Thông tin câu hỏi: Bộ 92 đề đọc hiểu Tiếng Anh ôn thi tốt nghiệp THPT năm 2025
Ma trận nội dung, năng lực và cấp độ tư duy:
Mark the letter A, B, C or D on your answer sheet to indicate the correct option that best fits each of the numbered blanks from 1 to 5.
Despite being among the most beloved recreational activities globally, the impact of social media on users—both positive and negative—is frequently downplayed.
One noteworthy use of social media in education is (1) ______. The level of engagement required to interact on these platforms can immerse students in their learning processes, a technique that has been studied and applied in various educational settings. Social media has been utilized as a tool for collaborative learning and professional development across diverse populations. These platforms capture attention away from potential distractions and, unlike more conventional educational tools, (2) ______.
(3) ______, and there have been limited comprehensive studies on these educational interventions. It is also uncertain whether students may eventually become disengaged from using social media for learning purposes. Moreover, it remains unclear if the immersive effect relies solely on the interactive nature of these platforms or if the content itself is a significant factor, as there have been no controlled studies (4) ______. Further research should investigate factors within social media such as novelty, user preferences, and levels of engagement, and should compare social media use with other engaging educational activities.
Overall, considering that social media use is widespread among students in developed countries, there is minimal evidence suggesting that moderate use has severe immediate adverse effects. Any negative outcomes, when they occur, (5) ______, typically resolving with reduced usage. More research is necessary on the effects of excessive use and to establish what constitutes excessive usage. Long-term studies on social media addiction are also warranted.
(Adapted from The Internet)
2.1.
A. its application in collaborative learning
B. their use in collaborative learning
C. its collaborative learning using
D. their collaborative learning using
2.2.
A. they depend on passive activities and often lead to disengagement.
B. they require passive engagement and cause distraction.
C. they do not rely on passive activities and often lead to disengagement.
D. they involve passive engagement and causing distraction.
2.3.
A. However, there has been no long-term follow-up
B. Therefore, there has been no long-term follow-up
C. If there has been no long-term follow-up
D. When there has been no long-term follow-up
2.4
A. that compares social media with other educational tools.
B. to be compared social media with other educational tools.
C. comparing social media with other educational tools.
D. compared to social media and other educational tools.
2.5.
A. tend to be relatively minor and temporary
B. tend being relatively minor and temporary
C. tend to have been relatively minor and temporary
D. tend having been relatively minor and temporary.
Đáp án
2.1. A
2.2. C
2.3. A
2.4. A
2.5. A
Dịch bài đọc hoàn chỉnh ra Tiếng Việt
Mặc dù là một trong những hoạt động giải trí phổ biến nhất trên toàn cầu, tác động của mạng xã hội đối với người dùng — cả tích cực lẫn tiêu cực — thường bị xem nhẹ.
Một ứng dụng đáng chú ý của mạng xã hội trong giáo dục là vai trò của nó trong học tập hợp tác. Mức độ tương tác cần thiết để tham gia trên các nền tảng này có thể lôi cuốn học sinh vào quá trình học tập, một kỹ thuật đã được nghiên cứu và áp dụng trong nhiều môi trường giáo dục. Mạng xã hội đã được sử dụng như một công cụ để học tập hợp tác và phát triển chuyên môn trên nhiều đối tượng khác nhau. Những nền tảng này thu hút sự chú ý, giúp tránh khỏi các yếu tố gây xao lãng tiềm ẩn và, không giống như các công cụ giáo dục truyền thống, chúng không phụ thuộc vào các hoạt động thụ động thường dẫn đến sự mất hứng thú.
Tuy nhiên, vẫn chưa có nghiên cứu dài hạn và chỉ có một số ít các nghiên cứu toàn diện về những can thiệp giáo dục này. Cũng chưa chắc chắn liệu học sinh có mất dần hứng thú với việc sử dụng mạng xã hội cho mục đích học tập hay không. Hơn nữa, vẫn chưa rõ liệu hiệu ứng hấp dẫn này chỉ phụ thuộc vào tính tương tác của các nền tảng hay nội dung cũng đóng vai trò quan trọng, vì chưa có các nghiên cứu kiểm soát so sánh mạng xã hội với các công cụ giáo dục khác. Các nghiên cứu tiếp theo nên tìm hiểu các yếu tố bên trong mạng xã hội như tính mới mẻ, sở thích của người dùng và mức độ tương tác, đồng thời so sánh việc sử dụng mạng xã hội với các hoạt động giáo dục thú vị khác.
Nhìn chung, xét đến việc mạng xã hội được sử dụng rộng rãi trong giới học sinh ở các nước phát triển, có rất ít bằng chứng cho thấy việc sử dụng ở mức độ vừa phải gây ra tác động tiêu cực nghiêm trọng ngay lập tức. Khi xảy ra các kết quả tiêu cực, chúng thường khá nhỏ và tạm thời, thường giảm dần khi giảm tần suất sử dụng. Cần có thêm nghiên cứu về tác động của việc sử dụng quá mức và xác định mức độ nào được coi là sử dụng quá mức. Các nghiên cứu dài hạn về nghiện mạng xã hội cũng cần được tiến hành.