logo

Soạn Anh 10 Unit 2: Humans And The Environment - Sách mới Global Success KNTT

Hướng dẫn Soạn Anh 10 Unit 2: Humans And The Environment - Sách mới Global Success KNTT bám sát nội dung SGK Tiếng Anh 10 bộ Kết nối tri thức theo chương trình sách mới. Hi vọng, qua bài viết này các em học sinh có thể nắm vững nội dung bài và hiểu bài tốt hơn.

Unit 2: Humans And The Environment


I. Getting started

1. Listen and read (Lăng nghe và đọc)

Mike: What are you going to do this weekend, Nam?

Nam: I’m going to attend the first meeting of my school’s Go Green Club.

Mike: Really? Can you tell me about the club, please?

Nam: Well, it was set up by the Youth Union in my school. Its aim is to improve our environment and encourage people to adopt a greener lifestyle.

Mike: Sounds interesting. What’s the first thing you are going to do?

Nam: We’re going to clean up the school right after the ceremony.

Mike: Do you have any other planned events?

Nam: Not yet, but I think we’ll organise more activities to raise local people’s awareness of environmental issues.

Mike: I’m keen to reduce my carbon footprint, but I don’t know what to do. Can I join the club?

Nam: Sure. The club welcomes all students in the area. I hope we’ll be able to do a lot to protect our environment.

Mike: Great. Can you please give me the time and place of the club meeting?

Nam: OK. I’ll text them to you. See you then.

2. Read the conversation again and answer the following questions. (Đọc lại đoạn hội thoại và trả lời các câu hỏi sau.)

1. Who set up the Go Green Club?

2. What does the club want to achieve?

3. What does Nam think the club will do in the future?

Lời giải:

1. The Youth Union in Nam’s school set it up.

(Tổ chức Đoàn Thanh niên ở trường của Nam đã thành lập.) 

2. The club wants to improve the environment and encourage people to adopt a greener lifestyle.

(Câu lạc bộ muốn cải thiện môi trường và khuyến khích mọi người áp dụng lối sống xanh hơn.) 

3. He thinks the club will organise more activities to raise local people’s awareness of environmental issues.

(Anh ấy nghĩ câu lạc bộ sẽ tổ chức nhiều hoạt động hơn nữa để nâng cao nhận thức của người dân địa phương về các vấn đề môi trường.)

3. Match the verbs or phrasal verbs in A with suitable nouns or noun phrases in B. (Nối các động từ hoặc cụm động từ trong A với các danh từ hoặc cụm danh từ thích hợp trong B.)

Soạn Anh 10 Unit 2: Humans And The Environment - Sách mới Global Success KNTT

Lời giải:

1 - c          

2 - d          

3 - e          

4 - b          

5 - a

4. Complete the following sentences based on the conversation in 1.

1. The club ____ by the Youth Union in Nam's school

2. The club members ____ clean up the school right after the ceremony

3. Nam thinks they ____ organise more activities to raise local people's awareness of enviromental issues

Lời giải:

1. was set up        

2. are/ ‘re going to   

3. will/ ‘ll


II. Language

VOCABULARY

1. Match the words and phrases to their meanings. (Nối các từ và cụm từ với nghĩa của chúng.)

Soạn Anh 10 Unit 2: Humans And The Environment - Sách mới Global Success KNTT

Lời giải:

1 - d        

2 - e        

3 - a        

4 - b        

5 - c

2. Complete the sentences using the words and phrases in 1. (Hoàn thành các câu bằng cách sử dụng các từ và cụm từ trong 1.)

1. ________ car model always attract great attention at exhibitions

2. Rememver to turn off your ____ when they are not used

3. Small changes in your daily habits can help reduce the ____ you produce

4. One of the most important sources of ______ is the sun

5. Students are reminded to pick up ____ that they see on the ground

Lời giải:

1. eco-friendly       

2. household appliances

3. carbon footprint       

4. energy       

5. litter

GRAMMAR

Soạn Anh 10 Unit 2: Humans And The Environment - Sách mới Global Success KNTT

Complete the following sentences with will or the correct forms of be going to. (Hoàn thành các câu sau với will hoặc các dạng đúng của be going to.)

1. I don't think she _____ come tonight. She has to revise for her exam tomorrow

2. We have already made the decision. We ____ buy a new house next month

3. I'm sure she ____ pass the final exam

4. Look at the sun. It ______ be a beautiful day.

5. I forgot to phone Dad. I _____ do it after lunch.

Lời giải:

1. is going to        

2. are going to        

3. will        

4. is going to        

5. will

Rewrite the following sentences using the passive voice. Begin each sentence as shown. (Viết lại các câu sau bằng cách sử dụng giọng bị động. Bắt đầu mỗi câu như được hiển thị.)

1. More and more people adopt a green lifestyle.

    A green lifestyle_____________________________________________

2. The students didn't put the rubbish in the bins after the party yesterday.

   The rubbis __________________________________________________

3. We will plant more trees in the neighbourhood.

   More trees __________________________________________________

4. Our club is going to organise a lot of clean-up activities this weekend.

   A lot of clean-up activities _______________________________________

5. They discussed important environmental issues at the meeting.

   Important environmental issues __________________________________

Lời giải:

1. A green lifestyle is adopted by more and more people.

(Ngày càng có nhiều người áp dụng lối sống xanh)

2. The rubbish wasn't put in the bins after the party yesterday.

(Các học sinh đã không bỏ rác vào thùng sau bữa tiệc ngày hôm qua.)

3. More trees will be planted in the neighbourhood.

(Chúng tôi sẽ trồng nhiều cây hơn trong khu phố.)

4. A lot of clean-up activities are going to organised this weekend.

(Câu lạc bộ của chúng tôi sẽ tổ chức rất nhiều hoạt động dọn dẹp vào cuối tuần này.)

5. Important environmental issues were discussed at the meeting.

(Họ đã thảo luận về các vấn đề môi trường quan trọng tại cuộc họp.)


III. Reading

1. Work in groups. Look at the pictures and answer the questions. (Làm việc theo nhóm. Nhìn vào các bức tranh và trả lời các câu hỏi.)

Which pictures show a green lifestyle? Why? (Bức trang nào thể hiện một lối sống xanh? Tại sao)

Soạn Anh 10 Unit 2: Humans And The Environment - Sách mới Global Success KNTT

Lời giải:

Pictures b, d show a green lifestyle. In picture b, the man is harvesting organic food which reduces harmful chemicals in food and protects the environment. In picture d, the sign shows us the activity of saving electricity, which helps our life and environment to be greener.

(Hình b, d thể hiện lối sống xanh. Trong hình b, người đàn ông đang thu hoạch rau đựng trong giỏ thay vì dùng túi ni lông. Trong hình d, biển báo cho chúng ta thấy hành động tiết kiệm điện, giúp cuộc sống và môi trường của chúng ta xanh hơn.)

2. Read the following text and choose the best title for it. (Đọc văn bản sau và chọn tiêu đề phù hợp nhất.)

A. Green living

B. Green issues

C. Green products

Lời giải:

A. Green living

3. Circle the correct meanings of the highlighted words and phrases in the text. (Khoanh tròn nghĩa đúng của các từ và cụm từ được tô sáng trong văn bản.)

1. sustainable

A. casing little or no damage to the environment

B. bringing no benefits to the environment

2. organic

a. without the use of animal organs

b. without the use of chemicals

3. cutting down on

a. reducing

b. reusing

4. natural resources

a. materials supporitng life

b. materials harmful to life

Lời giải:

1. a        

2. b        

3. a        

4. a

4. Read the text again and decide whether the following statements are true (T) or false (F). (Đọc lại văn bản và quyết định xem các câu sau là đúng (T) hay sai (F).)

Soạn Anh 10 Unit 2: Humans And The Environment - Sách mới Global Success KNTT

Lời giải:

1. F       

2. T       

3. T       

4. F

5. Work in pairs. Discuss the following question. (Làm việc theo cặp. Thảo luận câu hỏi sau.)

In your opinion, which of the suggestions in the text is the easiest way to live green?

Lời giải:

In my opinion, turning off household appliances when they are not in use is the easiest way to live green because we can do this right at home. We don’t need any equipment or training for this.


IV. Speaking

1. Which of the following activities do you think teenagers should or shouldn't do to live green? Put a tick (V) in the appropriate column. (Bạn nghĩ thanh thiếu niên nên làm hay không nên làm những hoạt động nào sau đây để sống xanh? Đánh dấu (V) vào cột thích hợp.)

Soạn Anh 10 Unit 2: Humans And The Environment - Sách mới Global Success KNTT

Lời giải:

1. shouldn't      

2. should      

3. shouldn't      

4. should      

5. shouldn't      

6. should

2. The table below presents the reasons why teenagers should or shouldn't do the activities in 1. Work in pairs and match them with the activities. (Bảng dưới đây trình bày lý do tại sao thanh thiếu niên nên hoặc không nên thực hiện các hoạt động trong 1. Làm việc theo cặp và kết hợp chúng với các hoạt động.)

Reasons

Activities

a. This makes the street dirty and polluted  
b. This wastes electricity and creates dangerous situations  
c. It takes years for the material to break down into small pieces  
d. This reduces the use of harmful checmicals in food  
e. This protects natural resources  
f. They provide shade and fresh air  

Lời giải:

a. 5      

b. 1      

c. 3      

d. 4      

e. 2      

f. 6

3. Work in groups. Discuss and present your ideas about what you should or shouldn't do to live green. (Làm việc theo nhóm. Thảo luận và trình bày ý kiến ​​của bạn về những việc bạn nên làm hoặc không nên làm để sống xanh)

Lời giải:

There are many things that we should or shouldn’t do to live green. We should recycle our used items so that we can protect natural resources. We shouldn’t drop litter in the street because this will make the street dirty and pollute the environment.

(Có rất nhiều điều mà chúng ta nên làm hoặc không nên làm để sống xanh. Chúng ta nên tái chế các vật dụng đã qua sử dụng để có thể bảo vệ tài nguyên thiên nhiên. Chúng ta không nên xả rác bừa bãi ra đường vì sẽ làm bẩn đường phố và ô nhiễm môi trường.)


V. Listening

1. Work in pairs. Look at the picture and answer the questions. (Làm việc theo cặp. Nhìn vào bức tranh và trả lời các câu hỏi.)

What are they doing? Why?

Soạn Anh 10 Unit 2: Humans And The Environment - Sách mới Global Success KNTT

Lời giải:

They are picking up rubbish, bottles, plastic bags … to keep the environment clean. 

(Họ đang nhặt rác, chai lọ, túi ni lông… để giữ cho môi trường trong sạch.)

2. Listen to an announcement about a Go Green Weekend event and decide whether the following statements are true (T) or false (F). (Nghe thông báo về sự kiện Go Green Weekend và quyết định xem các câu sau là đúng (T) hay sai (F).)

 

T

F

1. At the club meeting, the speaker only talks abou the teams and activities.    
2. The clean- up Team will pick up rubbish in the central market.    
3. Both students and local people will take part in the event.    
4. A report of the event will be produced by the Media Team    

Lời giải:

1. T

2. F

3. T

4. T

3. Listen again and complete each gap in the table with ONE word from the recording. ( Nghe lại và hoàn thành mỗi khoảng trống trong bảng với MỘT từ trong bản ghi âm.)

Soạn Anh 10 Unit 2: Humans And The Environment - Sách mới Global Success KNTT

Lời giải:

1. park

2. plastic

3. sort

4. post

5. suggestions

4. Work in groups. Discuss the following question. (Làm việc theo nhóm. Thảo luận câu hỏi sau)

If you have to organise a green event in your area, what will you do?

Lời giải:

If I have to organise a green event in my area, it will be a “Recycle to live greener” event. There will be two teams for this event, Sorting Team and Recycling Team. I will be the speaker to talk about the teams and the activities. The Sorting Team will be responsible for sorting trash and the Recycling Team will be in charge of recycling things. Everyone living in my area will take part in this event despite their age and job.

(Nếu tôi phải tổ chức một sự kiện xanh trong khu vực của mình, đó sẽ là một sự kiện “Tái chế để sống xanh hơn”. Sẽ có hai đội cho sự kiện này, Đội phân loại và Đội tái chế. Tôi sẽ là diễn giả nói về các đội và các hoạt động. Nhóm Phân loại sẽ chịu trách nhiệm phân loại rác và Nhóm Tái chế sẽ phụ trách tái chế đồ vật. Mọi người dân sống trong khu vực của tôi sẽ tham gia sự kiện này bất kể tuổi tác và công việc của họ.)


VI. Writing

1. Work in pairs. Match the suggestions for improving the environment with their expected results. (Làm việc theo cặp. Kết hợp các đề xuất để cải thiện môi trường với kết quả mong đợi của họ.)

Soạn Anh 10 Unit 2: Humans And The Environment - Sách mới Global Success KNTT

Lời giải:

1 - c        

2 - a        

3 - b

2. Read the incomplete paragraph about ways to improve the environment. Fill in the blanks with the words and phrases from the box. (Đọc đoạn văn chưa hoàn chỉnh về các cách cải thiện môi trường. Điền vào chỗ trống với các từ và cụm từ trong hộp.)

Soạn Anh 10 Unit 2: Humans And The Environment - Sách mới Global Success KNTT

Lời giải:

1. First        

2. For example        

3. In conclusion

3. Add two more suggestions to improve the environment in your school to complete the paragraph in 2. Use the ideas in 1 to help you. (Thêm hai gợi ý khác để cải thiện môi trường trong trường học của bạn để hoàn thành đoạn văn trong 2. Sử dụng các ý tưởng trong 1 để giúp bạn.)

Lời giải:

Second, we should plant more trees. For instance, we can encourage students to plant trees or flowers in their school. As a result, this reduce CO2 and makes the air clean. Third, we should set up more rubbish bins in public places such as parks or bus stations, because this makes the waste collection easier.


VII. Communication and culture

EVERYDAY ENGLISH

1. Listen and complete the conversation with the expressions in the box. Then practise it in pairs. (Nghe và hoàn thành đoạn hội thoại với các biểu thức trong hộp. Sau đó thực hành nó theo cặp.)

A. You should

B. What should I do

C. I advise you

D. Should I

Lan: I was asked to give a presentation on climate change next week. (1) _____, Mai?

Mai: (2) _______ search fir information about the topic on the Internet.

Lan: (3) ______ also read books in the library?

Mai: That's a good idea. (4) _____ to collect information from different sources. Then you can decide what to include in the presentation.

Lời giải:

1. What should I do       

2. You should       

3. Should I       

4. I advise you

2. Work in pairs. Make similar conversations asking for and giving advice about green living. Use the expressions below to help you. (Làm việc theo cặp. Thực hiện các cuộc trò chuyện tương tự để yêu cầu và đưa ra lời khuyên về lối sống xanh. Sử dụng các biểu thức dưới đây để giúp bạn.)

Soạn Anh 10 Unit 2: Humans And The Environment - Sách mới Global Success KNTT

Lời giải:

A: I have read a piece of news about how the environment is now serious. Can you give me some advice about how to live green?

B: I think you should start with turning off all the appliances when you do not use.

A: That sounds quite easy, right? How about planting more trees? I love green trees but I don't have any space to plant them.

B: Good idea! If I were you, I would collect plastic bottles then I recycle them into plant jars. We not only can plant more trees, but we also reduce the number of plastic bottles in the environment.

A: You're so smart! Thanks for you advices.

CLIL

1. Read the text and complete the table. (Đọc văn bản và hoàn thành bảng.)

Carbon footprint

Dấu chân các-bon

A carbon footprint is the total amount of CO2. produced by human activities. It also includes the emissions of other greenhouse 4 gases. Although calculating your carbon footprint can be difficult, you can still estimate it based on how big your family is, how much electricity your appliances Use, how much you drive or fly, or how much you recycle.

Globally, the average carbon footprint per person is more than 4 tons per year. Too much CO. in the Earth's atmosphere can cause serious problems. lt can lead to increasing global temperatures and air pollution, and destroy the natural world.

It's not difficult to reduce your carbon footprint. You can do it by making your daily activities eco-friendly. For example, you can take shorter showers. The less hot water you use, the less energy is needed to heat the water. Instead of using your personal car or motorbike, you should use public transport, walk, or cycle as much as possible.

These simple activities can help reduce your carbon footprint and your impact on the environment.

Dấu chân carbon là tổng lượng CO2 do các hoạt động của con người tạo ra. Nó cũng bao gồm việc phát thải các khí nhà kính 4 khác. Mặc dù việc tính toán lượng khí thải carbon của bạn có thể khó khăn, nhưng bạn vẫn có thể ước tính nó dựa trên quy mô gia đình của bạn, lượng điện mà các thiết bị của bạn sử dụng, mức độ bạn lái xe hoặc đi máy bay hoặc mức độ bạn tái chế.

Trên toàn cầu, lượng khí thải carbon trung bình trên mỗi người là hơn 4 tấn mỗi năm. Quá nhiều CO trong bầu khí quyển của Trái đất có thể gây ra nhiều vấn đề nghiêm trọng. Nó có thể dẫn đến việc tăng nhiệt độ toàn cầu và ô nhiễm không khí, và phá hủy thế giới tự nhiên.

Không khó để giảm lượng khí thải carbon của bạn. Bạn có thể làm điều đó bằng cách làm cho các hoạt động hàng ngày của bạn trở nên thân thiện với môi trường. Ví dụ, bạn có thể tắm trong thời gian ngắn hơn. Bạn sử dụng càng ít nước nóng, thì càng cần ít năng lượng để làm nóng nước. Thay vì sử dụng ô tô hoặc xe máy cá nhân, bạn nên sử dụng phương tiện giao thông công cộng, đi bộ hoặc đạp xe càng nhiều càng tốt.

Những hoạt động đơn giản này có thể giúp giảm lượng khí thải carbon của bạn và tác động của bạn đến môi trường.

Soạn Anh 10 Unit 2: Humans And The Environment - Sách mới Global Success KNTT

Lời giải:

1. CO2       

2. global temperatures       

3. showers       

4. public transport

2. Work in pairs. Discuss things you can do to reduce your carbon footprint. (Làm việc theo cặp. Thảo luận về những điều bạn có thể làm để giảm lượng khí thải carbon của mình.)

Lời giải:

- Plant more trees

- Do not burn garbage

- Reduce the consumption of meat ( meat production consumes too much water and releases a big amount of CO2)


VIII. Looking back

VOCABULARY

Complete the sentences. Use the words and phrases in the box. (Hoàn thành các câu. Sử dụng các từ và cụm từ trong hộp.)

appliances               green lifestyle

carbon footprint        eco-friendly

1. More people adopt a(n)_____ because it is good for the environment

2. You should cut down on elecity usage to reduce your _____

3. Many modern houses today are built from _____ materials

4. Modern household _____ make housework much easier

Lời giải:

1. green lifestyle       

2. carbon footprint       

3. eco-friendly       

4. appliances

GRAMMAR

Choose the best answers. (Chọn câu trả lời đúng nhất)

1. Wind energy is used / use to produce electricity.

2. More trees are planted / plant around the school.

3. lm sure you are going to pass / will pass your driving test. Don't worry.

4. - Mai has won the first prize In the specking contest.

- Really? l will / am going to phone her to give her my congratulotions.

5. My parents have made their holidoy plans. They will travel / are going to travel to The south of the country.

6. Do you hear the thunder? lt is going to rain / will rain heavily.

Lời giải:

1. is used        

2. are planted                  

3. will pass

4. will              

5. are going to travel        

6. is going to rain

>>> Xem toàn bộ: Soạn Anh 10 Kết nối tri thức

-----------------------------

Trên đây Toploigiai đã cùng các bạn Soạn Anh 10 Unit 2: Humans And The Environment - Sách mới Global Success KNTT trong bộ SGK Kết nối tri thức theo chương trình sách mới. Chúng tôi hi vọng các bạn đã có kiến thức hữu ích khi đọc bài viết này. Top lời giải đã có đầy đủ các bài soạn cho các môn học trong các bộ sách mới Cánh Diều, Chân trời sáng tạo, Kết nối tri thức. Mời các bạn hãy click ngay vào trang chủ Top lời giải để tham khảo và chuẩn bị bài cho năm học mới nhé. Chúc các bạn học tốt!

icon-date
Xuất bản : 09/09/2022 - Cập nhật : 12/09/2022