logo

Soạn Anh 10 Unit 1: Family life - Sách mới Global Success KNTT

Hướng dẫn Soạn Anh 10 Unit 1: Family life - Sách mới Global Success KNTT bám sát nội dung SGK Tiếng Anh 10 bộ Kết nối tri thức theo chương trình sách mới. Hi vọng, qua bài viết này các em học sinh có thể nắm vững nội dung bài và hiểu bài tốt hơn.

Unit 1: Family life


I. Getting started

Household chores

1. Listen and read (Lắng nghe và đọc)

Nam: Hello, Minh.

Minh: Hi, Nam. How are you? I'm going to play football at our school stadium with a few friends this evening. Are you free to join us?

Nam: I'd love to, but I'm afraid I can't. I'm preparing dinner.

Minh: Really? Doesn't your mum cook?

Nam: Oh, yes. My mum usually does the cooking, but she's working late today.

Minh: How about your sister, Lan? Does she help with the housework?

Nam: Yes. She often helps with the cooking. But she can't help today. She's studying for her exams.

Minh: I see. I never do the cooking. It's my mother's job.

Nam: Really? So how do you divide the household chores in your family?

Minh: Mum is the homemaker, so she does the chores. My dad is the breadwinner, he earns money. And we, the kids, study.

Nam: Well, in my family, we divide the housework equally - Mum usually cooks and shops for groceries: Dad cleans the house and does the heavy lifting.

Minh: What about you and your sister?

Nam: My sister does the laundry. I do the washing-up and put out the rubbish. We also help with the cooking when our mum is busy.

Minh: That sounds fair! Anyway, I have to go now. See you later.

Nam: Bye. Have fun.

2. Read the conversation again and decide whether the following statements are true (T) or false (F). (Đọc lại đoạn hội thoại và quyết định xem những câu dưới đây là đúng hay sai)

1. Nam's mother is cooking now    
2. Everybody in Nam's Family does some of the housework    
3. the children in Minh's family don't have to do any housework    

Lời giải:

1. F

2. T

3. T

3. Write the verbs or phrasal verbs that are used with the nouns or noun phrases in the conversation in 1.

 

Verbs/ Phrasal verbs

Nouns/ Nou phrases

1.

put out the rubbish

2.

  the laudry

3.

  groceries

4.

  the heavy lifting

5.

  the washing-up

Lời giải:

1. put out – the rubbish: vứt rác

2. do – the laundty: làm công việc giặt giũ

3. shop for groceries: mua thực phẩm

4. do – the heavy lifting: làm việc mang vác nặng

5. do – the washing: rửa chén/ bát

4. Complete the sentences from the conversation with the correct forms of the verbs in brackets.

1. I'd love to, but I'm afraid I can't. I (prepare) _____ dinner

2. My mum usually (do) _______ the cooking, but she (work) ________ late today.

Lời giải:

1. I'd love to, but I'm afraid I can't. I am preparing dinner      

(Tôi rất thích, nhưng tôi sợ rằng tôi không thể. Tôi đang chuẩn bị bữa tối.)

2. My mum usually does the cooking, but she is working late today 

(Mẹ tôi thường nấu ăn, nhưng hôm nay bà ấy làm việc muộn.)


II. Language

PRONUNCIATION

1. Listen and repeat. Pay attention to the consonant blends /br/, /kr/, and /tr/.(Nghe và lặp lại. Chú ý đến sự pha trộn phụ âm / br /, / kr /, và / tr /.)

/br/

/kr/

/tr/

breadwinner

breakfast

brown

crash

crane

cream

track

tree

train

 2. Listen to the sentences and circle the words you hear. ( Nghe các câu và khoanh tròn những từ bạn nghe được.)

1.    a. brush       b. crash        c. trash

2.    a. brain        b. crane        c. train

3.    a. bread       b. create       c. tread

Lời giải:

Nội dung bài nghe:

1. I’m worried he’s going to crash his car.

2. The train is moving fast.

3. I usually have bread for breakfast.

Hướng dẫn dịch:

1. Tôi lo lắng anh ấy sắp đâm xe.

2. Đoàn tàu chuyển động nhanh dần đều.

3. Tôi thường ăn bánh mì cho bữa sáng.

VOCABULARY

1. Match the words with their meanings. (Ghép các từ với nghĩa của chúng.)

Soạn Anh 10 Unit 1: Family life - Sách mới Global Success KNTT

Lời giải:

1 – b: breadwinner = someone who earns the money to support their family

(trụ cột gia đình = người kiếm tiền nuôi gia đình)

2 – d: housework = work around the house such as cooking, cleaning or washing clothes

(công việc nhà = công việc xung quanh nhà như nấu ăn, dọn dẹp hoặc giặt quần áo)

3 – e: groceries = food and other goods sold at a shop or a supermarket

(tạp hóa = thực phẩm và các hàng hóa khác được bán tại cửa hàng hoặc siêu thị)

4 – a: homemaker = a person who manages a home and often raises children instead of earning money

(nội trợ = người quản lý nhà cửa và thường nuôi dạy con cái thay vì kiếm tiền)

5 – c: heavy lifting = picking up and carrying heavy objects

(công việc mang vác nặng nhọc = nhặt và mang vật nặng)

2. Complete the sentences using the words in 1. (Hoàn thành các câu bằng cách sử dụng các từ trong 1)

1. My mother is a _______. She doesn't go to work, but stays at home to look after the famiily.

2. When I livedl in this city, | used to shop for ______ at this supermarket.

3. My eldest son is strong enough to do the _____ for the famlly.

4. Hanna hates doing ______ except cooking.

5. Mr Lewis is the ______ of the family, but he sfill helps his wife with the housework whenever he has time.

Lời giải:

1. homemaker        

2. groceries        

3. heavy lifting

4. housework         

5. breadwinner

GRAMMAR

1. Choose the correct form of the verb in each sentence. (Chọn dạng đúng của động từ trong mỗi câu.)

1. Mrs Lan usually does/ is doing the cooking in her family

2. I'm afraid he can't answer the phone now. He puts out/ is putting out the rubbish

3. He cleans/ is cleaning the house every day.

4. My sister can't do any housework today. She studies/ is studying for her exams

5. My mother does/ is doing the laudry twice a week

Lời giải:

1. Mrs Lan usually does the cooking in her family.

(Bà Lan thường nấu ăn trong gia đình.)

2. I'm afraid he can't answer the phone now. He is putting out the rubbish.

(Tôi e rằng anh ấy không thể trả lời điện thoại lúc này. Anh ấy đang đổ rác.)

3. He cleans the house every day.

(Anh ấy dọn dẹp nhà cửa mỗi ngày.)

4. My sister can't do any housework today. She is studying for her exams.

(Hôm nay em gái tôi không thể làm bất kỳ việc nhà nào. Em ấy đang học cho các kỳ thi của mình.)

5. My mother does the laundry twice a week.

(Mẹ tôi giặt quần áo hai lần một tuần.)

2. Read the text and put the verbs in brackets in the present simple or present continuous. (Đọc văn bản và đặt các động từ trong ngoặc ở hiện tại đơn hoặc hiện tại tiếp diễn.)

Mrs Lam is a housewife. Every day, she (1. do) _______ most of the house work. She cooks, washes the clothes, and cleans the house. But today is Mother's Day. So Mrs Lam (2. not do) _______ any housework. At the moment, she (3. watch) _______ her favourite TV programme. Her children (4. do) _______ the cooking and her husband (5. tidy up) _______ the house. Everybody (6. try) _______ hard to make it a special day for Mrs Lam.

Lời giải:

Mrs Lam is a housewife. Every day, she (1) does most of the house work. She cooks, washes the clothes, and cleans the house. But today is Mother's Day. So Mrs Lam (2) isn’t doing any housework. At the moment, she (3) is watching her favourite TV programme. Her children (4) are doing the cooking and her husband (5) is tidying up the house. Everybody (6) is trying hard to make it a special day for Mrs Lam.

(Bà Lâm là một bà nội trợ. Mỗi ngày, bà ấy làm hầu hết các công việc nhà. Bà ấy nấu ăn, giặt quần áo và dọn dẹp nhà cửa. Nhưng hôm nay là Ngày của Mẹ nên bà Lâm không làm việc nhà. Hiện tại, bà ấy đang xem chương trình TV yêu thích của mình. Các con của bà ấy đang nấu ăn và chồng bà ấy đang thu dọn nhà cửa. Mọi người đều đang cố gắng để biến ngày này trở thành một ngày đặc biệt đối với bà Lâm.)


III. Reading

1. Work in pairs. Look at the picture and answer the questions.

1. What is each person in the picture doing?

2. Do you think that they are happy? Why or why not?

Lời giải:

1. The mother is cooking, the father is laying the table, the son is cleaning the floor, the daughter is washing vegetables.

(Mẹ đang nấu ăn, bố đang dọn bàn, con trai đang lau sàn, con gái đang rửa rau.)

2. Yes, I do. I think they are happy because I can see all of them smiling happily.

(Vâng, tôi có nghĩ như thế. Tôi nghĩ họ hạnh phúc vì tôi có thể nhìn thấy tất cả họ đang mỉm cười hạnh phúc.)

 2. Read the text and tick (✓) the appropriate meanings of the highlighted words. (Đọc văn bản và đánh dấu (✓) nghĩa thích hợp của các từ được tô sáng.)

Most people think that housework is boring and is the responsibility of wives and mothers only. Many parents don't ask their children to do housework so that they have more time to play or study. However, studies show doing chores is good for children.

Kids who do housework develop important life skills that they will need for the rest of their lives. Doing the laundry, cleaning the house, and taking care of others are among the important skills that children will need when they start their own families. These are the things that schools cannot fully teach, so it's important for children to learn them at home. Sharing housework also helps young people learn to take responsibility. They know what they have to try to finish their tasks even though they do not enjoy doing them. Doing chores also helps develop children's gratitude to thieru parents. When doing houseworkd, they learn to appreciate all the hard work their parents do around the house for them. In addition, doing chores together helps strengthen family bond, creating special moments between children and parents. It makes children feel they are members of a team.

All in all, doing houseswork can brring a lot of benefits to children. It teaches them life skills and helps build their character. Therefiore, parents should encouage their kids to share the housework for their own good as well as the good of the whole family.

 Hầu hết mọi người đều cho rằng công việc nội trợ thật nhàm chán và chỉ là trách nhiệm của những người vợ, người mẹ. Nhiều bậc cha mẹ không yêu cầu con cái làm việc nhà để chúng có nhiều thời gian chơi hoặc học. Tuy nhiên, các nghiên cứu cho thấy làm việc nhà là tốt cho trẻ em.

Trẻ em làm việc nhà phát triển các kỹ năng sống quan trọng mà chúng sẽ cần trong suốt quãng đời còn lại. Giặt giũ, dọn dẹp nhà cửa và chăm sóc người khác là một trong những kỹ năng quan trọng mà trẻ em cần khi bắt đầu xây dựng gia đình riêng. Đây là những điều mà trường học không thể dạy đầy đủ, vì vậy việc cho trẻ học ở nhà là rất quan trọng. Chia sẻ công việc nhà cũng giúp người trẻ học cách chịu trách nhiệm. Họ biết mình phải làm gì để cố gắng hoàn thành nhiệm vụ mặc dù họ không thích làm việc đó. Làm việc nhà cũng giúp phát triển lòng biết ơn của trẻ đối với cha mẹ. Khi làm việc nhà, chúng học cách đánh giá cao tất cả những công việc khó khăn mà cha mẹ chúng đã làm trong nhà dành cho chúng. Ngoài ra, cùng nhau làm việc nhà giúp tăng cường tình cảm gia đình, tạo nên những khoảnh khắc đặc biệt giữa con cái và cha mẹ. Nó làm cho trẻ cảm thấy chúng là thành viên của một đội.

Nói chung, làm việc nhà có thể mang lại rất nhiều lợi ích cho trẻ em. Nó dạy trẻ em kỹ năng sống và giúp xây dựng tính cách của chúng. Ngoài ra, cha mẹ nên khuyến khích con cái chia sẻ công việc nhà vì lợi ích của bản thân cũng như lợi ích của cả gia đình.

Lời giải:

1. a: responsibility = duty

(trách nhiệm = nghĩa vụ)

2. b: gratitude = the feeling of being grateful

(lòng biết ơn = cảm giác biết ơn)

3. a: strengthen = make something stronger

(tăng cường = làm cho một cái gì đó mạnh mẽ hơn)

4. a: bonds = close connections

(sự gắn kết = sự kết nối gần gũi)

5. character = qualities that make a person different from others

(tính cách = những phẩm chất làm cho một người khác với những người còn lại)

3. Read the text again and answer the questions. (Đọc lại văn bản và trả lời các câu hỏi.)

1. What do most people think about housework?

2. Why don't many parents make their children do housework?

3. What are some important life skills children can learn when doing housework?

4. What do children learn as they finish household tasks that they don't enjoy?

5. Why does sharing housework strengthen family bonds?

Lời giải:

1. Most people think that housework is boring and is the responsibility of wives and mothers only.

(Hầu hết mọi người đều cho rằng công việc nội trợ thật nhàm chán và chỉ là trách nhiệm của những người vợ, người mẹ.)

2. They want to give their children more time to play or study.

(Họ muốn cho con cái của họ nhiều thời gian hơn để chơi hoặc học.)

3. These are doing the laundry, cleaning the house, and taking care of others.

(Đây là công việc giặt giũ, dọn dẹp nhà cửa và chăm sóc người khác.)

4. They learn that they have to try to finish their tasks even though they do not enjoy doing them.

(Họ học được rằng họ phải cố gắng hoàn thành nhiệm vụ của mình mặc dù họ không thích làm chúng.)

5. Because children learn to appreciate all the hard work their parents do around the house for them.

(Bởi vì trẻ em học cách đánh giá cao tất cả những công việc khó khăn mà cha mẹ chúng làm quanh nhà cho chúng.)

4. Work in pairs. Discuss the question. (Làm việc theo cặp. Thảo luận câu hỏi.)

What benefits do you think you can get from sharing housework?

Lời giải:

- Know how to do the housework and can take care yourself when being alone.

- Closely connect with family members.

- Become more independent and responsible.


IV. Speaking

1. Below are reasons why children should or shouldn't do housework. Put them in the correct column. Add some more if you can. (Dưới đây là những lý do tại sao trẻ em nên hoặc không nên làm việc nhà. Đặt chúng vào đúng cột. Thêm một số chi tiết nếu bạn có thể.)

1. Doing housework helps them develop life skills.

2. Doing housework teaches them to take responsibility.

3. Kids should be given plenty of playtime when they are young.

4. They may break or damage things when doing housework.

5. Doing housework helps strengthen family bonds.

6. They need more time to study and do homework.

Lời giải:

1. should      

2. should      

3. shouldn't      

4. shouldn't      

5. should      

6. shouldn't

2. Work in pairs. Complete the conversation between Anna, Nam, and Minh using some ideas from 1. Then listen to the conversation and check your answers. (Làm việc theo cặp. Hoàn thành đoạn hội thoại giữa Anna, Nam và Minh bằng một số ý từ 1. Sau đó, nghe đoạn hội thoại và kiểm tra câu trả lời của em.)

Anna: Nam, why do you think children should do housework?

Nam: Because (1) ___________.

Anna: It’s true. Life skills such as cooking, cleaning or taking care of others are really necessary for kids when they grow up.

Nam: Yes, we should all have these basic life skills to be adults.

Anna: Now Minh, why do you think children shouldn’t do housework?

Minh: I think kids are kids. (2) ___________.

Nam: I don’t agree with you. I’m afraid too much playtime isn’t good for children.

Anna: Well, thank you both for sharing your ideas. They are very useful for my project.

Lời giải:

Anna: Nam, why do you think children should do housework?

Nam: Because doing housework helps them develop life skills.

Anna: It's true. Life skills such as cooking, cleaning or taking care of others are really necessary for kids when they grow up.

Nam: Yes, we should all have these basic life skills to be adults.

Anna: Now Minh, why do you think children shouldn't do housework?

Minh: I think kids are kids. They should be given plenty of playtime when they are young.

Nam: I don't agree with you. I'm afraid too much playtime isn't good for children.

Anna: Well, thank you both for sharing your ideas. They are very useful for my project.

3. Work in groups. Have similar conversations exchanging opinions about whether children should or shouldn't do housework. You can use the ideas from 1 and the reading text.(Làm việc theo nhóm. Có những cuộc trò chuyện tương tự để trao đổi ý kiến ​​về việc trẻ nên hay không nên làm việc nhà. Bạn có thể sử dụng các ý tưởng từ 1 và văn bản đọc)

Lời giải:

A: Why do you think children should do housework?

B: Because doing housework helps strengthen family bonds.

A: I agree with you. When doing housework, children will have more time to talk to their parents.

B: Yes, they also can share the work with their parents and they will be closer to each other.

A: What about why children should't do housework?

C: Because they need more time to study and do homework.

B: No I don't think so. Doing housework doesn't waste too much time of them and they need to plan to study and do homework in a certain time of day.


V. Listening

1. Work in pairs. Look at the picture and answer the questions. (Làm việc theo cặp. Nhìn vào bức tranh và trả lời các câu hỏi.)

Soạn Anh 10 Unit 1: Family life - Sách mới Global Success KNTT

1. What can you see in the picture?

2. What do you think the student is talking about?

Lời giải:

1. An interviewer and a student is in a talk show.

(Một người phỏng vấn và một sinh viên đang tham gia một chương trình trò chuyện.)

2. He's talking about his family life and how his family have helped him achieve success in his studies.

(Cậu ấy đang nói về cuộc sống gia đình của mình và gia đình đã giúp cậu ấy đạt được thành công như thế nào trong học tập)

2. Listen to the introduction to the talk show and check whether your answer to Question 2 above is correct or not. (Nghe phần giới thiệu về chương trình trò chuyện và kiểm tra xem câu trả lời của bạn cho Câu hỏi 2 ở trên có đúng hay không.)

Lời giải:

Welcome to our talk show. Tonight our topic is 'Family Life' and our guest speaker is Le Minh Hieu. Hieu is a twelfth-grader. He's just won a gold medal at the International Physics Olympiad. He'll tell us about his family life and how his family have helped him achieve success in his studies. Chào mừng đến với chương trình trò chuyện của chúng tôi. Chủ đề tối nay của chúng ta là 'Cuộc sống gia đình' và khách mời là Lê Minh Hiếu. Hiếu đang là học sinh lớp 12. Bạn ấy vừa giành huy chương vàng Olympic Vật lý quốc tế. Bạn ấy sẽ kể cho chúng ta nghe về cuộc sống gia đình của bạn ấy và cách gia đình đã giúp bạn ấy đạt được thành công trong học tập.
 

He's talking about his family life and how is family have helped him achieve success in his studies. 

(Bạn ấy đang nói về cuộc sống gia đình của mình và gia đình đã giúp bạn ấy đạt được thành công như thế nào trong học tập.)

3. Listen to the talk show and decide whether the statements are true (T) or false (F). (Lắng nghe chương trình trò chuyện và quyết định xem các câu nói là đúng (T) hay sai (F).)

 

T

F

1. There are three people in Hieu's family

 

 

2. Hieu's parents teach him physics

 

 

3. When Hieu needs helps, his brother always helps him

 

 

4. Hieu's family rountines help them spend some time together every week    
 

T

F

1. There are three people in Hieu's family

 

x

2. Hieu's parents teach him physics

 

x

3. When Hieu needs helps, his brother always helps him

x

 

4. Hieu's family rountines help them spend some time together every week

x

 

Nội dung bài nghe:

Hieu: Good evening. Well, I live with my parents and my brother. And I must say that all my achievements are the result of their support.

Host: Do your parents help you with your studies?

Hieu: My parents are farmers. They know little about physics. But they believe in me. They always listen to me and cheer me up whenever I have difficulties.

Host: So they encourage you to try harder?

Hieu: That's right. Their love and trust give me strength to carry on.

Host: How about your brother?

Hieu: My brother is my best friend. He shares his happy and sad moments with me, and is always there for me when I need help.

Host: You're so lucky to have a supportive family. Do you spend a lot of time together?

Hieu: Yes. My parents have created some family routines so that every week we can spend some time together although we're all very busy.

Host: Family routines? Can you tell us more about that?

Hieu: Well, family routines are …

Hướng dẫn dịch:

Hiếu: Chào buổi tối. Vâng, tôi sống với bố mẹ và anh trai của tôi. Và tôi phải nói rằng tất cả những thành tựu của tôi là kết quả của sự ủng hộ của họ.

Người dẫn chương trình: Bố mẹ bạn có giúp đỡ bạn trong việc học tập không?

Hiếu: Bố mẹ em làm nông. Họ biết rất ít về vật lý. Nhưng họ tin tôi. Họ luôn lắng nghe tôi và động viên tôi mỗi khi tôi gặp khó khăn.

Người dẫn chương trình: Vì vậy, họ khuyến khích bạn cố gắng hơn?

Hiếu: Đúng vậy. Tình yêu và sự tin tưởng của họ cho tôi sức mạnh để tiếp tục.

Người dẫn chương trình: Còn anh trai của bạn thì sao?

Hiếu: Anh trai là bạn thân nhất của em. Anh ấy chia sẻ những khoảnh khắc vui buồn với tôi, và luôn ở bên tôi khi tôi cần giúp đỡ.

Người dẫn chương trình: Bạn thật may mắn khi có một gia đình ủng hộ. Bạn có dành nhiều thời gian cho nhau không?

Hiếu: Vâng. Cha mẹ tôi đã tạo một số thói quen cho gia đình để mỗi tuần chúng tôi có thể dành một số thời gian bên nhau mặc dù tất cả chúng tôi đều rất bận rộn.

Người dẫn chương trình: Những thói quen của gia đình? Bạn có thể cho chúng tôi biết thêm về điều đó?

Hiếu: Chà, thói quen của gia đình là…

4. Listen again and complete each sentence with ONE word from the recording (Nghe lại và hoàn thành mỗi câu với MỘT từ trong đoạn ghi âm)

1. Hieu's parents always listen to him and cheer him up whenever he has _______

2. His parents' ____ and trust give him strength to carry on

3. Hieu's brother is his best friend. He shares his happy and ____ moments with him

Lời giải:

1. Hieu's parents always listen to him and cheer him up whenever he has difficulties.

(Bố mẹ Hiếu luôn lắng nghe và động viên mỗi khi bạn ấy gặp khó khăn.)

2. His parents' love and trust give him strength to carry on.

(Tình yêu và sự tin tưởng của cha mẹ bạn ấy cho bạn ấy sức mạnh để tiếp tục.)

3. Hieu's brother is his best friend. He shares his happy and sad moments with him.

(Anh trai của Hiếu là bạn thân của bạn ấy. Anh ấy chia sẻ những khoảnh khắc vui buồn của mình với bạn ấy.)

5. Work in groups. Discuss the following question. (Làm việc theo nhóm. Thảo luận câu hỏi sau)

How can parents help their children achieve success in their studies?

Lời giải:

Parents play an important roles in children’s success in their studies. They can support and help their children choose good study strategies.

(Cha mẹ đóng một vai trò quan trọng trong sự thành công của trẻ trong học tập. Họ có thể hỗ trợ và giúp đỡ con cái của họ lựa chọn chiến lược học tập tốt.)


VI. Writing

1. Work in groups. Which of the following activities in the pictures do you think can be family routines? (Làm việc theo nhóm. Bạn nghĩ những hoạt động nào trong các bức tranh sau đây có thể là thói quen của gia đình?)

Soạn Anh 10 Unit 1: Family life - Sách mới Global Success KNTT

Lời giải:

a. having dinner

c. watching a gameshow

f. cleaning the house

2. Read Joey's email about his family routines and complete the table with the information from it. ( Đọc email của Joey về các thói quen của gia đình anh ấy và hoàn thành bảng với thông tin từ đó.)

Soạn Anh 10 Unit 1: Family life - Sách mới Global Success KNTT

Routines

When/ How often

Things to do to strengthen family bonds

1. have dinner together    
2. - every Friday evening  
3.  

- make a list of chores

- choose tasks

Lời giải:

1. every evening - share daily experiences & talk about the latest news

2. watching a game show together - discuss the questions & guess the answers

3. cleaning the house together - Saturday, every two weeks

3. Complete the email about Dong's family routines using the information in the box.(Hoàn thành email về các thói quen trong gia đình của Dong bằng cách sử dụng thông tin trong hộp)

Soạn Anh 10 Unit 1: Family life - Sách mới Global Success KNTT

Lời giải:

To: [email protected]

Subject: My family routines

Hi Joey,

How are you? We’re all doing fine here. You asked me about my family routines. Well, we have a number of routines to help us learn life skills as well as build family bonds. Here are three main ones.

First, my family always have breakfast together. We often eat bread or noodles and share our plan for the day while eating. Second, we watch our favourite film on TV together every Saturday evening. We watch a film and share snacks. Then, we exchange opinions after the film. Third, on the second Sunday of the month, we visit our grandparents. When coming to our grandparents’ house, we usually do some housework for them and have lunch with them. They look really happy when talking and eating with us.

What do you think about my family routines?

Please, write back soon and let me know.

Best wishes,

Dong


VII. Communication and culture

EVERYDAY ENGLISH

1. Listen and complete the conversation with the expressions in the box. Then practise it in groups of three. (Nghe và hoàn thành đoạn hội thoại với các biểu thức trong hộp. Sau đó, thực hành nó theo nhóm ba người.)

A. I strongly believe that (Tôi thực sự tin rằng)

B. I’m not sure about that (Tôi không chắc về điều đó)

C. I have no doubt that (Tôi không nghi ngờ gì rằng)

Anna: Do you guys think that teenagers should do housework?

Minh: Yes, (1) _______ teenagers as well as other members of the family should share the housework.

Anna: Do you mean everybody in the family has to help with the housework?

Minh: That’s right. (2) _______ doing household chores together helps build family bonds.

Tu: Well, (3) __________. Teenagers should spend all their time studying instead of doing housework. They’ll need good grades to get into top universities.

Lời giải:

1. I strongly believe that 

2. I have no doubt that 

3. I’m not sure about that

2. Work in groups. Have similar conversations exchanging opinions about whether family members should spend time together. (Làm việc theo nhóm. Có những cuộc trò chuyện tương tự để trao đổi ý kiến ​​về việc các thành viên trong gia đình có nên dành thời gian cho nhau hay không.)

Lời giải:

- I strongly believe that when parents spend time with their children, the children feel more connected to them, feel comfortable sharing with their parents.

- I'm sure that when spending time together, parents g have reater access to what is happening in their child’s life.

CULTURE

1. Read the text and list the five family values of British people in the 21st century in the table below. (Đọc văn bản và liệt kê năm giá trị gia đình của người Anh thế kỷ 21 trong bảng dưới đây.)

British Family Values

Giá trị gia đình của người Anh

Family values are ideas about how people want to live their family life and are passed on from parents to children. Strong family values can prepare children for a happy life. Results of a recent survey in the UK show that even though modern family life has changed greatly, a number of traditional family values are still important in the UK nowadays.

On top of the list are the values of being truthful and honest, and respecting older people. Children are taught to tell the truthfrom an early age. They learn to show respect to older people, who have a wealth of life experiences. Having good table manners is the third important family value. Coming fourth and fifth on the list are the values of remembering to say please and thank you, and helping with family chores respectively.

It is clear that in the 21st century, British people sill follow some traditional family values

Giá trị gia đình là những ý tưởng về cách mọi người muốn sống cuộc sống gia đình của họ và được truyền từ cha mẹ sang con cái. Các giá trị gia đình vững chắc có thể chuẩn bị cho trẻ một cuộc sống hạnh phúc. Kết quả của một cuộc khảo sát gần đây ở Anh cho thấy mặc dù cuộc sống gia đình hiện đại đã có nhiều thay đổi, nhưng một số giá trị gia đình truyền thống vẫn còn quan trọng ở Anh hiện nay.

Đứng đầu danh sách là các giá trị của việc trung thực và trung thực, và tôn trọng người lớn tuổi. Trẻ em được dạy để nói sự thật ngay từ khi còn nhỏ. Họ học cách bày tỏ sự tôn trọng với những người lớn tuổi hơn, những người có nhiều kinh nghiệm sống. Có cách cư xử tốt là giá trị gia đình quan trọng thứ ba. Đứng ở vị trí thứ tư và thứ năm trong danh sách là các giá trị của việc ghi nhớ lần lượt là nói làm ơn, cảm ơn và giúp đỡ công việc gia đình.

Rõ ràng là trong thế kỷ 21, người Anh vẫn tuân theo một số giá trị gia đình truyền thống

 

Traditional British family values

1.

 

2.

 

3.

 

4.

 

5.

 

Lời giải:

 

Traditional British family values

(Những giá trị của gia đình người Anh truyền thống)

1.

Being truthful and honest (trung thực và thành thật)

2.

Respecting older people (tôn trọng người lớn tuổi)

3.

Having good table manners (có cách cư xử tốt trên bàn ăn)

4.

Remembering to say please and thank you (nhớ nói làm ơn, cảm ơn)

5.

Helping with family chores (giúp đỡ công việc gia đình)

2. Work in pairs. Discuss whether Vietnamese people have similar family values. (Làm việc theo cặp. Thảo luận xem người Việt Nam có giá trị gia đình giống nhau hay không.)

Lời giải:

In Vietnamese family:

- multiple generations are living together to take care of each other

- having a good relationship with all of our relatives and being loyal to the family

- helping each other when someone has difficulties

- workload is shared among members


VIII. Looking back

PRONUNCIATION

1. Listen and write /br/, /kr/ or /tr/ above the word that has the corresponding consonant blends. Then practise reading the sentences. ( Nghe và viết / br /, / kr / hoặc / tr / lên trên từ có sự pha trộn phụ âm tương ứng. Sau đó luyện đọc các câu.)

1. I like ice cream, but my brother likes bread pudding.

2. Tracy crashed her car into a tree and broke her leg.

3. They often have crab soup for breakfast.

Lời giải:

1. cream /kr/, brother /br/, bread /br/

2. Tracy /tr/, crashed /kr/, tree /tr/, broke /br/

3. crab /kr/, breakfast /br/

VOCABULARY

Complete the text. Use the correct forms of the word and phrases in the box. (Hoàn thành văn bản. Sử dụng các dạng chính xác của từ và cụm từ trong hộp.)

In Thanh's family, everybody shores the housework. His mother (1)______. Thanh really enjoys The food she cooks. Thanh 's father is a strong man, so he (2) _____ Thanh helps with the (3) _____ He feels proud that he knows how to run  washing machine. Thanh 's sister helps with (4)_____ She does it regularly, so their house is never dirty. She also (5)_____ after each meal.

Lời giải:

(1) does the cooking        

(2) does the heavy lifting      

(3) laundry

(4) cleaning the house      

(5) does the washing-up

GRAMMAR

There is a mistake in each sentence below. Find the mistake and correct it. (Có một  lỗi sai trong mỗi câu dưới đây. Tìm lỗi và sửa nó.)

1. I'm writing to you to tell you how much I'm wanting to see you.

2. Jack is away on business, so now I look after his dog.

3. Nam's often looking untidy.

4. She can't answer the phone now. She cooks dinner.

5. Excuse me, do you read the newspaper? Could I borrow it?

6. What are your family doing in the evenings?

Lời giải:

1. ‘m wanting – sửa lại: want

2. look – sửa lại: ‘m/ am looking

3. ‘s often looking – sửa lại: (often) looks

4. cooks – sửa lại: ‘s/ is cooking

5. do you read – sửa lại: are you reading

6. are … doing – sửa thành: do … do

>>> Xem toàn bộ: Soạn Anh 10 Kết nối tri thức

-----------------------------

Trên đây Toploigiai đã cùng các bạn Soạn Anh 10 Unit 1: Family life - Sách mới Global Success KNTT trong bộ SGK Kết nối tri thức theo chương trình sách mới. Chúng tôi hi vọng các bạn đã có kiến thức hữu ích khi đọc bài viết này. Top lời giải đã có đầy đủ các bài soạn cho các môn học trong các bộ sách mới Cánh Diều, Chân trời sáng tạo, Kết nối tri thức. Mời các bạn hãy click ngay vào trang chủ Top lời giải để tham khảo và chuẩn bị bài cho năm học mới nhé. Chúc các bạn học tốt!

icon-date
Xuất bản : 08/09/2022 - Cập nhật : 12/09/2022