logo

Soạn Anh 10 Unit 1: People (Sách mới Explore New Worlds Cánh diều)

Hướng dẫn Soạn Anh 10 Unit 1: People - Sách mới Explore New Worlds bám sát nội dung SGK Tiếng Anh 10 bộ Cánh Diều theo chương trình sách mới. Hi vọng, qua bài viết này các em học sinh có thể nắm vững nội dung bài và hiểu bài tốt hơn.

Unit 1: People


A. Meet People

A. Fill in the blanks. Use the map and the words in the box.

(Điền vào chỗ trống. Sử dụng bản đồ và từ trong khung.)

Chef        dancer     artist     musician      photographer

Pilot        police officer       student       teacher        travel agent

1. This is Norma.  She’s from ______and he is a dancer

2. This is Gabriela. She’s from ______and she’s (n)____.

3. This is Frank. He’s from ______and he’s a (n)______.

4. This is Marie. She’s from ______and he’s a (n)

5. This is Yaseen. He’s from ______and he’s a (n)

6. This is Luis. He’s from ______and he’s a (n)

7. This is Kaya. She’s from ______. She’s a (n)

8. This is Cho. He's from______and he’s a (n)

9. This is Hương. She's from______and she’s a (n)

10. This is Nicolas. He’s from _____and he’s  a (n)

Lời giải:

2- Peru/ photographer

3-Iceland/ police officer

4- France/students

5-Jordan/ pilot

6- Brazil/ teacher

7-South Africa/ musician

8-South Korea/ chef

9-Vietnam/ artist

10- Australia/ travel agent

 

B. In pairs, talk about the people in the photos. (Theo cặp, nói về những người trong bức ảnh)

Where is Marie from? She is from France.

What does she do? She is a student

Where is Frank from ? He is from Iceland

What does he do? He is a police officer

Dịch:

Marie đến từ đâu? Cô ấy đến từ Pháp.

Cô ấy làm gì? Cô ấy là một sinh viên

Frank quê ở đâu? Anh ấy đến từ Iceland

Anh ấy làm nghề gì? Anh ta là một cảnh sát viên

C. Match the question to the answer.

(Nối câu hỏi với câu trả lời.)

1. Are you a doctor?

a. Yes, he is.

2. Is she from China?

b. No, she isn’t.

3. Is Ben from London?

c. Yes, they are.

4. Are Mario and Teresa students?

d. No, I’m not. I’m a nurse.

Lời giải:

1 - d

2 - b

3 - a

4 - c

D. Complete the conversation with the correct forms of be. Listen and check.

(Hoàn thành đoạn hội thoại với dạng đúng của động từ be. Nghe và kiểm tra.)

Sean: Hi, my name’s Sean.

Claudia: Nice to meet you, Sean. I (1) ’m Claudia, from Chile.

Sean: (2) _____ you from Santiago?

Claudia: Yes, I (3) _____. And you? Where are you from?

Sean: I’m from Toronto, in Canada, but I (4) _____ a student here.

Claudia: I’m in New York for two weeks. My brother (5) _____ a student at NYU.

Sean: (6) _____ he here?

Claudia: No, he (7) _____. Are you here with friends?

Sean: Yes, I am. We (8) _____ at that table. Come and meet them!

This is Claudia. She (9) _____ from Chile. This is Maria and Nico.

They (10) _____ also students at NYU.

Lời giải:

2. Are

3. am

4. am

5. is

6. Is

7. isn’t

8. are

9. is

10. are

E. Practice the conversation in pairs. Switch roles and practice it again.

(Thực hành đoạn hội thoại theo cặp. Đổi vai và thực hành lại lần nữa.)

* Hướng dẫn

Sean: Hi, my name’s Sean.

Claudia: Nice to meet you, Sean. I’m Claudia, from Chile.

Sean: Are you from Santiago?

Claudia: Yes, I am. And you? Where are you from?

Sean: I’m from Toronto, in Canada, but I am a student here.

Claudia: I’m in New York for two weeks. My brother is a student at NYU.

Sean: Is he here?

Claudia: No, he isn’t. Are you here with friends?

Sean: Yes, I am. We are at that table. Come and meet them!

This is Claudia. She is from Chile. This is Maria and Nico.

They are also students at NYU.

F. Listen. Circle the full form or the contraction. Listen again and repeat (Nghe. Khoanh tròn dạng đúng đầy đủ hoặc dạng viết tắt. Nghe lại lần nữa và lặp lại)

1. I am/'m Claudia

2. He is / He's from New York.

3. She is not/She isn't a teacher.

4. They are / They're students.

5. We are not/ We aren't from the US

6. You are / You're from Santiago.

Dịch:

1. Tớ là Claudia

2. Anh ấy đến từ New York.

3. Cô ấy không phải là giáo viên.

4. Họ là sinh viên.

5. Chúng tớ không đến từ Hoa Kỳ

6. Bạn đến từ Santiago.


B. Ask for Personal Information

A. Write the countries and nationalities to complete the table.

(Viết tên quốc gia và quốc tịch để hoàn thành bảng.)

Countries

Nationalities

Canada

2. ______

3. ______

Mexico

5. ______

Ireland

1. Canadian

Chinese

Australian

4. ______

Japanese

6. ______

Lời giải:

2. China

3. Australia

4. Mexican

5. Japan

6. Irish

1. Canada – Canadian (Nước Canada – Người Canada)

2. China – Chinese (Nước Trung Quốc – Người Trung Quốc)

3. Australia – Australian (Nước Úc – Người Úc)

4. Mexico – Mexican (Nước Mexico – Người Mexico)

5. Japan – Japanese (Nước Nhật Bản – Người Nhật Bản)

6. Ireland – Irish (Nước Ireland – Người Ireland)

B. Look at the photos. Guess the missing information with a partner. (Nhìn vào bức tranh. Đoán các thông tin với bạn cùng nhóm của mình)

(Nhìn vào các bức tranh. Đoán thông tin còn thiếu với bạn cùng luyện tập.)

Soạn Anh 10 Unit 1: People (Sách mới Explore New Worlds Cánh diều)

Lời giải:

1. Name: Kyoko Hashimoto

(Tên: Kyoko Hashimoto)

Nationality: ______

(Quốc tịch: ______)

Vị trí trống cần điền quốc tịch

City: Tokyo

(Thành phố: Tokyo)

Country: Japan

(Quốc gia: Nhật Bản)

Occupation: ______

(Nghề nghiệp: ______)

Vị trí trống cần điền nghề nghiệp

3. Name: Jim Waters

(Tên: Jim Waters)

Nationality: ______

(Quốc tịch: ______)

Vị trí trống cần điền quốc tịch

City: Stratford

(Thành phố: Stratford)

Country: ______

(Quốc gia: ______)

Vị trí trống cần điền tên quốc gia

Occupation: Farmer

(Nghề nghiệp: Nông dân)

2. Name: Luis Gomez

(Tên: Luis Gomez)

Nationality: ______

(Quốc tịch: ______)

Vị trí trống cần điền quốc tịch

City: Lima

(Thành phố: Lima)

Country: ______

(Quốc gia: ______)

Vị trí trống cần điền tên quốc gia

Occupation: ______

(Nghề nghiệp: ______)

Vị trí trống cần điền nghề nghiệp

4. Name: Bianca da Silva

(Tên: Bianca da Silva)

Nationality: ______

(Quốc tịch: ______)

Vị trí trống cần điền quốc tịch

City: Rio de Janeiro

(Thành phố: Rio de Janeiro)

Country: ______

(Quốc gia: ______)

Vị trí trống cần điền tên quốc gia

Occupation: Musician

(Nghề nghiệp: Nhạc sĩ)

C. Listen to four interviews. Complete the profiles. (Nghe bốn đoạn phỏng vấn. Hoàn thành hồ sơ sau)

1.

Name: Kyoko Hashimoto

Nationality: ____________

City: Tokyo

Country: Japan

Occupation:________

2.

Name: Luis Gomez

Nationality: __________

City: Lima

Country:_____

Occupation:________

3.

Name: Jim Waters

Nationality:_______

City: Stratford

Country: ________

Occupation: Farmer

4.

Name: Bianca da Silva

Nationality: _________

City: Rio de Janeiro

Country:

Occupation: Musician

Lời giải:

1- Japanese/ scientist

2- Peruvian/ Peru/ doctor

3- American/ America

4- Brazillan/ Brazil

D. Listen to the countries and nationalities in the table. Underline the stressed syllables. Then listen again and repeat.)

(Nghe phát âm các quốc gia và quốc tịch trong bảng. Gạch chân các âm tiết được nhấn mạnh. Sau đó nghe và nhắc lại lần nữa.)

Lời giải:

Countries

(Quốc gia)

Nationalities

(Quốc tịch)

Canada /ˈkænədə/: nước Canada

2. China /ˈtʃaɪnə/: nước Trung Quốc

3. Australia /ɒˈstreɪliə/: nước Úc

Mexico /ˈmeksɪkəʊ/: nước Mexico

5. Japan /dʒəˈpæn/: nước Nhật Bản

Ireland /ˈaɪələnd/: nước Ireland

1. Canadian /kəˈneɪdiən/: người Canada

Chinese /ˌtʃaɪˈniːz/: người Trung Quốc

Australian /ɒˈstreɪliən/: người Úc

4. Mexican /ˈmeksɪkən/: người Mexico

Japanese /ˌdʒæpəˈniːz/: người Nhật Bản

6. Irish /ˈaɪrɪʃ/: người Ireland

E. In pairs, look at the people in the map on page 4 again. Say new sentences about each person’s nationality. (Theo cặp, hãy nhìn lại những người trong bản đồ ở trang 4. Nói những câu mới về quốc tịch của mỗi người)

* Hướng dẫn:

Gabriela is Peruvian

Frank is Irish

Marie is French

Yaseen is Jordanian

Hướng dẫn dịch

Gabriela là người Peru

Frank là người Ailen

Marie là người Pháp

Yaseen là người Jordan

F. MY WORLD  (Thế giới của tôi)

Do you have friends from other countries? What are their nationalities?

(Bạn có bạn bè từ các quốc gia khác không? Quốc tịch của họ là gì?)

Lời giải:

Yes, I do. I have two foreign friends. They are Tom and Mio. Tom is English and Mio is Japanese.

(Tôi có. Tôi có hai người bạn nước ngoài. Họ là Tom và Mio. Tom là người Anh và Mio là người Nhật.)

G. Make Wh-question for these answers. (Đặt câu hỏi với từ để hỏi với các câu trả lời sau)

1. I'm from South Korea. Where are you from?

2. My English teachers are Mr. Samuel and Mrs. Gomez.

3. Her name is Karina Lopez.

4. She's 32 years old.

5. They're Canadian

6. The doctor is nice and friendly

Lời giải:

2. Who are your English teachers?

3. What is her name?

4. How old is she?

5.  What is their nationality?

6. How is the doctor?

H. In pairs, ask for personal information. Ask and answer five Wh- questions.

(Luyện tập theo cặp, hỏi lấy thông tin cá nhân. Hỏi và trả lời 5 câu hỏi có từ để hỏi.)

- What’s your name? (Tên bạn là gì?)

- How old are you? (Bạn bao nhiêu tuổi?)

Lời giải:

A: What’s your name? (Tên bạn là gì?)

B: My name’s Hoa. (Tên tôi là Hoa.)

A: How old are you? (Bạn bao nhiêu tuổi?)

B: I’m 16 years old. (Tôi 16 tuổi.)

A: Where are you from? (Bạn đến từ đâu?)

B: I’m from Vietnam. (Tôi đến từ Việt Nam.)

A: What is your nationality? (Quốc tịch của bạn là gì?)

B: I’m Vietnamese. (Tôi là người Việt Nam.)

A: What is your occupation? (Nghề nghiệp của bạn là gì?)

B: I’m a student. (Tôi là học sinh.)

I. Work in pairs. Student A chooses a card below. Student B ask Yes or No question and Wh- question to find out which card student B has. (Làm việc theo cặp. Học sinh A chọn một thẻ bên dưới. Sinh viên B hỏi câu hỏi Có hoặc Không và câu hỏi Wh- để tìm xem sinh viên B có thẻ nào)

* Hướng dẫn:

B: How old are you?    A: 28 years old

B: Are you doctor?       A: No, I’m not

B: What’s your nationality?      A: Argentinian

B: Is your name Andrew?          A: Yes, I am

* Dịch:

B: Bạn bao nhiêu tuổi? A: 28 tuổi

B: Bạn là bác sĩ? A: Không, tôi không

B: Quốc tịch của bạn là gì? A: người Argentina

B: Có phải tên bạn là Andrew? A: Đúng rồi


C. Describe People and Occupations

A. Write the adjectives in the correct column. (Viết các tính từ vào cột đúng)

Lời giải:

Positive

Negative

Happy, easy, rich, interesting, safe

Sad, boring, difficult, dangerous, poor

B. Which adjectives normally describe:

(Tính từ nào thường mô tả)

- people? happy

- occupations? easy

- both? interesting

Lời giải:

- people? happy, sad, rich, poor

(người? hạnh phúc, buồn, giàu, nghèo)

- occupations? easy, difficult

(nghề nghiệp? dễ, khó)

- both? interesting, boring, dangerous, safe

(cả hai? thú vị, chán, nguy hiểm, an toàn)

C. Read the sentences. Circle the adjective that you agree with each sentence. Compare your answer with a partner. Discuss any differences. (Đọc các câu. Khoanh tròn tính từ mà bạn đồng ý với mỗi câu. So sánh câu trả lời của bạn với một đối tác. Thảo luận về những điểm khác nhau giữa các bạn)

1. Dan is a travel agent. His job is interesting/ boring

2. Gabriela is a police officer. Her job is safe/ dangerous

3. Mario’s job does not pay a high salary. He is happy/ unhappy

4. Ismael is a doctor. He is rich/ poor

5. Yuki is teacher. Her job is easy/ difficult

Trả lời:

1-interesting

2- dangerous

3-unhappy

4- rich

5- difficult

 

D. In pairs, use adjectives to describe the people on page 4.

(Làm việc theo cặp, sử dụng tính từ để mô tả người ở trang 4.)

Lời giải:

- Kaya is a musician. She is interesting.

(Kaya là một nhạc sĩ. Cô ấy rất thú vị.)

- Cho is a chef. His job is dangerous.

(Cho là một đầu bếp. Công việc của anh ấy nguy hiểm.)

E. Unscramble the words to make sentences. (Sắp xếp các từ sau để tạo thành câu)

1. job / friend's /is/My / dangerous.

2. is/ person. / interesting / Kim's / friend / an

3. your / happy? / brother / Is

4. rich /is/not/a/My / father / man.

Lời giải:

1. My friend’s job is dangerous

2. Kim’s friend is an interesting person

3. Is your brother happy?

4. My father is not a rich man

F. Complete the sentences so they are true to you. Share your answers with a partner.

(Hoàn thành các câu sau về bản thân bạn. Chia sẻ câu trả lời với bạn cùng luyện tập.)

1. My best friend is ____________.

2. My father’s / mother’s job is ____________.

3. ____________ is an interesting person.

4. ____________ is boring.

Lời giải:

1. My best friend is An. (Bạn tốt của tôi là An.)

2. My father’s job is dangerous. (Công việc của bố tôi nguy hiểm.)

3. My sister is an interesting person. (Em gái tôi là một người thú vị.)

4. My mother’s job is boring. (Công việc của mẹ tôi nhàm chán.)

G. Two people meet for the first time. Listen and fill in the table. (Hai người gặp nhau lần đầu. Nghe và điền vào bảng)

Lời giải:

 

What are their jobs

What adjectives describe their jobs?

Elsa

engineer

Interesting and difficult

Graham

Forest ranger

Exciting most of the time, but sometimes b

H. Listen again and read the conversation. Then practice the conversation with a partner. Switch roles and practice it again.

(Nghe lại lần nữa và đọc đoạn hội thoại. Sau đó thực hành đoạn hội thoại với bạn cùng luyện tập. Đổi vai và thực hành lại lần nữa.)

Graham: Hi, my name’s Graham. Nice to meet you.

Elsa: Nice to meet you, too. I’m Elsa.

Graham: What do you do, Elsa?

Elsa: I’m an engineer.

Graham: An engineer. That’s an interesting job!

Elsa: Yes, it is, but it’s difficult sometimes. What do you do?

Graham: I’m a forest ranger.

Elsa: Really? What’s that like? Is it exciting?

Graham: Yes, most of the time, but sometimes it’s boring. Just me and the trees!

Lời giải:

Graham: Hi, my name’s Graham. Nice to meet you.

Elsa: Nice to meet you, too. I’m Elsa.

Graham: What do you do, Elsa?

Elsa: I’m an engineer.

Graham: An engineer. That’s an interesting job!

Elsa: Yes, it is, but it’s difficult sometimes. What do you do?

Graham: I’m a forest ranger.

Elsa: Really? What’s that like? Is it exciting?

Graham: Yes, most of the time, but sometimes it’s boring. Just me and the trees!


D. Compare People's Jobs

A. Look at the photos. What do you think the people in the article do?

(Nhìn vào các bức ảnh. Bạn nghĩ những người trong bài viết làm gì?)

Soạn Anh 10 Unit 1: People (Sách mới Explore New Worlds Cánh diều)

Lời giải:

- In the first photo: I think the woman is a teacher. The boys and girls are her students.

(Trong bức ảnh thứ nhất: Tôi nghĩ người phụ nữ là một cô giáo. Những cậu bé và cô bé là học sinh của cô ấy.)

- In the second photo: I think they are photographers.

(Trong bức ảnh thứ hai: Tôi nghĩ họ là những nhiếp ảnh gia.)

B. Read the article. Circle T for true and F for false. (Đọc đoạn văn. Khoanh T cho đáp án đúng, F với đáp án sai)

1. A job with a good salary is always interesting.             T              F

2. Animals are not easy to photograph.                            T              F

3. Jeff says his job is boring.                                            T              F

4. Maritza is from Mexico.                                                T              F

5. There are tables and chairs in her classroom              T              F

6. Ross and Marty work in one place.                              T              F

7. They like Patagonia because every day is different     T              F

Lời giải:

1-F

2-T

3-F

4-T

5- F

6-F

7-T

 

C. Answer the questions.

(Trả lời các câu hỏi.)

1. What does Jeff do?

(Jeff làm nghề gì?)

2. Do you think Jeff is happy?

(Bạn có nghĩ là Jeff hạnh phúc không?)

3. Where is Maritza’s classroom?

(Lớp học của Maritza ở đâu?)

4. What are her lessons about?

(Những tiết học của cô ấy về cái gì?)

5. What do Ross and Marty do?

(Ross và Marty làm nghề gì?)

6. Where is Patagonia?

(Patagonia ở đâu?)

Lời giải:

1. Jeff / He is a National Geographic photographer.

(Jeff / Anh ấy là một nhiếp ảnh gia của National Geographic.)

Thông tin: Jeff Kerby is a National Geographic photographer.

(Jeff Kerby là một nhiếp ảnh gia của National Geographic.)

2. Yes, I do.

(Có.)

Thông tin: Jeff says, “life isn’t so bad; in fact, it’s really interesting.”

(Jeff nói, “cuộc sống không quá tệ; trên thực tế, nó lại thực sự thú vị.”)

3. Maritza’s classroom / It is in the park.

(Lớp học của Maritza / Nó ở trong công viên.)

Thông tin: She’s a teacher, but there are no tables or chairs in her classroom because it’s a park.

(Cô ấy là một giáo viên, nhưng không có bàn hoặc ghế trong lớp học của cô ấy vì lớp học là một công viên.)

4. Her lessons / They are about nature and the surrounding environment.

(Các tiết học về tự nhiên và môi trường quanh.)

Thông tin: She’s a teacher, but there are no tables or chairs in her classroom because it’s a park.

(Cô ấy là một giáo viên, nhưng không có bàn hoặc ghế trong lớp học của cô ấy vì lớp học là một công viên.)

5. Ross and Marty / They are mapmakers.

(Ross và Mart / Họ là những người vẽ bản đồ.)

Thông tin: Ross Donihue and Marty Schnure are mapmakers.

(Ross Donihue và Marty Schnure là những người vẽ bản đồ.)

6. Patagonia / It is in Argentina.

(Patagonia / Nó ở Argentina.)

Thông tin: One of their favorite places is Patagonia, in Argentina.

(Một trong những địa điểm yêu thích của họ là Patagonia, ở Argentina.)

D. Complete the table. Use the jobs in the article or your own ideas. (Hoàn thành bảng sau. Sử dụng các nghề nghiệp ở trong bài hoặc là ý tưởng của bạn)

Soạn Anh 10 Unit 1: People (Sách mới Explore New Worlds Cánh diều)

Lời giải:

 

Good salary

Poor salary

Interesting

Teacher, pilot, mapmaker

 

Boring

Accountant

 

Difficult

Photographer

 

Easy

 

 


E. Write a Personal Description

A. Read the ad for college jobs. Answer the questions.

(Đọc mẩu quảng cáo về công việc ở trường đại học. Trả lời các câu hỏi.)

ARE YOU A STUDENT?

There are jobs for you in July and August!

- Summer school assistants: Play sports and games with children

- Waiters at a pizza restaurant: At lunchtime and in the evening

- Cashiers in a supermarket: The pay is good!

Email: [email protected]

1. When are the jobs for?

(Những công việc cho thời gian nào?)

2. Who is the ad for?

(Mẩu quảng cáo dành cho ai?)

3. What are the three jobs?

(Ba công việc là gì?)

Lời giải:

1. They are available in July and August

2. It is for students

3, They are summer school assistants, waiters at a pizza restaurant and cashiers in a supermarket

B. Work with a partner. Which adjectives describe the three jobs? Use words from the unit or those you know.

(Làm việc với bạn bên cạnh. Tính từ nào mô tả ba công việc trên? Sử dụng các từ ở trong bài hoặc những từ em biết.)

Lời giải:

- Summer school assistants: interesting, challenging

(Trợ lý ở trường học mùa hè: thú vị, thử thách)

- Waiters at a pizza restaurant: repetitive, boring, stressful

(Nhân viên phục vụ tại nhà hàng pizza: lặp đi lặp lại, chán, căng thẳng)

- Cashiers in a supermarket: repetitive, tedious, well-paid, easy

(Nhân viên thu ngân trong siêu thị: lặp đi lặp lại, nhàm chán, mức lương tốt, dễ)

C. Which summer job is good for you? Why? Tell your partner? (Công việc mùa hè nào phù hợp với bạn? Tại sao? Nói với bạn cùng nhóm)

Lời giải:

Summer school assistant is good for me because it is interesting and I like children

Dịch

Trợ lý học hè rất tốt cho tôi vì nó thú vị và tôi thích trẻ con

D. Read about three students in Toronto, Canada. Complete the notes in this table.

(Đọc về ba sinh viên ở Toronto, Canada. Hoàn thành các mục ở bảng dưới.)

Name

Age

(Tuổi)

Home Country

(Quốc gia)

Type of Student

(Ngành học của sinh viên)

Tanya

20

 

 

Mateo

 

Colombia

 

Aya

 

 

Tourism

Tanya Hello. My name’s Tanya and I’m 20 years old. I’m from Australia, but I’m in Toronto now. I’m a business student.

(Tanya Xin chào. Tên tôi là Tanya và tôi 20 tuổi. Tôi đến từ Úc, nhưng hiện nay tôi đang ở Toronto. Tôi là một sinh viên ngành kinh doanh.)

Mateo Hi. I’m Mateo Gomez and I’m 23 years old. I’m from Colombia. In Bogota, I’m a teacher, but this year I’m a student in Toronto. I study English because I want to teach it back home.

(Mateo Xin chào. Tôi là Mateo Gomez và tôi 23 tuổi. Tôi đến từ Colombia. Ở Bogota tôi là một giáo viên, nhưng năm nay tôi là một sinh viên ở Toronto. Tôi học tiếng Anh bởi vì tôi muốn dạy thứ tiếng này khi tôi trở về quê nhà.)

Aya My name’s Aya. Most of my family is Japanese, but I’m from Singapore. I’m 20 years old and I’m a tourism student.

(Aya Tên tôi là Aya. Hầu hết mọi người trong gia đình tôi là người Nhật, nhưng tôi đến từ Singapore. Tôi 20 tuổi và tôi là một sinh viên ngành du lịch.)

Lời giải:

Name

Age

(Tuổi)

Home Country

(Quê hương)

Type of Student

(Ngành học của sinh viên)

Tanya

20

Australia (Nước Úc)

Business (Kinh doanh)

Mateo

23

Colombia (Colombia)

English (Tiếng Anh)

Aya

20

Singapore (Singapore)

Tourism (Du lịch)

E. Which job in A is good for each of the students in D? Talk about the students with your partner.

(Công việc nào ở bài A phù hợp với mỗi sinh viên ở bài D? Nói về các sinh viên với bạn bên cạnh.)

- Summer school assistant is good for … because he / she …

(Trợ lý ở trường học mùa hè thì phù hợp với … bởi vì anh ấy / cô ấy …)

Lời giải:

- Summer school assistant is good for Mateo because he’s a teacher. He works with children when he’s in Bogota. He will find this job easy.

(Trợ lý ở trường học mùa hè phù hợp với Mateo vì anh ấy là một giáo viên. Anh ấy làm việc với trẻ em khi anh ấy ở Bogota. Anh ấy sẽ thấy công việc này dễ dàng.)

- Waiter at a pizza restaurant is good for Aya because she will gain experience in serving customers to support her major at university.

(Nhân viên phục vụ tại một nhà hàng pizza phù hợp với Aya vì cô ấy sẽ tích lũy được kinh nghiệm phục vụ khách hàng để hỗ trợ chuyên ngành của mình ở trường đại học.)

- Cashier in a supermarket is good for Tanya because she studies business at university. She will need experience in administration.

(Thu ngân trong siêu thị phù hợp với Tanya vì cô ấy học kinh doanh ở trường đại học. Cô ấy sẽ cần kinh nghiệm trong quản trị.)

F. Compare the sentences. Then complete the rules with and,but or or. (So sánh các câu sau. Sau đó hoàn thành cách dùng với and, but hoặc or)

Soạn Anh 10 Unit 1: People (Sách mới Explore New Worlds Cánh diều)

Lời giải:

1- and

2- or

3- but

G. Underline and and but in the personal information in D.

(Gạch chân 2 từ “and” và “but” trong phần thông tin cá nhân ở bài D.)

Lời giải:

Tanya Hello. My name’s Tanya and I’m 20 years old. I’m from Australia, but I’m in Toronto now. I’m a business student.

(Tanya Xin chào. Tên tôi là Tanya và tôi 20 tuổi. Tôi đến từ Úc, nhưng hiện nay tôi đang ở Toronto. Tôi là một sinh viên ngành kinh doanh.)

Mateo Hi. I’m Mateo Gomez and I’m 23 years old. I’m from Colombia. In Bogota, I’m a teacher, but this year I’m a student in Toronto. I study English because I want to teach it back home.

(Mateo Xin chào. Tôi là Mateo Gomez và tôi 23 tuổi. Tôi đến từ Colombia. Ở Bogota tôi là một giáo viên, nhưng năm nay tôi là một sinh viên ở Toronto. Tôi học tiếng Anh bởi vì tôi muốn dạy thứ tiếng này khi tôi trở về quê nhà.)

Aya My name’s Aya. Most of my family is Japanese, but I’m from Singapore. I’m 20 years old and I’m a tourism student.

(Aya Tên tôi là Aya. Hầu hết mọi người trong gia đình tôi là người Nhật, nhưng tôi đến từ Singapore. Tôi 20 tuổi và tôi là một sinh viên ngành du lịch.)

H. Connect the sentences with and, but or or. (Nối các câu với and, but hoặc or)

Soạn Anh 10 Unit 1: People (Sách mới Explore New Worlds Cánh diều)

Lời giải:

1. Angeline is from Brazil and she’s 18 years old

2. Asef is a student in England and he’s from Jordan

3. I’m 35 years old and I’m a photographer

4. My mother is Spanish but my father isn’t

5. We can go to college or take a gap year

icon-date
Xuất bản : 12/09/2022 - Cập nhật : 12/09/2022
/* */ /* */
/*
*/