bộ thống kê này được đảm bảo sẽ gây nhầm lẫn cho công chúng.)

8.

cross /krɒs/

(v): bắt qua

The bridge crosses the River Dee.

(Cây cầu bắc qua sông Dee.)

9.

delight /dɪˈlaɪt/

(n): Hân hoan

She couldn't hide her delight at the news.

(Cô không thể giấu được sự vui mừng trước tin tức này.)

10.

disappointed /ˌdɪsəˈpɔɪntɪd/

(adj): Thất vọng

The singer has promised to refund any disappointed fans.

(Nữ ca sĩ đã hứa sẽ hoàn tiền cho bất kỳ người hâm mộ thất vọng nào.)

11.

embarrass /ɪmˈbærəs/

(v): khó xử

I didn't want to embarrass him by kissing him in front of his friends.

(Tôi không muốn làm anh ấy khó xử bằng cách hôn anh ấy trước mặt bạn bè của anh ấy.)

12.

envious /ˈenviəs/

(adj): ghen tị

They were envious of his success.

(Họ ghen tị với thành công của anh ấy.)

13.

excite /ɪkˈsaɪt/

(v): kích thích

Try not to excite your baby too much before bedtime.

(Cố gắng không kích thích trẻ quá nhiều trước khi đi ngủ.)

14.

Frighten /ˈfraɪtn/

(v): hoảng sợ

Sorry, I didn't mean to frighten you.

(Xin lỗi, tôi không cố ý làm bạn sợ.)

15.

Proud /praʊd/

(adj): hãnh diện

The girls have made me extremely proud.

(Các cô gái đã khiến tôi vô cùng tự hào.)

16.

suspicious /səˈspɪʃəs/

(adj): khả nghi

It was all very suspicious.

(Tất cả đều rất khả nghi.)

17.

upset /ˌʌpˈset/

(adj): khó chịu

I was upset at missing all the excitement.

(Tôi đã rất khó chịu vì bỏ lỡ tất cả sự phấn khích.)

18.

category /ˈkætəɡəri/

(n): hạng mục

These are the nominees from each category.

(Đây là những người được đề cử từ mỗi hạng mục.)

19.

result /rɪˈzʌlt/

(n): kết quả

This book is the result of 25 years of research.

(Cuốn sách này là kết quả của 25 năm nghiên cứu.)

20.

bus /bʌs/

(n): xe buýt

I didn't want to get on the wrong bus.

(Tôi không muốn lên nhầm xe buýt.)

21.

ticket /ˈtɪkɪt/

(n): vé

They raised over £40,000 in ticket sales alone.

(Chỉ riêng họ đã thu được hơn 40.000 bảng Anh tiền bán vé.)

22.

argue /'ɑ:gju:/ 

(v): tranh luận

I know it was a stupid thing to argue about.

(Tôi biết đó là một điều ngu ngốc khi tranh luận.)

1B

23.

affirmative /əˈfɜːmətɪv/

(adj): khẳng định

I can use the post affirmative.

(Tôi có thể sử dụng bài khẳng định.)

24.

major /ˈmeɪdʒə(r)/

(adj): lớn

And for a few unlucky people, a huge lottery win was the start of major problems.

(Và đối với một số người kém may mắn, một chiến thắng xổ số khổng lồ là khởi đầu của những vấn đề lớn.)

25.

spend /spend/

(v): tiêu, bỏ ra

He stopped working, spent the money quickly and had terible arguments with his family and friends.

(Anh ngừng làm việc, tiêu tiền nhanh chóng và có những cuộc tranh cãi gay gắt với gia đình và bạn bè.)

26.

singular /ˈsɪŋɡjələ(r)/

(n): số ít

The verb should be in the singular.

(Động từ nên ở số ít.)

27.

plural /ˈplʊərəl/

(n): số nhiều

The plural of ‘child’ is ‘children’.

(Số nhiều của ‘child’ là ‘children’.)

28.

refuse /rɪˈfjuːz/

(v): từ chối

They simply refuse to give up.

(Họ chỉ đơn giản là từ chối bỏ cuộc.)

29.

competition /kɑːm.pəˈtɪʃ.ən/

(n): cuộc đua

Hundreds of schools entered the competition.

(Hàng trăm trường tham gia vào cuộc thi.)

30.

millionaire /ˌmɪljəˈneə(r)/

(n): triệu phú

She's a millionaire several times over.

(Cô ấy đã trở thành triệu phú nhiều lần.)

31.

shocked /ʃɒkt/

(adj): sốc

I was quite shocked when I found out what he'd done.

(Tôi khá sốc khi biết anh ta đã làm gì.)

1C

32.

gist /dʒɪst/

(n): ý chính

The gist of an argument.

(Ý chính của một lập luận)

33.

secretly /ˈsiːkrətli/

(adv): bí mật

The police had secretly filmed the conversations.

(Cảnh sát đã bí mật quay phim các cuộc trò chuyện.)

34.

face-to-face /ˌfeɪs tə ˈfeɪs/

(adj): trực tiếp

A face-to-face conversation.

(Một cuộc trò chuyện trực tiếp.)

35.

separately /ˈseprətli/

(adv): riêng biệt

Last year's figures are shown separately.

(Các số liệu của năm ngoái được hiển thị riêng biệt.)

36.

distracted /dɪˈstræktɪd/

(adj): mất tập trung

37.

summary /ˈsʌməri/

(n): bản tóm tắt

A news summary.

38.

revision /rɪˈvɪʒn/

(n): sửa đổi

1D

39.

negative /ˈneɡətɪv/

(adj): phủ định

A negative form.

(Một dạng phủ định.)

40.

interrogative /ˌɪntəˈrɒɡətɪv/

(adj): thẩm vấn

An interrogative gesture.

(Một cử chỉ thẩm vấn.)

41.

screen /skriːn/

(n): màn hình

42.

drop /drɒp/

(v): làm rơi

I lost my mobile! I think I dropped it in the cinema.

(Tôi bị mất điện thoại di động! Tôi nghĩ tôi đã đánh rơi nó trong rạp chiếu phim.)

43.

mistake /mɪˈsteɪk/

(n): sai lầm, lỗi

44.

bring /brɪŋ/

(v): mang theo

45.

preposition /ˌprepəˈzɪʃn/

(n): giới từ

46.

sailing /ˈseɪlɪŋ/

(n): đi thuyền

They are going on a 10-day sailing trip.

(Họ sẽ thực hiện một chuyến đi thuyền 10 ngày.)

1E

47.

journey /ˈdʒɜːni/

(n): hành trình

48.

tiring /ˈtaɪərɪŋ/

(adj): mệt mỏi

Shopping can be very tiring.

49.

astonishing /əˈstɒnɪʃɪŋ/

(adj): kinh ngạc

She ran 100m in an astonishing 10.6 seconds.

(Cô ấy đã chạy 100m trong 10,6 giây đáng kinh ngạc.)

50.

disgusting /dɪsˈɡʌstɪŋ/

(adj): ghê tởm

What a disgusting smell!

(Thật là một mùi ghê tởm!)

51.

situation /ˌsɪtʃuˈeɪʃn/

(n): tình huống

What would you do in this situation?

(Bạn sẽ làm gì trong tình huống này?)

1F

52.

unusual /ʌnˈjuːʒuəl/

(adj): không bình thường

It's unusual for the trees to flower so early.

(Thật không bình thường khi những cái cây ra hoa sớm như vậy.)

53.

option /ˈɒpʃn/(n)

(n): lựa chọn

There are various options open to you.

(Có nhiều tùy chọn khác nhau mở cho bạn.)

54.

paragraph /ˈpærəɡrɑːf/

(n): đoạn văn

55.

burn /bɜːn/

(v): đốt

A small candle burned brightly.

56.

appear /əˈpɪə(r)/

(v): xuất hiện

Three days later a rash appeared.

(Ba ngày sau một nốt ban xuất hiện.)

57.

finger /ˈfɪŋɡə(r)/

(n): ngón tay

58.

sprain /spreɪn/

(v): bong gân

59.

disorder /dɪˈsɔː.dər/ 

(n): rối loạn

This is a rare disorder of the liver.

1G

60.

relate /ri'leit/

(v): kể lại

She relates her childhood experiences in the first chapters.

(Cô kể lại những trải nghiệm thời thơ ấu của mình trong những chương đầu tiên.)

61.

stomach /ˈstʌmək/

(n): dạ dày

62.

bug /bʌɡ/

(n): sâu bọ

There's a bug crawling up your arm.

63.

frustrating /frʌˈstreɪtɪŋ/

(adj): nản lòng

64.

nightmare /ˈnaɪtmeə(r)/

(n): ác mộng

65.

disaster /dɪˈzɑːstə(r)/

(n): thảm họa

The world's worst humanitarian disaster.

66.

scare /skeə(r)/

(v): sợ hãi

67.

childish /ˈtʃaɪldɪʃ/

(adj): trẻ con

Don't be so childish!

(Đừng trẻ con như vậy!)

68.

cruel /ˈkruːəl/

(adj): tàn ác

He was known to be a cruel dictator.

69.

disguise /dɪsˈɡaɪz/

(v): cải trang

She was cleverly disguised as a policewoman.

70.

immediately /ɪˈmiːdiətli/

(adv): ngay lập tức

71.

suspected /səˈspektɪd/

(adj): nghi ngờ

A suspected broken arm.

1I

72.

expectation /ˌekspekˈteɪʃn/

(n): kỳ vọng

We certainly had a reasonable expectation of success.

(Chúng tôi chắc chắn đã có một kỳ vọng thành công hợp lý.)

73.

accurate /ˈækjərət/

(adj): chính xác

Accurate measurements are essential.

74.

stereotype /ˈsteriətaɪp/

(n): khuôn mẫu

He doesn't conform to the usual stereotype of the businessman with a dark suit and briefcase.

75.

researcher /ˈriːsɜːtʃə(r)/

(n): nhà nghiên cứu

The study was carried out by researchers at Bristol University.

Review Unit 1

76.

conclusion /kənˈkluːʒn/

(n): kết luận

77.

survey /ˈsɜːveɪ/

(n): cuộc khảo sát

The results of the survey come as no surprise to us.

(Kết quả của cuộc khảo sát không có gì ngạc nhiên đối với chúng tôi.)

78.

cliff /klɪf/

(n): vách đá

We set off along the cliff path.

(Chúng tôi bắt đầu dọc theo con đường vách đá.)

79.

kayaking /ˈkaɪækɪŋ/

(n): chèo thuyền

To go kayaking.

(Chèo thuyền.)

80.

landscape /ˈlændskeɪp/

(n): phong cảnh

The mountains dominate the landscape.

81.

extreme /ɪkˈstriːm/

(adj): vô cùng

The heat in the desert was extreme.

(Nhiệt độ trên sa mạc rất nóng.)

82.

advantage /ədˈvɑːntɪdʒ/

(n): lợi thế

She had the advantage of a good education.


Unit 1A. Vocabulary

1. SPEAKING Look at the photos and answer the questions.

Soạn Anh 10 Unit 1: Feelings (Sách mới Friends Global Chân trời sáng tạo)

1. How do you think these people are feeling?

2. What is making them feel that way?

Lời giải:

1. A. worried (lo lắng), B. happy (vui vẻ), excited (hào hứng).

2. Photo A: The man is worried because the people are standing too close to each other and they are not wearing masks.

Photo B: The girls are happy because it is their graduation day.

Photo C: The girl's schoolwork is difficult and boring.

2. VOCABULARY Check the meaning of all the adjectives below. Can you match any of them with the photos in exercise 1?

Adjectives to describe feelings anxious   ashamed   bored   confused   cross   delighted   disappointed   embarrassed   envious   excited   frightened   proud   relieved   shocked   suspicious   upset

Lời giải:

anxious (adj): lo lắng

ashamed (adj): hổ thẹn

bored (adj): chán nản

confused (adj): bối rối

cross (adj): bực mình, cáu gắt

delighted (adj): vui mừng, hài lòng

disappointed (adj): thất vọng

envious (adj): ghen tị

excited (adj): thích thú

frightened (adj): sợ hãi

proud (adj): tự hào

relieved (adj): thanh thản

shocked (adj): bàng hoàng, sửng sốt

suspicious (adj): khả nghi; đang ngờ

upset (adj): tâm trạng bị xáo trộn

+ The man in photo A look anxious/ upset. 

+ The people in photo B look delighted/ excited/ proud. 

+ The girl in photo C looks bored. 

3. Work in pairs. Put the adjectives in exercise 2 into categories below. Do you know any other adjectives you could add to the categories? (Làm việc theo cặp, xếp các tính từ ở bài tập 2 vào các loại dưới dây. Em có biết tính từ nào thêm được vào đó không?

Lời giải:

- Positive feelings (cảm xúc tích cực): delighted, excited, proud, relieved.

- Negative feelings (cảm xúc tiêu cực) :       anxious, bored, confused, cross, disappointed, embarrassed, envious, frightened, shocked, suspicious, upset.

4. PRONUNCIATION Listen and repeat. Pay attention to the ending sounds.

shame   bore   confuse   delight   embarrass   excite   frighten   relieve   shock

Say the words. Decide if the endings are pronounced /id/, /d/ or /t/. Listen again and check.

shamed   bored   confused   delighted   embarrassed   excited   frightened   relieved   shocked

Lời giải:

- /id/: delighted, excited

- /d/: bored, frightened, relieved

- /t/: confused, embarrassed, shocked

5. In pairs, do the quiz below. How many did you get right?

Can you read people's emotions?

For each photo, choose the adjective (a - c) that matches how the person is feeling.

Soạn Anh 10 Unit 1: Feelings (Sách mới Friends Global Chân trời sáng tạo)

Lời giải:

 1. a

 2. c

 3. c

 4. b

1. a. anxious (lo lắng)

    b. delighted (hài lòng)

    c. shocked (sốc)

2. a. bored (chán)

    b. proud (tự hào)

    c. suspicious (hoài nghi)

3. a. ashamed (ngại ngùng)

    b. embarrassed (lúng túng)

    c. excited (hào hứng)

4. a. confused (bối rối)

    b. cross (tức giận)

    c. envious (ghen tị)

6. Read the tweets and complete the hashtags with adjectives from exercise 2.

(Đọc các tweets và hoàn thành các hastags với các tính từ từ Bài 2.)

Lời giải:

1. envious

2. bored

3. excited

4. relieved / delighted

5. disappointed

6. embarrassed

7. Listen to four speakers. Match one adjective from the list below with each speaker (1-4). There are four extra adjectives.

anxious

cross

confused

disappointed

excited

embarrassed

proud

suspicious

Bài nghe:

1. Guess what? You know there's a big charity concert at Wembley Stadium next week? Well, I've got a ticket! ...I know! It's great, isn't it? ... Who's playing? Loads of bands.... Well, for a start, the Black Eyed Peas.... I know! And Lady Gaga. And Katy Perry.... I know, amazing! I can't wait!

2. Hi. What are you up to?... Oh, really? Sounds good. ... Me? I'm baking!... You know it's Matt's birthday on Saturday?... Yes, it's a birthday cake.... Chocolate and Brazil nut.... He doesn't eat nuts? Oh, I didn't know that. Oh dear. That's bad news! But the nuts are big; he can leave them.... What?... He doesn't like chocolate? Are you sure? Oh. That's really bad news.

3. Hello, Nicky? Yes, I'm at the bus stop.... Sorry! ... But listen... No, but listen... Just listen a moment!... I know, but I got here nearly an hour ago. There aren't any buses!... I don't know why. It's really strange.... Yes, they're usually every ten minutes.... No, I really don't understand. Very strange...

4. Hi, Anna! I got a text from your brother about your exam. Con-grat-u-LA-tions! Brilliant news!... What?... Sorry? Oh, you failed? Really?... Hang on, let me read it again. ... Oh yes. I'm so sorry, I didn't read it properly.... Yes, yes... I'm sure you're feeling really bad.... Actually, so am I, now. Red face! Silly me.

Hướng dẫn dịch:

1. Đoán xem nào? Bạn biết có một buổi hòa nhạc từ thiện lớn tại sân vận động Wembley vào tuần tới? Chà, tôi đã có vé! ...Tôi biết! Thật tuyệt vời phải không? ... Ai đang chơi? Rất nhiều ban nhạc .... Vâng, bắt đầu, Black Eyed Peas .... Tôi biết! Và Lady Gaga. Và Katy Perry .... Tôi biết, thật tuyệt vời! Tôi không thể chờ đợi!

2. Chào. Bạn định làm gì? ... Ồ, vậy hả? Nghe hay đấy. ... Tôi? Tôi đang nướng bánh! ... Bạn biết đó là sinh nhật của Matt vào thứ Bảy? ... Vâng, đó là một chiếc bánh sinh nhật .... Sô cô la và hạt Brazil .... Anh ấy không ăn các loại hạt? Ồ, tôi không biết điều đó. Ôi trời. Đó là tin tức xấu! Nhưng quả hạch to; anh ấy có thể bỏ chúng .... Cái gì? ... Anh ấy không thích sô cô la? Bạn có chắc không? Ồ. Đó thực sự là một tin xấu.

3. Xin chào, Nicky? Vâng, tôi đang ở trạm xe buýt .... Xin lỗi! ... Nhưng hãy nghe ... Không, nhưng hãy nghe ... Hãy lắng nghe một chút! ... Tôi biết, nhưng tôi đã đến đây gần một giờ trước. Không có bất kỳ xe buýt nào! ... Tôi không biết tại sao. Nó thực sự kỳ lạ .... Vâng, chúng thường mười phút một lần .... Không, tôi thực sự không hiểu. Rất lạ...

4. Xin chào, Anna! Tôi nhận được một tin nhắn từ anh trai của bạn về kỳ thi của bạn. Xin chúc mừng! Tin tức tuyệt vời! ... Cái gì? ... Xin lỗi? Ồ, bạn đã thất bại? Thật không? ... Cố lên, để tôi đọc lại. ... Ồ vâng. Tôi rất xin lỗi, tôi đã không đọc nó đúng cách .... Vâng, vâng ... Tôi chắc rằng bạn đang cảm thấy rất tệ .... Thực ra, bây giờ tôi cũng vậy. Mặt đỏ! Tôi ngớ ngẩn quá.

Lời giải:

1. excited (hào hứng)

2. disappointed (thất vọng)

3. confused (bối rối)

4. embarrassed (lúng túng)

8. Read the Recycle! box. Then listen again and complete the sentences (a-d) with speakers 1-4 and the correct present tense form of the verbs in brackets.

a. Speaker ______ (not know) that a friend's exam result is bad.

b. Speaker ______ (not understand) why there aren't any buses.

c. Speaker ______(have) a ticket for a really good concert.

d. Speaker ______ (make) a birthday cake for a friend who won't like it.

Lời giải:

a. 4 / doesn’t know

b. 3 / doesn’t understand

c. 1 / has

d. 2 / is making

9. SPEAKING Work in pairs. Ask and answer about the following situations. Sometimes you might need more than one adjective.

How do you feel when... 

1. you have an exam in ten minutes?

2. your exam finishes? 

3. you see a large spider in your bedroom? 

4. friends or family members are arguing? 

5. you arrive at a party?

6. you can't sleep? 

Lời giải:

A: How do you feel when you have an exam in ten minutes?

B: I feel really anxious and frightened.

A: How do you feel when your exam finishes?

B: I feel a bit relieved but very confused.

A: How do you feel when you see a large spider in your bedroom?

B: I feel a bit frightened and shocked.

A: How do you feel when friends or family members are arguing?

B: I feel very anxious and cross.

A: How do you feel when you arrive at a party?

B: I feel extremely excited.

A: How do you feel when you can't sleep?

B: I feel extremely tired.


Unit 1 1B. Grammar

1. Is there a lottery in your country? Do you think it is a good idea to buy tickets? Why?/ Why not?

Lời giải:

There are lots of lotteries in my country. I remembered that each province has their own lottery and two national lottery. In my opinion, buying lotteries ticket is just a waste of money as you can only win lottery by your luckiness.

2. Read the text. Are all lottery winners happy? 

Last weekend, somebody bought a lottery ticket, chose all the correct numbers and won millions. How lucky! Or maybe not. In the 1970s, scientists at the University of Illinois studied lottery winners and compared their levels of happiness with other people. The results were interesting. The winners felt delighted for a short time, but after that, their happiness returned to normal levels. A similar study by the University of California in 2008 gave the same results. They looked at lottery winners six months after their win and found completely normal levels of happiness. And for a few unlucky people, a huge lottery win was the start of major problems. Alex Toth, for example, won $13 million in 1990. He stopped working, spent the money quickly and had terrible arguments with his family and friends.

Hướng dẫn dịch:

Cuối tuần trước, ai đó đã mua một tờ vé số, chọn tất cả các số chính xác và trúng hàng triệu đồng. May măn lam sao! Hoặc có thể không. Vào những năm 1970, các nhà khoa học tại Đại học Illinois đã nghiên cứu những người trúng số và so sánh mức độ hạnh phúc của họ với những người khác. Kết quả thật thú vị. Những người chiến thắng cảm thấy vui mừng trong một thời gian ngắn, nhưng sau đó, hạnh phúc của họ trở lại mức bình thường. Một nghiên cứu tương tự của Đại học California vào năm 2008 cũng cho kết quả tương tự. Họ đã xem xét những người trúng xổ số sáu tháng sau khi trúng thưởng và nhận thấy mức độ hạnh phúc hoàn toàn bình thường. Và đối với một số người kém may mắn, một chiến thắng xổ số khổng lồ là khởi đầu của những vấn đề lớn. Ví dụ, Alex Toth, đã giành được 13 triệu đô la vào năm 1990. Anh ta ngừng làm việc, tiêu tiền một cách nhanh chóng và có những cuộc tranh cãi khủng khiếp với gia đình và bạn bè của mình.

Lời giải:

People are not always happy when they win the lottery. People can make bad decisions or have terrible arguments with family and friends.

3. Read the Learn this! box. Find all the past simple forms in the text in exercise 2. Match them with rules a-d in the Learn this! box.

Lời giải:

(a, b1) looked, stopped

(a, b3) compared, studied, returned

(c) bought, gave, won, chose, won, felt, found, spent, had

(d) was, was

4. Complete the text with the past simple form of the verbs in brackets. Then listen and check.

In 2002, nineteen-year-old British refuse collector Michael Carroll and his family (1) ______ (be) delighted when he (2) ______ (win) £9.7 million in the lottery. He (3) _____ (give) millions of pounds to charity and to friends and relatives. He also (4) _____ (spend) thousands on loud, all-night parties, and over the next few years, he (5) _____ (get) into trouble with the police several times. His wife Sandra (6) ______ (be) cross and

upset and (7) _____ (decide) to leave. Soon, he (8) _____ (have) no money left, and in 2010, he (9) _____ (begin) work as a refuse collector again. ‘I’m just glad it's over,’ he (10) _____ (say).

Lời giải:

 1. were

 2. won

 3. gave

 4. spent

 5. got

 6. was

 7. decided

 8. had

 9. began

 10. said

5. Complete the sentences with the adjectives below and the past simple form of the verbs in brackets. 

(Hoàn thành các câu bên dưới với các tính từ bên dưới và hình thức quá khứ đơn của các động từ bên dưới.)

      bored            delighted             embarrassed                suspicious               upset

1. Sandra Carroll felt (feel) upset when Michael spent (spend) all his money on parties.

2. Spencer _____ (be) _____ when he _____ (drop) all his money on the floor of the shop.

3. Bess _____  (be) _____ when she ____ (win) the essay competition.

4. I _____ (feel) a bit _____ when the man ____ (say) he was a millionaire.

5. I _____ (get) a bit _____ because Dan _____ (talk) about his new girlfriend all evening.

Lời giải:

1. felt / upset / spent

2. was / embarrassed / dropped

3. was / delighted / won

4. felt / suspicious / said

5. got / bored / talked

6. SPEAKING Tell your partner about a time when you had these feelings. Use the past simple.

1. anxious (lo lắng)

2. confused (bối rối)

3. cross (tức giận)

4. excited (hào hứng)

5. shocked (bất ngờ)

6. upset (buồn, không vui)

I was anxious because I had a music exam.

Lời giải:

1. I felt anxious when I had an exam.

2. I felt confused when I came across an old friend of mine.

3. I felt cross when my father played the music too loud.

4. I felt excited when I went to Da Lat with my best friend.

5. I felt shocked when my best friend broke up with her boyfriend.

6. I felt upset when my family had a quarrel.


Unit 1C Listening

1. Describe the photo. What are the girls doing? What do you think they are saying? (Mô tả bức ảnh. Các cô gái đang làm gì? Bạn nghĩ họ đang nói gì?)

Lời giải:

What are the girls doing? 

→ The girl with blonde hair is consoling the other. 

How are they feeling? 

→ One girl is worried. 

What do you think they are saying? 

→ The girl is saying “Don’t worry, everything will be OK”.

2. Read the Listening Strategy above and the three summaries of a dialogue below. Then listen to the dialogue. Which is the best summary? (Đọc Chiến lược Nghe ở trên và ba đoạn tóm tắt của một đoạn hội thoại bên dưới. Sau đó, lắng nghe cuộc đối thoại. Bản tóm tắt nào là tốt nhất?)

a Zak refuses to go out with Tom because he's disappointed about his exam results.

b Zak is anxious about his exams and decides not to go out with Tom.

c Zak is relieved that his exams are six weeks away, and agrees to go out with Tom.

Lời giải:

b Zak is anxious about his exams and decides not to go out with Tom.

3. Read the Learn this! box. Then say what Zak should do. Use I (don't) think ... and the phrases below. (Đọc phần Learn this! Sau đó nói Zak nên làm gì. Sử dụng I (don't) think ... và các cụm từ bên dưới.)

Soạn Anh 10 Unit 1: Feelings (Sách mới Friends Global Chân trời sáng tạo)

Lời giải:

- I think Zak should calm down. 

- I think Zak should stop revising. 

- I think Zak should revise tomorrow. 

- I think Zak should go out with Tom. 

4. Listen to four dialogues, pausing after each one. Match the dialogues (A-D) with the sentences below. (Nghe bốn đoạn hội thoại, tạm dừng sau mỗi đoạn. Nối các đoạn hội thoại (A-D) với các câu bên dưới.)

The person with a problem...

1 accepts an offer of help.

2 does not follow the advice.

3 feels bad because a friend is cross.

4 refuses an offer of help.

Lời giải:

Người gặp vấn đề …

1 – C (chấp nhận sự giúp đỡ)

2 – A (không nghe theo lời khuyên)

3 – B (thấy tệ vì bạn mình đang cáu) 

4 – D (từ chối nhận sự giúp đỡ) 

5. Listen again to dialogues B, C and D. Complete the collocations (1-6) with the verbs below. (Nghe lại các đoạn hội thoại B, C và D. Hoàn thành các cụm từ (1-6) với các động từ bên dưới.)

find     give     have     make     tell (x2)

Dialogue B

1 find something funny

2 ____somebody a call

Dialogue C

3 ____ the truth

4 ____ a word (with somebody)

Dialogue D

5 ____ an excuse

6 ____ a lie

Trả lời:

Dialogue B

1. find something funny (thấy thứ gì vui)

2. give sombody a call (gọi ai đó)

Dialogue C

3. tell the truth (nói sự thật)

4. have a word (with sombody) (nói chuyện với ai)

Dialogue D

5. make an excuse (nghĩ lý do)

6. tell a lie (nói dối)

6. Work in pairs. Choose a problem and two suggestions from exercise 1 or use your own ideas. Plan a dialogue and act it out to the class. (Làm việc theo cặp. Chọn một vấn đề và hai gợi ý từ bài tập 1 hoặc sử dụng ý tưởng của riêng bạn. Lên kế hoạch cho một cuộc đối thoại và thể hiện trước lớp.)

Student A: Ask what the problem is and give student B your advice. (Học sinh A hỏi xem có vấn đề gì và cho học sinh B lời khuyên)

Student B: Tell student A what your problem is. Reject or accept their advice. (Học sinh B cho học sinh A biết vấn đề của bạn là gì. Từ chối hoặc chấp nhận lời khuyên)

Soạn Anh 10 Unit 1: Feelings (Sách mới Friends Global Chân trời sáng tạo)

Lời giải:

Hội thoại mẫu:

- A: Hey, why do you look so sad? What happen?

- B: I'm anxious now. I can not find my money. It's lost.

- A: I think you should calm down. Don't worry! Let me help you find it.

- B: Really? Oh thank you so much.

- A: No problem.


Unit 1D. Grammar

1. Work in pairs. Say what you did last night. (Làm việc theo cặp. Nói những gì bạn đã làm đêm qua.)

Lời giải:

Last night, I hanged out with my friends. We had a dinner together at a cozy small restaurant. Then, we played games at an arcade inside a leisure center. We didn’t go home until midnight. I quickly did my homework and went to bed.

2. Read and listen to the video chat. Why did Emma not enjoy her evening at the cinema? (Đọc và nghe cuộc trò chuyện video. Tại sao Emma không tận hưởng buổi tối của mình ở rạp chiếu phim?)

Sam         Hi Emmail Did you go out last night?

Emma      Yes, | went to the cinema.

Sam         Oh, really? Who did you go with?

Emma      My sister.

Sam         What did you see?

Emma     The new Jennifer Lawrence film.

...

Lời giải:

The film wasn't great. She couldn't see the screen very well because the man in front of her was really tall and he didn't stop talking to his girlfriend. She also lost her mobile.

3. Read the Learn this! box. Complete the rules. (Đọc bảng Learn this! Hoàn thành các quy tắc)

Lời giải:

1. did not (didn’t)

2. did

3. was / were

4. could / couldn’t

4. Complete the second part of the dialogue. Use the past simple affirmative, negative or interrogative form of the verbs in brackets. Then listen and check. (Hoàn thành phần thứ hai của cuộc đối thoại. Sử dụng dạng khẳng định, phủ định hoặc nghi vấn đơn giản của các động từ trong ngoặc. Sau đó, nghe và kiểm tra.)

Sam: You (1) _____ (not leave) your mobile at the cinema. You (2) _____ (lend) it to me, remember? I (3) _____ (not give) it back to you. 

Anna: Yes, of course! Can you bring it to school tomorrow? 

Sam: I'm really sorry, but I (4) _____ (leave) it on the bus yesterday evening. 

Anna: Oh no! What (5) _____ (you/ do)? (6) _____ (you/ ring) the bus company? 

Sam: Yes, I did, but they (7) _____ (not can) find it. It (8) _____ (not be) on the bus. Don't worry. I (9) _____ (phone) your number ... 

Anna: (10) _____ (anyone/ answer)? 

Sam: Yes! Lucy, from our class. 

Anna: Why (11) _____ (she/ have) my phone? (12) _____ (she/ be) on the bus with you? 

Sam: Yes. She (13) _____ (pick) it up by mistake. She's bringing it to school tomorrow!

Lời giải:

 1. didn't leave

 2. lent

 3. didn't give

 4. left

 5. did you do

 6. did you ring

 7. couldn't

 8. wasn't 

 9. phoned

 10. Did anyone answer

 11. did she have

 12. was she

 13. picked

 

 

5. Complete the yes / no questions about your weekend. Use the past simple interrogative form of the verbs below. Then complete the follow-up questions. (Hoàn thành các câu hỏi có / không về ngày cuối tuần của bạn. Sử dụng dạng nghi vấn thời quá khứ đơn của các động từ dưới đây. Sau đó hoàn thành các câu hỏi tiếp theo.)

do (x2)     go     play     see     watch

1 Did you watch TV? What did you watch?

2 _________ out on Friday or Saturday evening? Where _________?

3 _________ anyone on Saturday or Sunday? Who _______?

4 _________any homework? When ________?

5. _________ computer games? Which _______?

6. _________ any sport? What ________?

Lời giải:

1. Did you watch, did you watch

2. Did you go, did you go

3. Did you see, did you see

4. Did you do, did you do

5. Did you play, games did you play

6. Did you do, sports did you do

6. Work in pairs. Take turns to ask and answer the questions in exercise 5. (Làm việc theo cặp. Lần lượt hỏi và trả lời các câu hỏi trong bài tập 5.)

Lời giải:

1. Did you watch TV? What did you watch? 

Yes, I did. I watch the finale of America Masterchef. 

2. Did you go out on Friday or Saturday evening? Where did you go? 

Yes, I went to the art galley on Friday evening. 

3. Did you see anyone on Saturday or Sunday? Who did you see?

I came across some of my old friends while visiting my grandparents on Sunday. 

4. Did you do any homework? When did you do it?

Yes I did. I completed all my homework last night. 

5. Did you play computer games? Which games did you play?

I have never played computer games before.

6. Did you do any sport? What sport did you do?

I have been playing badminton for almost 3 years. 


Unit 1E. Word Skills

1. Look at the title of the text and the photo. What do you think the story is about? (Nhìn vào tiêu đề của văn bản và ảnh. Bạn nghĩ câu chuyện nói về điều gì?)

Lời giải:

- A girl sent a message in a bottle to someone. 

2. Read the text. Who replied to Zoe's message? When did they reply, and from where? (Đọc văn bản. Ai đã trả lời tin nhắn của Zoe? Họ trả lời khi nào, và từ đâu?)

Message in a bottle

In 1990, Zoe Lemon was on a ferry, sailing from Hull in England to Germany. She was going on holiday with her family. The journey was long and tiring and ten-year-old Zoe soon got bored. To pass the time, she decided to write a message in a bottle and drop it into the sea. “It will be interesting If someone finds it”,  she thought. Then she forgot about the bottle completely.

Twenty-three years later, she was amazed to get a reply from someone in the Netherlands. A man was walking on the beach and was surprised to find Zoe's bottle in the sand. He wrote to the address on the message, where Zoe's parents still live. Zoe was delighted, but it was also very moving for her to see her message again after twenty-three years, and she cried when she read it. “It's astonishing that the bottle didn't break”, said Zoe. Her five year-old son thinks it is all very exciting and wants to put a message in a bottle himself!

Lời nhắn trong chiếc chai

Năm 1990, Zoe Lemon trên một chuyến phà, đi từ Hull ở Anh đến Đức. Cô ấy đang đi nghỉ cùng gia đình. Cuộc hành trình dài và mệt mỏi và Zoe mười tuổi nhanh chóng cảm thấy buồn chán. Để thời gian trôi qua, cô quyết định viết một lời nhắn vào một cái chai và thả nó xuống biển. “Sẽ rất thú vị nếu ai đó tìm thấy nó”, cô nghĩ. Sau đó cô ấy quên hẳn về cái chai.

23 năm sau, cô vô cùng ngạc nhiên khi nhận được thư trả lời từ một người ở Hà Lan. Một người đàn ông đang đi dạo trên bãi biển và vô cùng ngạc nhiên khi tìm thấy chai rượu của Zoe trên cát. Anh ấy đã viết tới địa chỉ trên tin nhắn, nơi bố mẹ của Zoe vẫn đang sống. Zoe rất vui, nhưng cũng rất xúc động khi cô ấy gặp lại tin nhắn của mình sau hai mươi ba năm, và cô ấy đã khóc khi đọc nó. Zoe nói: “Thật ngạc nhiên khi cái chai không bị vỡ. Cậu con trai năm tuổi của cô ấy nghĩ rằng tất cả đều rất thú vị và muốn tự mình ghi thông điệp vào một chiếc chai!

Lời giải:

A man replied to the message. He replied in 2013 from the Netherlands. (Một người đàn ông đã phản hồi tin nhắn. Anh ta trả lời vào năm 2013 từ Hà Lan.)

3. Find all the -ed and -ing adjectives in the text in exercise 2. Complete the rules in the Learn this! box. (Tìm tất cả các tính từ -ed và -ing trong văn bản ở bài tập 2. Hoàn thành các quy tắc trong phần Learn this!)

Lời giải:

- ed adjectives -ing adjectives

Bored

Amazed

Surprised

Delighted

Tiring

Interesting

Moving

Astonishing

Exciting

4. Circle the correct forms to complete the sentences. (Khoanh tròn các dạng đúng để hoàn thành các câu.)

1. I don't find computer games very excited /exciting

2. Don't be frightened / frightening. The dog won’t bite.

3. I was shocked / shocking when I heard the news

4. It's really annoyed / annoying when you interrupt.

5. Why are you looking so worried / worrying?

Lời giải:

1. exciting 

2. frightened

3. shocked

4. annoying

5. worried

5. Complete each pair of sentences with -ed and -ing adjectives formed from the verbs in brackets. (Hoàn thành từng cặp câu với các tính từ -ed và -ing được tạo thành từ các động từ trong ngoặc.)

1. a. I don't understand this map. It's very _____. (confuse)

b. Can you help me with my maths? I'm _____. (confuse)

2. a. I was _____ when I fell over. (embarrass)

b. I hate it when my dad dances. It's so _____ .(embarrass)

3. a. Are you _____ in photography? (interest)

b. Which is the most _____ lesson in this unit? (interest)

Lời giải:

 1a. confusing

 1b. confused

 2a. embarrassed

 2b. embarrassing

 3a. interested

 3b. interesting

6. Read the Learn this! box. Then work in pairs. (Đọc phần Learn this! Sau đó làm việc theo cặp.)

Student A: Make a sentence using the past simple and the words below. Ađd your own ideas.

Student B: React to the following situations. Use How +an -ing adjective.

Lời giải:

Gợi ý:

A: I dropped my phone this morning and it broke. 

B: How annoying! 

A: My Dad danced in my last birtday party. 

B: How interesting! 

A: My favourite football team lost last weekend. 

B: How disapointed! 


Unit 1F Reading

1. Look at the title of the text and the four warning signs (A-D). What is the connection? What do you think the text will be about? (Nhìn vào tiêu đề của văn bản và bốn dấu hiệu cảnh báo (A-D). Sự kết nối là gì? Bạn nghĩ văn bản sẽ nói về điều gì?

Lời giải:

I think the text will be about something related to pain. 

2. Read the Reading Strategy. Then read the text quickly to get a general idea of the meaning. Were your ideas in exercise 1 correct? (Đọc Chiến lược Đọc. Sau đó đọc nhanh văn bản để nắm được ý nghĩa chung. Ý kiến của bạn trong bài tập 1 có đúng không?)

Lời giải:

The text is about a girl who can’t feel pain. (Bài đọc nói về một cô gái không thể cảm nhận cơn đau.)

3. Read the text again. Match the questions below with paragraphs A-E of the text. (Đọc lại văn bản. Nối các câu hỏi dưới đây với các đoạn A-E của văn bản)

A. All children hurt themselves from time to time. But when thirteen-year-old Ashlyn Blocker gets injured, she doesn't realise it. Once, when she burned herself, she only knew about it when she looked at her skin. A. Tất cả trẻ em đều tự làm tổn thương mình theo thời gian. Nhưng khi Ashlyn Blocker mười ba tuổi bị thương, cô không nhận ra. Có lần chị tự thiêu, chỉ nhìn da thịt chị mới biết.
B. There was always something different about Ashlyn. As a baby, she didn't cry. When she was eight months old, her parents noticed there was some blood in her eye, so they took her to see a doctor. The doctor found a serious cut in her eye and was shocked. Why didn't the baby cry? Tests showed that Ashlyn had a very unusual medical condition: she couldn't feel any pain. B. Luôn có điều gì đó khác biệt về Ashlyn. Khi còn bé, cô ấy không khóc. Khi cô được tám tháng tuổi, cha mẹ cô nhận thấy có một số vết máu trong mắt của cô, vì vậy họ đã đưa cô đến gặp bác sĩ. Bác sĩ phát hiện ra một vết cắt nghiêm trọng trên mắt của cô và đã bị sốc. Tại sao đứa bé không khóc? Các cuộc kiểm tra cho thấy Ashlyn có một tình trạng bệnh lý rất bất thường: cô không thể cảm thấy đau đớn.
C. This condition is very rare: many people who have it die of it. Pain is a natural warning that you're ill or injured. People who can't feel pain just don't realise they're in danger. C.Tình trạng này rất hiếm: nhiều người mắc phải nó đã chết vì nó. Đau là một cảnh báo tự nhiên rằng bạn đang bị ốm hoặc bị thương. Những người không thể cảm thấy đau chỉ là không nhận ra họ đang gặp nguy hiểm.
D. The first few years of Ashlyn's life were very difficult. She often tripped and injured herself. Once, she broke her ankle but she didn't stop running. During school breaks, one teacher watched Ashlyn all the time in the playground and they had to search for cuts, bruises or other injuries. D. Những năm đầu tiên của cuộc đời Ashlyn rất khó khăn. Cô thường xuyên bị vấp ngã và tự làm mình bị thương. Một lần, cô ấy bị gãy mắt cá chân nhưng cô ấy không ngừng chạy. Trong thời gian nghỉ học, một giáo viên đã quan sát Ashlyn mọi lúc trong sân chơi và họ phải tìm kiếm vết cắt, vết bầm tím hoặc các vết thương khác.
E. When she was five, Ashlyn's story appeared in newspapers and on TV. Scientists studied her condition and found she has a genetic disorder that means pain signals do not reach her brain. Unfortunately, at the moment, there is no hope of a cure. And, as Ashlyn knows, a life without pain is both difficult and dangerous. E. Khi cô lên năm, câu chuyện của Ashlyn đã xuất hiện trên báo chí và trên TV. Các nhà khoa học đã nghiên cứu tình trạng của cô và phát hiện cô mắc chứng rối loạn di truyền có nghĩa là tín hiệu đau không đến được não. Rất tiếc, hiện tại, không còn hy vọng cứu chữa. Và, như Ashlyn biết, một cuộc sống không đau đớn vừa khó khăn vừa nguy hiểm.

In which paragraph does the writer tell us....

1 when doctors realised Ashlyn had a medical problem?

2 what causes her condition?

3 what happened when she burned her hands?

4 wlhy some people die from this condition?

5 how school life for Ashlyn was unusual?

Trả lời:

1_B            4_C 

2_E            5_D

3_A           

4. Complete the questions using the question words below. Then take turns to ask and answer the questions in pairs. (Hoàn thành các câu hỏi bằng cách sử dụng các từ để hỏi bên dưới. Sau đó lần lượt hỏi và trả lời câu hỏi theo cặp.)

When      What       Who       Why

Lời giải:

1. How / He was shocked because it was a serious injury. 

2. Why / She didn’t cry because she couldn’t feel any pain. 

3. Who / A teacher watched her. 

4. When /  It appeared when Ashlyn was five. 

5. What / It is a genetic disorder. Pain signals do not reach the brain. 

5. Find words in the text to do with accidents and injuries. Then complete gaps 1-7 below. (Tìm các từ trong văn bản liên quan đến tai nạn và thương tích. Sau đó hoàn thành các khoảng trống 1-7 bên dưới.)

Accidents and injuries

Verbs

burn / cut / hurt / (1) in_ _ _e yourself / your hand, etc.

fall / (2) tr__p / slip over

(3) b_ _ _k your arm / finger, etc.

bleed sprain your ankle/ wrist

hurt (e.g my leg hurts) 

Nouns and phrases

(4) bl_ _d a broken arm / finger, etc.      (5) ab_ _ _se

(6) ab_ _n   a cut   (7) an in_ _ _y     a sprain   pain

Lời giải:

 1. injure

 2. trip

 3. break

 4. blood

 5. a bruise

 6. a burn

 7. an injury

6. Work in groups. Tell your classmates about a time when you hurt or injured yourself. Use vocabulary from exercise 5. (Làm việc theo nhóm. Kể với các bạn cùng lớp về một lần bạn làm mình bị thương hoặc bị thương. Sử dụng từ vựng từ bài tập 5)

Lời giải:

Gợi ý:

- I broke my arm when I was six years old. 

- I burned myself when I was on my holiday. 

- My brother sprained his ankle when he ran across the road. 


Unit 1G Speaking

1. Look at the photo. Do you know this sport? How do you think it feels to do it? (Nhìn vào bức ảnh. Bạn có biết môn thể thao này không? Bạn nghĩ cảm giác như thế nào khi chơi nó?)

Lời giải:

- This sport is bodyboarding

- I think it is an interesting but risky sport.

2. Complete the dialogue with the correct affirmative or negative past simple form of the verbs below. (Hoàn thành đoạn đối thoại với dạng đơn giản ở quá khứ khẳng định hoặc phủ định của các động từ dưới đây.)

be             get            learn           leave            love           spend         watch

Kirstie   Hi, Laurie. How are you? Tell me about your summer holidayl

Laurie   Well, for the first three weeks, I was at a summer camp in Corrnwall.

Kirstie   Really? That sounds like fun!

Laurie   Yes, it was. I (1) _________ a new sport — bodyboarding.

Kirstie   Wowl That sounds great!

Laurie   Yes, I (2) _________ it. It was really exciting — and a bit frightening too!

Kirstie   I bet! What else did you get up to over the summer?

......

Lời giải:

 1. learned/learnt

 2. loved

 3. wasn't

 4. got

 5. spent

 6. didn't leave

 7. watched

 

3. Listen and check your answers to exercise 2. Does the photo go with the first or second half of the dialogue? How do you know? (Lắng nghe và kiểm tra câu trả lời của bạn cho bài tập 2. Bức ảnh phù hợp với nửa đầu hay nửa sau của đoạn hội thoại? Sao bạn biết điều đó?)

Lời giải:

The photo goes with the first half of the dialogue because it shows how Laurie played bodyboarding.

4. Listen to three girls talking about their summer holidays. Match each speaker (1-3) with an event (a-c) and then circle the correct adjective to describe how she felt about it. (Nghe ba cô gái nói về kỳ nghỉ hè của họ. Ghép mỗi người nói (1-3) với một sự kiện (a-c) rồi khoanh tròn tính từ đúng để mô tả cảm nhận của cô ấy về kì nghỉ.)

a Speaker ___ got sunburned.

She felt depressed / embarrassed / worried.

b Speaker ___ran a half marathon.

She felt exhausted / proud / surprised.

c Speaker ____ visited her friends new house.

She felt envious / interested / shocked.

Lời giải:

a – 2 / worried

b – 1 / surprised

c – 3 / envious

5. Read the phrases for reacting and showing interest. Then find three more in the dialogue in exercise 2. (Đọc các cụm từ thể hiện phản ứng và sự quan tâm. Sau đó, tìm ba câu thoại khác trong đoạn hội thoại ở bài tập 2)

Soạn Anh 10 Unit 1: Feelings (Sách mới Friends Global Chân trời sáng tạo)

Lời giải:

Three more phrases in the dialogue in exercise 2: Wow! Oh dear! How awful!

6. Listen to the dialogue in exercise 2 again, then practise saying the phrases above. Try to sound interested! (Nghe lại đoạn hội thoại trong bài tập 2, sau đó luyện nói các cụm từ trên. Cố gắng nghe một cách hứng thú!)

HS tự thực hiện. 

7. Work in pairs. Take turns to say a sentence from the list below using the correct past simple form of the verbs in brackets. Your partner reacts with a suitable phrase from exercise 5. (Làm việc theo cặp. Lần lượt nói một câu trong danh sách dưới đây bằng cách sử dụng dạng quá khứ đơn của động từ trong ngoặc. Đối tác của bạn phản ứng bằng một cụm từ phù hợp ở bài tập 5.)

Soạn Anh 10 Unit 1: Feelings (Sách mới Friends Global Chân trời sáng tạo)

Lời giải:

Ví dụ:

1. - I finally finished my science project. 

- Really? What a relief! 

2. - I learnt / leanred to play a new song on the guitar. 

    - What a cool thing to do!

3. - I broke a bone in my foot. 

    - That’s sound terrible.

4. - I dropped my dad’s lapop. 

- Oh no! What a disaster! 

8. Read the Speaking Strategy. Work in pairs. One student tells an event from his / her last summer, the other reacts to the story. (Đọc Chiến lược Nói. Làm việc theo cặp. Một học sinh kể về một sự kiện trong mùa hè năm ngoái của mình, học sinh kia phản ứng với câu chuyện.)

Lời giải:

Ví dụ:

- A: Last summer, I had a trip with my family to the beach.

- B: That sounds interesting!

- A: I was happy with waves and golden sand. But I was burned by the sun light and it was really annoyed.

- B: Oh no! That terrible!


Unit 1: 1H Writing

1. Work in pairs. Describe the photo. What is the boy planning to do? Use the words below to help you. (Làm việc theo cặp. Mô tả bức ảnh. Cậu bé định làm gì? Sử dụng những từ dưới đây.)

bathroom       fake spider       play a prank       put       scare

Lời giải:

The boy is going to play a prank in a bathroom. He puts a fake spider on the floor to scare anyone going to the bath. (Cậu bé đang tính chơi khăm trong nhà tắm. Cậu đặt một con nhện giả trên sàn để hù những ai đi tắm.)

2. Read the descriptions of two events and check your ideas for exercise 1. Use the adjectives below or your own ideas to explain why the pranks should not be played. (Đọc mô tả của hai sự kiện và kiểm tra ý kiến của bạn trong bài tập 1. Sử dụng các tính từ dưới đây hoặc ý kiến của riêng bạn để giải thích lý do tại sao không nên chơi những trò chơi khăm.)

childish     annoying     cruel     scary     disappointed

Sarah_B

Tell us about pranks you played on friends or family members!

Hãy cho chúng tôi biết về những trò đùa bạn đã chơi với bạn bè hoặc thành viên trong gia đình!

Dave338

When I was about nine years old, I bought an enormous plastic spider from a joke shop. I couldn't wait to play a prank on my sister with it. One morning, I put it in the shower just before my big sister went into the bathroom. I waited outside the door. I heard a really loud scream and my sister ran out of the bathroom. I thought it was really funny but she was really cross when she found out, and chased me round the house. I feel bad about it now, it took her ages to get over it because she was so shocked!

 

Khi tôi khoảng chín tuổi, tôi mua một con nhện khổng lồ bằng nhựa từ một cửa hàng bán đồ đùa. Tôi nóng lòng muốn chơi khăm em gái mình bằng nó. Một buổi sáng, tôi tắm ngay trước khi chị gái tôi đi vào phòng tắm. Tôi đợi ngoài cửa. Tôi nghe thấy một tiếng hét rất lớn và em gái tôi chạy ra khỏi phòng tắm. Tôi nghĩ điều đó thật sự rất buồn cười nhưng cô ấy đã thực sự bối rối khi phát hiện ra, và đuổi tôi đi khắp nhà. Bây giờ tôi cảm thấy tồi tệ về nó, cô ấy đã mất nhiều thời gian để vượt qua nó vì cô ấy quá sốc!

Kate44

Last February, I sent my brother a Valentine's card. In the card, I wrote “Be my Valentine! With love from ???”, and I tried to disguise my handwriting. When he opened it, he looked carefully at the writing, and I thought for a moment he realised it was from me. But there was a girl in his class who he liked, and he thought the card was from her. He seemed really pleased and he decided to ask her out, and now they re going out! Eventually, he found out she didn't send it. He immediately suspected me, so I owned up. He was a bit cross, but he forgave me because of the happy ending.

 

Tháng 2 năm ngoái, tôi gửi cho anh trai một tấm thiệp Valentine. Trong tấm thiệp, tôi viết “Hãy là Valentine của tôi! Với tình yêu từ ??? ”, và tôi cố gắng ngụy trang nét chữ của mình. Khi anh ấy mở nó ra, anh ấy xem kỹ chữ viết, và tôi nghĩ một lúc anh ấy nhận ra nó là của tôi. Nhưng có một cô gái trong lớp anh thích, và anh nghĩ tấm thiệp là của cô ấy. Anh ấy có vẻ thực sự hài lòng và anh ấy quyết định rủ cô ấy đi chơi, và bây giờ họ đang đi chơi! Cuối cùng, anh phát hiện ra cô đã không gửi nó. Anh ta ngay lập tức nghi ngờ tôi, vì vậy tôi sở hữu. Anh ấy hơi tréo ngoe, nhưng anh ấy đã tha thứ cho em vì kết thúc có hậu.

Lời giải:

Gợi ý:

The pranks should not be played because they are cruel, childish and annoying. They can make people scary or disapointed when knowing the facts. (Không nên chơi những trò chơi khăm vì chúng thật ác độc, trẻ con và gây khó chịu. Chúng có thể khiến mọi người sợ hãi hoặc thất vọng khi biết sự thật)

3. Read the Writing Strategy. Match the adjectives below with people in the stories (A-D). Say when and why they felt that way. (Đọc Chiến lược Viết. Nối các tính từ bên dưới với người trong câu chuyện (A-D). Nói khi nào và tại sao họ cảm thấy như vậy.)

Soạn Anh 10 Unit 1: Feelings (Sách mới Friends Global Chân trời sáng tạo)

amused      angry (2 people)       anxious

frightened       guilty       pleased (2 people)

Lời giải:

A Dave: amused, guilty           

B Dave's big sister: angry, frightened

C Kate: anxious, pleased       

D Kate's brother: angry, pleased

4. Read the task above. Make notes using one of the ideas below, real information or your own ideas. (Đọc nhiệm vụ ở trên. Ghi chú bằng cách sử dụng một trong những ý tưởng dưới đây, thông tin thực hoặc ý tưởng của riêng bạn.)

put salt on someone's ice cream

put a fake mouse in a kitchen cupboard

glue some coins to the classroom floor

Soạn Anh 10 Unit 1: Feelings (Sách mới Friends Global Chân trời sáng tạo)

Lời giải:

Gợi ý:

I played a prank on my little brother when I was in grade 7. 

- Description: I filled white toothpaste in the oreo cookies.

- Reaction: He ate it and was cross, he chased me around the house. 

- Feelings: I was amused and excited.

- Now I feel it terrible because it was very dangerous and might harm my brother’s health.

5. Write your forum post (100-120 words). (Viết bài đăng trên diễn đàn của bạn (100-120 từ)

Soạn Anh 10 Unit 1: Feelings (Sách mới Friends Global Chân trời sáng tạo)

Lời giải:

Last month, I bought a fake mouse and I wanted to play a prank with my sister. So that I put that fake mouse in the kitchen cupboard and waited until she went to open the cupboard. She was really frightened and shocked when she saw that mouse felt to her feet then she fainted. I felt very bad about that prank and I blamed myself a lot.


Unit 1I Culture

1. Describe the photos. Do they match your idea of typical British people? Why? / Why not? (Mô tả các bức ảnh. Họ có phù hợp với ý tưởng của bạn về những người Anh điển hình? Tại sao phù hợp / Tại sao không?)

Soạn Anh 10 Unit 1: Feelings (Sách mới Friends Global Chân trời sáng tạo)

Lời giải:

Cách 1:

The photos are about two people are talking to each other. They match the idea of British people because they are wearing clothes with British style in the photo 1 and they are in a typical tea meeting of British people in the photo 2.

Cách 2:

On the first picture, I can see two old people talking to each other, while on the second pictures, two people are having a British afternoon break tea.

(Ở bức tranh thứ nhất, mình thấy hai người lớn tuổi đang nói chuyện với nhau, trong khi ở hình thứ hai, có hai người đang thưởng thức tiệc trà chiều Anh.)

I think they match my idea of typical British people because I’ve seen this on a program about culture around the world. (Mình nghĩ là chúng giống ý của mình về đặc trưng của người Anh vì mình đã xem một chương trình về văn hóa khắp thế giới.)

2. Read the text. Are these sentences about the people who took part in the survey true or false? Write T or F. (Đọc văn bản. Những câu về những người tham gia cuộc khảo sát là đúng hay sai? Viết T hoặc F.)

HOW FOREIGNERS SEE THE BRITISH

What a typical British person like? People who come to Britain from other countries probably have a few expectations: British people are polite, rather reserved, and enjoy drinking tea and standing in queues!l But how accurate is this stereotype? In an online survey of 1,402 foreign nationals living in the UK, just over half said that the British matched their expectations.

The survey also asked which aspects of the British character the foreign nationals liked and disliked. British people's good manners were popular with 49% and 40% liked the ability to queue. Many agreed that the British are reserved and for 32% this was a good quality — but for 19% it was negative. Other negative aspects were the British sense of humour (31%) and British culture in general (28%). However, 77% said they liked British people in general and 61% said that their opinion of the British got better as a result of living in the UK.

A spokesman for the researchers said: “People probably come to Britain with a stereotype of what to expect. It’s good to see that, for the majority, the reality is better thanthe stereotype."

NGƯỜI NƯỚC NGOÀI XEM TIẾNG ANH NHƯ THẾ NÀO

Một người Anh điển hình như thế nào? Những người đến Anh từ các quốc gia khác có lẽ có một số kỳ vọng: Người Anh lịch sự, khá dè dặt, thích uống trà và xếp hàng! L Nhưng định kiến ​​này chính xác đến mức nào? Trong một cuộc khảo sát trực tuyến với 1.402 công dân nước ngoài sống ở Anh, chỉ hơn một nửa cho rằng người Anh phù hợp với kỳ vọng của họ.

Cuộc khảo sát cũng hỏi người nước ngoài thích và không thích những khía cạnh nào của tính cách người Anh. Cách cư xử tốt của người Anh phổ biến với 49% và 40% thích khả năng xếp hàng. Nhiều người đồng ý rằng người Anh tỏ ra dè dặt và đối với 32% đây là chất lượng tốt - nhưng đối với 19% là tiêu cực. Các khía cạnh tiêu cực khác là khiếu hài hước của người Anh (31%) và văn hóa Anh nói chung (28%). Tuy nhiên, 77% nói rằng họ thích người Anh nói chung và 61% nói rằng quan điểm của họ về người Anh trở nên tốt hơn do sống ở Anh.

Người phát ngôn của các nhà nghiên cứu cho biết: “Mọi người có thể đến Anh với một định kiến ​​về những gì mong đợi. Thật tốt khi thấy rằng, đối với đa số, thực tế tốt hơn so với khuôn mẫu. "

Lời giải:

a Most have a positive view of the British overall. _ T

b More than half have a better opinion of the British now that they live in the country. _ T

3. Complete the labels for the charts with the words below. Use information from the text to help you. (Hoàn thành tên cho các biểu đồ với các từ bên dưới. Sử dụng thông tin từ văn bản để giúp bạn.)

better       culture       good manners       reserve (x2)       sense of humour       the same or worse

Soạn Anh 10 Unit 1: Feelings (Sách mới Friends Global Chân trời sáng tạo)

Lời giải:

1. good manners

2. reserve

3. sense of humour

4. culture

5. reserve

6. the same or worse

7. better

4. Listen to four people from other countries talking about their view of the British. Which person do you think has the most negative view? (Nghe bốn người từ các quốc gia khác nói về quan điểm của họ đối với người Anh. Bạn nghĩ người nào có quan điểm tiêu cực nhất?)

5. Listen again. Match the speakers (1-4) with sentences A-F below. (Nghe lại. Ghép những người nói (1-4) với các câu A-F dưới đây.)

Which speaker(s)...

A are not keen on the weather in the UK?__,__

B makes a positive comment about the food?___

C does not think British people are hard-working?___

D have a negative opinion of young people's behaviour?__,__

E is a fan of British culture?__,__

F are generally positive about the people in Britain?

Lời giải:

A – 1, 4

B – 3

C – 2

D – 3, 4

E – 1

F – 1, 3, 4 


Unit 1 Review

1. Read the following passage and circle True (T), False (F) or Doesn't say (DS). (Đọc đoạn văn sau và khoanh tròn Đúng (T), Sai (F) hoặc Không nói (DS).

Be happy!

There have been lots of surveys about teenagers and happiness and they all come to different conclusions. Some surveys say that most young people are happtest when they spend time with their family. Others say it's when they're with friends. Some teenagers think that getting good marks at school and passing exams make them happy, while others feet that is having a boyfriend or girlfriend. The problem is that there isn't just one thing that makes everyone happy, and what made you happy last week might not make you happy next week! However, there are some things that can help improve your mood when you are feeling unhappy. Experts believe that exercise can make you a happler person because it releases chemicals in your brain that are related to a feeling of pleasure.

There's another surprising idea to help make you happier. Although you might think that eating chocolate is bad for you, it seems, according to some experts, to be good to eat chocolate when you're feeling sad. Of course it isn't heatthy to eat too much, but chocolate releases chemicals in the same way that exercise does — and for some people is easier and quicker than working out in the gym! It's also important to remember that you cant be happy all the time. You can be happy for brief moments and you should value these times. And when you feel sad, go for a run or eat some chocolate - you'll soon cheer up!

Hãy hạnh phúc!

Đã có rất nhiều cuộc khảo sát về hạnh phúc và tuổi teen và tất cả đều đưa ra những kết luận khác nhau. Một số cuộc khảo sát nói rằng hầu hết những người trẻ tuổi hạnh phúc nhất khi họ dành thời gian cho gia đình của họ. Những người khác nói đó là khi họ ở với bạn bè. Một số thanh thiếu niên nghĩ rằng đạt điểm cao ở trường và vượt qua các kỳ thi khiến họ hạnh phúc, trong khi những người khác lại có bạn trai hoặc bạn gái. Vấn đề là không chỉ có một điều khiến tất cả mọi người hạnh phúc, và điều khiến bạn hạnh phúc tuần trước có thể không làm bạn hạnh phúc vào tuần sau! Tuy nhiên, có một số điều có thể giúp cải thiện tâm trạng của bạn khi bạn đang cảm thấy không vui. Các chuyên gia tin rằng tập thể dục có thể khiến bạn trở thành một người hạnh phúc hơn vì nó giải phóng các chất hóa học trong não có liên quan đến cảm giác sảng khoái.

Có một ý tưởng đáng ngạc nhiên khác giúp bạn hạnh phúc hơn. Mặc dù bạn có thể nghĩ rằng ăn sô cô la có hại cho bạn, nhưng theo một số chuyên gia, có vẻ như ăn sô cô la khi bạn cảm thấy buồn. Tất nhiên ăn quá nhiều không phải là nóng, nhưng sô cô la giải phóng các chất hóa học giống như cách tập thể dục - và đối với một số người thì dễ dàng và nhanh chóng hơn so với tập thể dục trong phòng tập thể dục! Điều quan trọng cần nhớ là bạn không thể luôn vui vẻ. Bạn có thể hạnh phúc trong những khoảnh khắc ngắn ngủi và bạn nên quý trọng những khoảng thời gian này. Và khi bạn cảm thấy buồn, hãy chạy bộ hoặc ăn một chút sô cô la - bạn sẽ sớm vui lên!

Lời giải:

1 The surveys show that teenagers and parents have different ideas about happiness. T / F / DS

2 The things that make us happy never change.  T / F / DS

3 The surveys show that teenagers who do exercise are happier. T / F / DS

4 When we feel depressed we shouldn't eat chocolate. T / F / DS

5 Exercise and eating chocolate can produce similar results. T / F / DS

6 It's important to value even short moments of happiness. T / F / DS

2. Put the words below in the correct categories (A-D). (Đặt các từ dưới đây vào các danh mục chính xác (A-D))

boat       bored          burn              canoe         cave

cliffs      climbing     condition       confused      cure

cut        delighted      diving       embarrassed   injury

kayaking      landscape      ocean       proud      stream

Lời giải:

A. Feelings B. Sports

bored (buồn chán)

confused (bối rối)

delighted (vui mừng)

embarrassed (ngại ngùng)

proud (tự hào)

boat (thuyền)

canoe (ca nô)

climbing (leo trèo)

diving (lặn)

kayaking (chèo thuyền kayak)

C. Nature D. Health

cave (hang động)

cliffs (vách đá)

landscape (phong cảnh)

ocean (đại dương)

stream (suối)

burn (bỏng)

condition (tình trạng)

cure (cứu chữa)

cut (cắt)

injury (vết thương)

3. Listen to four people talking about sport. Match sentences A-D with speakers 1-4. (Nghe bốn người nói về thể thao. Nối câu A-D với người nói 1-4.)

A We find out abou† a new sporting venue._____

B The speaker is talking about the đifferent benefits of sport._____

C The speaker is describing a personal experience of a sport. ______

D The speaker is explaining the advantages of extreme sports. ______

Lời giải:

A - 4

B - 3

C - 2

D - 1

4. Work in groups. Talk about an event or time when you felt very happy. Try to explain what made you happy. (Làm việc nhóm. Nói về một sự kiện hoặc thời điểm mà bạn cảm thấy rất hạnh phúc. Cố gắng giải thích điều gì đã làm bạn hạnh phúc.)

Lời giải:

Bài nói tham khảo:

My best friend and her family moved abroad to live one year ago. Last month, she visited her grandparents in Viet Nam so I had a chance to meet her. I was really exciting and suspenseful to meet her because I miss her so much. We met at a coffee shop then we went to our favorite restaurent to have a lunch. She told me a lot of things about her life in a new country and she want me to visit her new home one day. I extremely happy and delighted when I met my best friend after a long time seperated.

5. You have recently been on holiday with your family. Write an email (120-150 words) about it to a friend. Include the following points. (Gần đây bạn đã đi nghỉ cùng gia đình. Viết một email (120-150 từ) về nó cho một người bạn. Bao gồm các  sau.)

- Where you went

- How you got there

- Something interesting you did

- How you left

- Invitation to your friend to stay with you for the next holiday

Lời giải:

Bài viết tham khảo:

Dear H.,

Last month, I had a chance to visit Da Nang city with my family. We went for a five-day trip and I experienced many interesting things there. This was the first time I have traveled by airplane so I was really excited, but still a little bit nervous. In Da Nang, I visited Hoi An Old Quarter and Ba Na Hills. They are very famous places that you should visit when coming to Da Nang. I tried many cuisine but I love Mi Quang most.

I hope that we can travel to Da Nang together one day and I will take you to explore many great things.

Your best friend,

>>> Xem toàn bộ: Soạn Anh 10 Chân trời sáng tạo

-----------------------------

Trên đây Toploigiai đã cùng các bạn Soạn Anh 10 Unit 1: Feelings - Friends Global CTST trong bộ SGK Chân trời sáng tạo theo chương trình sách mới. Chúng tôi hi vọng các bạn đã có kiến thức hữu ích khi đọc bài viết này. Toploigiai đã có đầy đủ các bài soạn cho các môn học trong các bộ sách mới Cánh Diều, Chân trời sáng tạo, Kết nối tri thức. Mời các bạn hãy click ngay vào trang chủ Toploigiai để tham khảo và chuẩn bị bài cho năm học mới nhé. Chúc các bạn học tốt!

icon-date
Xuất bản : 13/09/2022 - Cập nhật : 13/09/2022