Đọc đoạn văn và trả lời câu hỏi:
JAZZ
By Katie Atkins, aged 14
I play the trumpet in my school jazz band. Last month we held a jazz competition withbands from local high schools – and our band won!
Each band had their own costumes, ranging from black school uniforms like my bandwore, to brightly-coloured T-shirts. We didn’t look much like adult professional bands, butall of us were used to performing in competitions, so the quality of playing was amazing,especially considering everyone was so young. Players from each band even creatednew tunes right there on stage.
It was exciting to watch – but even better when my bandplayed on stage! We have a great jazz band at my school, but not everyone who wants to play in it getsaccepted – only about half, in fact. But anyone who’s keen to play goes to jazz practicebefore school, and we often spend time together after school, listening to jazz andlearning its language. There are also trips to jazz summer camps across the country –I’ve been to a couple and learnt a lot.
Adults are often surprised that young people are getting interested in jazz. My musicteacher thinks it’s because pop music isn’t challenging enough for people like me whoare serious about music. But I find it exciting because it’s both new and old at the sametime – you can create your own music, but you also feel you’re part of its history, as you’re playing on stage in the same way as great jazz performers before you.
My school’s really lucky because we have great teachers, and parents who’ve supportedus all the way. Without them, we’d never get anywhere with our music!
Question 1. What is Katie trying to do in the text?
A. encourage young people to try to listen to more jazz
B. explain how jazz is becoming popular with young people
C. advertise young people’s jazz events in her area
D. give advice on how to create great jazz music
Question 2. Katie says the bands in her school’s jazz competition
A. played music they’d written themselves before they came.
B. had little experience of playing in public.
C. played at a high level despite their age.
D. were dressed to look like professional jazz bands.
Question 3. Most people at Katie’s school who are interested in jazz
A. attend early jazz sessions at school.
B. join the school jazz band.
C. learn about jazz in after-school classes.
D. go to jazz summer camps at the school.
Question 4. Why does Katie enjoy playing jazz so much?
A. She finds it easier to learn than other forms of music.
B. She thinks it is more serious than pop music.
C. She likes the chance to perform with others on stage.
D. She feels in touch with jazz players of the past.
Question 5. Which of the following would Katie write to a friend?
A. The competition was great, but I think I preferred being in the audience to playing – Iwas nervous!
B. My mum and dad always do all they can to help with my trumpet playing – I couldn’tdo this successfully without their help.
C. One band wore really colourful clothes, but we chose dark costumes. Maybe that’sone reason why they won instead of us.
D. One music teacher left a while ago and no one’s replaced him yet. We just haven’t gotanyone good to help us now.
Đáp án
Question 1. B
Question 2. C
Question 3. A
Question 4. D
Question 5. B
Dịch toàn bài:
Bởi Katie Atkins, 14 tuổi
Tôi chơi kèn trong ban nhạc jazz của trường. Tháng trước chúng tôi đã tổ chức một cuộc thi nhạc jazz với các ban nhạc từ các trường trung học địa phương – và ban nhạc của chúng tôi đã chiến thắng!
Mỗi ban nhạc đều có trang phục riêng, từ đồng phục học sinh màu đen như băng đô của tôi cho đến áo phông sáng màu. Chúng tôi trông không giống các ban nhạc chuyên nghiệp dành cho người lớn, nhưng tất cả chúng tôi đều đã quen biểu diễn trong các cuộc thi nên chất lượng biểu diễn thật tuyệt vời, đặc biệt là khi mọi người đều còn quá trẻ. Người chơi từ mỗi ban nhạc thậm chí còn tạo ra những giai điệu mới ngay trên sân khấu.
Thật thú vị khi xem - nhưng thậm chí còn tuyệt vời hơn khi ban nhạc của tôi biểu diễn trên sân khấu! Chúng tôi có một ban nhạc jazz tuyệt vời ở trường tôi, nhưng không phải ai muốn chơi trong đó cũng được chấp nhận - thực tế chỉ có khoảng một nửa. Nhưng bất cứ ai thích chơi nhạc jazz đều phải tập nhạc jazz trước khi đến trường và chúng tôi thường dành thời gian cùng nhau sau giờ học, nghe nhạc jazz và học ngôn ngữ của nó. Ngoài ra còn có những chuyến đi đến các trại hè nhạc jazz trên khắp đất nước – Tôi đã từng đến một vài nơi và học được rất nhiều điều.
Người lớn thường ngạc nhiên khi thấy giới trẻ ngày càng quan tâm đến nhạc jazz. Giáo viên dạy nhạc của tôi cho rằng đó là vì nhạc pop không đủ thách thức đối với những người nghiêm túc với âm nhạc như tôi. Nhưng tôi thấy nó thú vị vì nó vừa mới vừa cũ – bạn có thể tạo ra âm nhạc của riêng mình nhưng bạn cũng cảm thấy mình là một phần lịch sử của nó, khi bạn biểu diễn trên sân khấu giống như những nghệ sĩ biểu diễn nhạc jazz vĩ đại trước bạn. .
Trường của tôi thực sự may mắn vì chúng tôi có những giáo viên tuyệt vời và các bậc phụ huynh luôn ủng hộ chúng tôi. Không có họ, chúng tôi sẽ không bao giờ đi đến đâu với âm nhạc của mình!