Thông tin câu hỏi: Bộ 92 đề đọc hiểu Tiếng Anh ôn thi tốt nghiệp THPT năm 2025
Ma trận nội dung, năng lực và cấp độ tư duy:
Read the following passage and mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the correct answer to each of the questions from 1 to 7.
There are many mistakes that people make when writing their resume (CV) or completing a job application. Here are some of the most common and most serious.
The biggest problem is perhaps listing the duties for which you were responsible in a past position, all this tells your potential employers is what you were supposed to do. They do not necessarily know the specific skills you used in executing them, nor do they know what results you achieved - both of which are essential. In short, they won’t know if you were the best, the worst or just average in your position.
The more concrete information you can include, the better. As far as possible, provide measurements of what you accomplished. If any innovations you introduced saved the organization money, how much did they save? If you found a way of increasing productivity, by what percentage did you increase it?
Writing what you are trying to achieve in life - your objective - is a waste of space. It tells the employer what you are interested in. Do you really think that employers care what you want? No, they are interested in what they want! Instead, use that space for a career summary. A good one is brief - three to four sentences long. A good one will make the person reviewing your application want to read further.
Many resumes list “hard” job-specific skills, almost to the exclusion of transferable, or “soft”, skills. However, your ability to negotiate effectively, for example, can be just as important as your technical skills.
All information you give should be relevant, so carefully consider the job for which you are applying. If you are applying for a job that is somewhat different than your current job, it is up to you to draw a connection for the resume reviewer, so that they will understand how your skills will fit in their organization. The person who reviews your paperwork will not be a mind reader.
If you are modest about the skills you can offer, or the results you have achieved, a resume reader may take what you write literally, and be left with a low opinion of your ability, you need to say exactly how good you are. On the other hand, of course, never stretch the truth or lie.
3.1. What topic does the passage mainly discuss?
A. The way how to write the resume for job application.
B. The mistakes people make when applying for a job.
C. The common way to make impression in a job interview.
D. The necessary skills for job application.
3.2. The word “executing” in paragraph 2 is CLOSEST in meaning to _______________.
A. enumerating
B. determining
C. completing
D. implementing
3.3. The word “concrete” in paragraph 3 is OPPOSITE in meaning to_______________.
A. indeterminate
B. specific
C. insubstantial
D. important
3.4. What does the word “it” in paragraph 3 refer to_______________ ?
A. organization money
B. information
C. productivity
D. percentage
3.5. According to the passage, what information should candidates include in their resume?
A. specific skills for previous jobs
B. the past achievements
C. previous positions
D. future objective
3.6. According to the passage, which of the following is NOT TRUE?
A. The ability to negotiate effectively is as significant as technical skills.
B. Candidates must study the job they are applying carefully before writing the CV
C. Applicants should not apply for a distinct job from what they are doing.
D. The information interviewees present should be related to the job they are applying.
3.7. It can be inferred from the last paragraph that_______________.
A. you should write accurately about your ability for the vacant position.
B. you should be modest about what you can do.
C. a resume reader is good enough to understand what you imply about your ability in the CV.
D. you are allowed to exaggerate the truth of your competence if possible.
Đáp án
3.1. B
3.2. D
3.3. C
3.4. C
3.5. C
3.6. C
3.7. A
Dịch bài đọc hoàn chỉnh ra Tiếng Việt
Có rất nhiều lỗi mà mọi người mắc phải khi viết hồ sơ (CV) hoặc hoàn thành đơn xin việc. Dưới đây là một số lỗi phổ biến và nghiêm trọng nhất.
Vấn đề lớn nhất có lẽ là liệt kê các nhiệm vụ mà bạn chịu trách nhiệm trong một vị trí trước đây, tất cả những gì điều này cho nhà tuyển dụng tiềm năng của bạn biết là những gì bạn được yêu cầu làm. Họ không nhất thiết biết các kỹ năng cụ thể mà bạn đã sử dụng để thực hiện chúng, cũng như không biết kết quả bạn đạt được - cả hai điều này đều rất quan trọng. Nói tóm lại, họ sẽ không biết liệu bạn có phải là người giỏi nhất, tệ nhất hay chỉ ở mức trung bình trong vị trí của mình.
Càng có nhiều thông tin cụ thể bạn có thể đưa vào, càng tốt. Cố gắng cung cấp các số liệu về những gì bạn đã đạt được. Nếu bất kỳ sáng kiến nào bạn giới thiệu đã giúp tổ chức tiết kiệm tiền, thì số tiền đã tiết kiệm được là bao nhiêu? Nếu bạn tìm ra cách tăng năng suất, thì bạn đã tăng năng suất lên bao nhiêu phần trăm?
Viết những gì bạn đang cố gắng đạt được trong cuộc sống - mục tiêu của bạn - là một sự lãng phí không gian. Điều đó chỉ nói cho nhà tuyển dụng biết bạn quan tâm đến điều gì. Bạn có thực sự nghĩ rằng nhà tuyển dụng quan tâm đến những gì bạn muốn không? Không, họ chỉ quan tâm đến những gì họ cần! Thay vào đó, hãy sử dụng không gian đó cho một bản tóm tắt sự nghiệp. Một bản tóm tắt tốt sẽ ngắn gọn - dài khoảng ba đến bốn câu. Một bản tóm tắt tốt sẽ khiến người xem xét hồ sơ của bạn muốn đọc thêm.
Nhiều bản CV liệt kê các kỹ năng “cứng” cụ thể cho công việc, gần như bỏ qua các kỹ năng chuyển đổi, hoặc “mềm”. Tuy nhiên, khả năng đàm phán hiệu quả của bạn, chẳng hạn, có thể cũng quan trọng như kỹ năng kỹ thuật của bạn.
Tất cả thông tin bạn đưa ra cần phải liên quan, vì vậy hãy cân nhắc cẩn thận công việc mà bạn đang ứng tuyển. Nếu bạn đang ứng tuyển vào một công việc hơi khác so với công việc hiện tại của mình, thì bạn phải tự mình giải thích cho người xem xét hồ sơ hiểu được cách các kỹ năng của bạn sẽ phù hợp với tổ chức của họ. Người xem xét hồ sơ của bạn không phải là người có khả năng đọc suy nghĩ.
Nếu bạn quá khiêm tốn về những kỹ năng mà bạn có thể cung cấp, hoặc những kết quả bạn đã đạt được, người đọc CV có thể hiểu những gì bạn viết theo nghĩa đen và có ấn tượng không tốt về khả năng của bạn. Bạn cần phải nói chính xác về năng lực của mình. Tuy nhiên, đương nhiên, không bao giờ được thổi phồng sự thật hoặc nói dối.