Thông tin câu hỏi: Bộ 92 đề đọc hiểu Tiếng Anh ôn thi tốt nghiệp THPT năm 2025
Ma trận nội dung, năng lực và cấp độ tư duy:
Read the following passage and mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet to indicate the correct answer to each of the questions from 1 to 7.
How do children learn about wildlife? And is what they learn the sort of thing they should be learning? It is my belief that children should not just be acquiring knowledge of animals but also developing attitudes and feelings towards them based on exposure to the real lives of animals in their natural habitats. But is this happening?
Some research in this area indicates that it is not. Learning about animals in school is often completely disconnected from the real lives of real animals, with the result that children often end up with little or no understanding or lasting knowledge of them. They learn factual information about animals, aimed at enabling them to identify them and have various abstract ideas about them, but that is the extent of their learning. Children’s storybooks tend to personify animals as characters rather than teach about them.
For direct contact with wild and international animals, the only opportunity most children have is visiting a zoo. The educational benefit of this for children is often given as the main reason for doing it but research has shown that zoo visits seldom add to children’s knowledge of animals - the animals are simply like exhibits in a museum that the children look at without engaging with them as living creatures.
Research has also been done into the attitudes of children towards animals. It shows that in general terms, children form strong attachments to individual animals, usually their pets, but do not have strong feelings for animals in general. This attitude is the norm regardless of the amount or kind of learning about animals they have at school. However, those children who watch television wildlife programmes show an interest in and affection for wildlife in its natural environment, and their regard for animals in general is higher.
(Adapted from New English File, by Christina Latham -Koenig, Oxford University Press)
Question 3.1: What could be the best title for the passage?
A. Zoos: The Best Opportunity to Learn About Animals
B. Methods of Learning About Animals at School
C. Learning About Animals at School
D. Research on Learning About Animals
Question 3.2: The word benefit in paragraph 3, is OPPOSITE in meaning to ______.
A. detriment
B. advantage
C. boring
D. assistance
Question 3. 3: As started in paragraph 2, children’s learning about animals at school…….
A. has the wrong emphasis
B. is osften inaccurate
C. will be harmful
D. is taught by teachers
Question 3.4: The word them in paragraph 2 refers to _______.
A. ideas
B. children’s storybooks
C. children
D. animals
Question 3.5: Which of the following is NOT TRUE according to the passage?
A. Children’s storybooks give factual information about animals.
B. The writer raises the issue of the outcome of what children learn about animals.
C. Learning about animals in their natural habitats teaches children more about animals than other methods.
D. Zoo visits have less educational benefit than they are believed to have.
Question 3.6: It can be inferred from paragraph 4 that children’s attitudes to animals _______.
A. depend on whether or not they have pets
B. differ from what adults might expect them to be
C. based on how much they know about the animals
D. are not affected by what they learn about them at school
Question 3.7: The word regard in paragraph 4 is closest in meaning to _______.
A. opinion
B. respect
C. attitude
D. sympathy
Đáp án
3.1. C. Learning About Animals at School
3.2. A. detriment
3.3. A. has the wrong emphasis
3.4. C. children
3.5. A. Children’s storybooks give factual information about animals.
3.6. C. based on how much they know about the animals
3.7. B. respect
Dịch bài đọc hoàn chỉnh ra Tiếng Việt
Trẻ em học về động vật hoang dã như thế nào? Và liệu những gì chúng học có phải là điều chúng nên học hay không? Tôi tin rằng trẻ em không chỉ nên thu nhận kiến thức về động vật mà còn nên phát triển thái độ và cảm xúc đối với chúng, dựa trên việc tiếp xúc với đời sống thực của động vật trong môi trường sống tự nhiên của chúng. Nhưng điều này có đang xảy ra không?
Một số nghiên cứu trong lĩnh vực này cho thấy rằng không phải lúc nào cũng vậy. Việc học về động vật ở trường thường hoàn toàn không liên quan đến cuộc sống thực của động vật, kết quả là trẻ em thường kết thúc với rất ít hoặc không hiểu biết sâu sắc và lâu dài về chúng. Chúng học các thông tin thực tế về động vật, nhằm giúp chúng nhận diện và có những khái niệm trừu tượng về động vật, nhưng đó là mức độ học tập của chúng. Những cuốn sách truyện thiếu nhi thường nhân cách hóa động vật như những nhân vật thay vì dạy về chúng.
Cơ hội duy nhất để tiếp xúc trực tiếp với động vật hoang dã và động vật quốc tế mà hầu hết trẻ em có được là đến thăm sở thú. Lợi ích giáo dục từ việc này cho trẻ em thường được đưa ra như lý do chính, nhưng nghiên cứu đã chỉ ra rằng các chuyến thăm sở thú hiếm khi giúp trẻ tăng thêm kiến thức về động vật - những con vật này đơn giản chỉ giống như các hiện vật trong viện bảo tàng mà trẻ em chỉ nhìn chứ không thực sự tương tác với chúng như những sinh vật sống.
Nghiên cứu cũng đã được thực hiện về thái độ của trẻ em đối với động vật. Nó cho thấy rằng, nói chung, trẻ em có sự gắn bó mạnh mẽ với những con vật riêng lẻ, thường là thú cưng của chúng, nhưng không có cảm xúc mạnh mẽ đối với động vật nói chung. Thái độ này là bình thường, bất kể lượng hoặc loại kiến thức về động vật mà chúng học ở trường. Tuy nhiên, những đứa trẻ xem các chương trình động vật hoang dã trên truyền hình lại thể hiện sự quan tâm và yêu mến đối với động vật hoang dã trong môi trường tự nhiên của chúng, và sự coi trọng đối với động vật nói chung của chúng cũng cao hơn.