logo

Virtual reality (VR) is a rapidly evolving technology

icon_facebook

Thông tin câu hỏi: Bộ 92 đề đọc hiểu Tiếng Anh ôn thi tốt nghiệp THPT năm 2025

Ma trận nội dung, năng lực và cấp độ tư duy:

Virtual reality (VR) is a rapidly evolving technology

Read the following passage and mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the correct answer to each of the questions from 1 to 7.

Virtual reality (VR) is a rapidly evolving technology that is finding its way into various fields, including education. By creating immersive, interactive environments, VR has the potential to revolutionize the way we learn and teach. This technology allows students to experience and interact with subjects in a way that is not possible with traditional teaching methods.

One of the most promising applications of VR in education is in the teaching of science and engineering. For example, students can use VR to explore the inside of a cell, examine the structure of a molecule, or even simulate chemical reactions. This hands-on experience helps to deepen their understanding of complex concepts and can make learning more engaging and enjoyable. Moreover, VR can be used to conduct virtual field trips to historical sites, museums, or even outer space, providing students with opportunities to explore places they might never be able to visit in person.

VR also has the potential to enhance special education. Students with learning disabilities or those on the autism spectrum can benefit from personalized VR environments tailored to their specific needs. These environments can provide a safe space for students to practice social interactions, develop life skills, and learn at their own pace. Additionally, VR can help bridge the gap between different learning styles by providing visual, auditory, and kinesthetic experiences that cater to a wider range of students.

However, the integration of VR into education is not without challenges. High costs, technical issues, and the need for teacher training are significant barriers to widespread adoption. Schools must invest in VR equipment and ensure that teachers are adequately prepared to incorporate this technology into their lessons. Despite these challenges, the potential benefits of VR in education are immense, and ongoing advancements in technology are likely to make it more accessible in the near future. (302 words)

(Adapted from https://www.talespin.com/reading)

3.1. Which of the following could be the best title for the passage? 

A. The Future of Virtual Reality in Gaming 
B. Virtual Reality: A New Era in Education 
C. Challenges of Implementing VR in Schools 
D. The Evolution of Technology in Education

3.2. The word "immersive" in paragraph 1 is CLOSEST in meaning to ______. 

A. engaging   

B. superficial   

C. distracting   

D. complicated

3.3. According to paragraph 2, how can VR benefit science and engineering education? 

A. By simplifying complex concepts into easy-to-read texts 
B. By allowing students to explore and interact with scientific phenomena 
C. By replacing traditional textbooks and classroom lectures 
D. By limiting students' exposure to dangerous experiments

3.4. The word "simulate" in paragraph 2 is CLOSEST in meaning to ______. 

A. observe  

B. experiment   

C. replicate   

D. discover

3.5. The word "their" in paragraph 3 refers to ______. 

A. teachers   

B. environments  

C. students   

D. disabilities

3.6. Which of the following statements is TRUE, according to the passage? 

A. VR can only be used for science and engineering education. 
B. VR is currently affordable and easy to implement in all schools. 
C. VR can provide personalized learning experiences for students with special needs. 
D. VR eliminates the need for teacher involvement in the classroom.

3.7. It can be inferred from the passage that ______. 

A. VR technology is already fully integrated into most educational systems 
B. The use of VR in education is limited to higher education institutions 
C. The benefits of VR in education outweigh the challenges of its implementation 
D. VR will replace all traditional teaching methods in the future

Đáp án

3.1. B

3.2. A

3.3. B

3.4. C

3.5. C

3.6. C

Dịch bài đọc hoàn chỉnh ra Tiếng Việt

Thực tế ảo (VR) là một công nghệ đang phát triển nhanh chóng và đang tìm đường vào nhiều lĩnh vực, bao gồm cả giáo dục. Bằng cách tạo ra những môi trường tương tác và sống động, VR có tiềm năng cách mạng hóa cách chúng ta học và dạy. Công nghệ này cho phép học sinh trải nghiệm và tương tác với các chủ đề theo cách mà các phương pháp giảng dạy truyền thống không thể làm được.

Một trong những ứng dụng hứa hẹn nhất của VR trong giáo dục là trong việc giảng dạy khoa học và kỹ thuật. Ví dụ, học sinh có thể sử dụng VR để khám phá bên trong một tế bào, xem xét cấu trúc của một phân tử, hoặc thậm chí mô phỏng các phản ứng hóa học. Trải nghiệm thực hành này giúp họ hiểu sâu sắc hơn về các khái niệm phức tạp và có thể khiến việc học trở nên thú vị và hấp dẫn hơn. Hơn nữa, VR có thể được sử dụng để thực hiện các chuyến tham quan ảo đến các địa điểm lịch sử, bảo tàng hoặc thậm chí không gian vũ trụ, mang đến cho học sinh cơ hội khám phá những nơi mà họ có thể không bao giờ có khả năng ghé thăm trực tiếp.

VR cũng có tiềm năng nâng cao giáo dục đặc biệt. Học sinh có khuyết tật học tập hoặc những người nằm trong phổ tự kỷ có thể được hưởng lợi từ các môi trường VR được cá nhân hóa phù hợp với nhu cầu cụ thể của họ. Những môi trường này có thể cung cấp một không gian an toàn cho học sinh thực hành các tương tác xã hội, phát triển các kỹ năng sống và học tập theo tốc độ của riêng mình. Thêm vào đó, VR có thể giúp thu hẹp khoảng cách giữa các phong cách học tập khác nhau bằng cách cung cấp trải nghiệm thị giác, thính giác và vận động, phục vụ cho nhiều loại học sinh hơn.

Tuy nhiên, việc tích hợp VR vào giáo dục không phải là không có thách thức. Chi phí cao, vấn đề kỹ thuật và nhu cầu đào tạo giáo viên là những rào cản đáng kể đối với việc áp dụng rộng rãi. Các trường học phải đầu tư vào thiết bị VR và đảm bảo rằng giáo viên được chuẩn bị đầy đủ để tích hợp công nghệ này vào bài học của họ. Mặc dù có những thách thức này, tiềm năng lợi ích của VR trong giáo dục là rất lớn, và những tiến bộ công nghệ đang diễn ra có khả năng làm cho nó dễ tiếp cận hơn trong tương lai gần.

icon-date
Xuất bản : 09/10/2024 - Cập nhật : 09/10/2024

Câu hỏi thường gặp

Đánh giá độ hữu ích của bài viết

😓 Thất vọng
🙁 Không hữu ích
😐 Bình thường
🙂 Hữu ích
🤩 Rất hữu ích
image ads